Hlavní navigace

9 omylů o právech spotřebitelů při reklamaci

4. 10. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Obchodníci rádi využijí vaší neznalosti, aby si nemuseli komplikovat život. Neusnadňujte jim to a přečtěte si, na co máte nárok při reklamaci.

Ačkoli se práva spotřebitelů neustále rozšiřují, stále lze najít nedostatky. V jiných případech lidé naopak své nároky neznají, a proto je neuplatňují. V čem podle zkušeností spotřebitelské linky sdružení dTest chybují nejčastěji?

Prodejce mi musí vystavit záruční list

Prodejce je opravdu povinen vystavit vám k výrobku záruční list, ale jen pokud ho o to výslovně požádáte. Ten pak musí obsahovat jméno a příjmení, název či obchodní firmu prodávajícího, jeho IČ a sídlo či bydliště. Prodejce by zde měl vysvětlil obsah a rozsah záruky, podmínky, platnost i způsob, jak ji uplatnit.

Většinou ale z povahy věci vyplývá, že reklamaci výrobku můžete uplatnit i bez záručního listu pouze předložením dokladu o koupi během záruční lhůty, a proto v těchto případech prodejce vydat záruční list nemusí. Pokud ho o to ale vyloženě požádáte a on odmítne, porušuje zákon. (§ 620 odst. 2 až 5 občanského zákoníku, § 15 odst. 2, § 11, § 24 odst. 7 k) zákona o ochraně spotřebitele)

Koupě od souseda ještě v záruční době záruku neznamená

Pokud si od souseda oficiálně kupujete nějakou věc, která je ještě v záruční době, neznamená to, že právo na záruku na vás přechází automaticky. Pokud je na dokladu o koupi jméno vašeho souseda, měli byste situaci řešit převedením záruky. V opačném případě se vystavujete riziku, že vám právo na záruku nebude uznáno. Pokud se jedná o zboží, kde na kupním dokladu žádné jméno není, nemá prodejce šanci zjistit, že nejste prvním vlastníkem. (§ 524 občanského zákoníku)

Zboží se reklamuje tam, kde se koupilo

Pokud má prodejce více provozoven, je podle zákona povinen přijmout reklamaci na kterékoli provozovně, která je pro to s ohledem na zde prodávané zboží či služby vhodná. Reklamaci může přijmout případně i v sídle nebo místě podnikání.

V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamace. Neplněním této povinnosti prodávající porušuje zákon, upozorňují zástupci sdružení dTest. (§ 19 odst. 1 a 2, § 24 odst. 7 r) zákona o ochraně spotřebitele, § 625 občanského zákoníku)

Jak je to s reklamací na území EU u jednoho obchodníka?

Většinou automaticky neplatí, že můžete reklamovat zboží u jednoho obchodníka v rámci celé EU. V každém státě totiž může pod stejnou značkou provozovat obchod jiná společnost, právně samostatná. Pokud se vás tedy možnost případné reklamace na území jiného členského státu EU týká, informujte se ještě před koupí, zda prodejce nebo výrobce mezinárodní záruku poskytuje.

Mezinárodní záruka je obvyklá například u automobilů, méně často může být poskytnuta třeba u elektroniky, uvádí dTest.

Bez obalu a příslušenství nemáte nárok na reklamaci

Zakoupené zboží máte právo reklamovat i v případě, že už k němu nemáte originální obal nebo příslušenství. Prodejce není oprávněn jakkoli omezovat vaše právo věc reklamovat. Takovéto požadavky uvedené například v reklamačním řádu nebo smluvních podmínkách jsou neplatné, uvádí dTest s odvoláním na § 627 odst. 3 a § 55 občanského zákoníku. 

Záruka se ale vždy vztahuje jen na zboží, které jste si zakoupili a ne ho získali například zdarma k jinému výrobku. Pokud tedy využijete akční nabídky ve smyslu dvoje boty plus třetí zdarma, je nutné vždy přesně vymezit, které jste získali zdarma a na ty se záruka vztahovat nebude. 

Pokud se bude jednat o akci 2+1 zdarma a půjde o identické výrobky, máte na záruku nárok, protože se vlastně jedná o množstevní slevu, kdy je každý kus zlevněn poměrnou částí ze standardní kupní ceny a vy byste proto měli mít nárok reklamovat každý kus tohoto zboží zvlášť.

Jak se změní práva spotřebitelů s platností nového občanského zákoníku? Přečtěte si to v článku 6 nových změn práv spotřebitelů: přehlednější smlouvy a větší ochrana

Vadný výrobek vám vymění hned za nový

Pokud zjistíte vadu na výrobku, nepočítejte s tím, že by vám ho prodejce ihned vyměnil za nový, i když vám se zdá situace jasná. O své odpovědnosti za vadu se musí přesvědčit i samotný prodejce a k tomu slouží právě reklamační řízení. Pokud je potřeba odborné posouzení, trvá lhůta pro vyřízení reklamace 30 dnů. Ačkoli by měl prodejce vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu, většinou zákonné lhůty všichni využívají beze zbytku. (§ 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele)

Při třetí reklamaci máte nárok na vrácení peněz

Ve skutečnosti neplatí, že pokud nesete výrobek do reklamace po třetí, máte nárok na vrácení kupní ceny. I po třetí totiž musíte počkat na vyřízení reklamace a teprve v případě, že je i tentokrát uznána, vzniká právo na vrácení peněz (§ 622 odst. 2 občanského zákoníku).

skoleni_15_4

Do kdy prodejce musí vrátit peníze za výrobek?

Zakoupili jste si zboží v internetovém obchodu, ale nevyhovuje vám a tak jste odstoupili od smlouvy a zboží odeslali zpět? Na vrácení kupní ceny má prodejce lhůtu stanovenou zákonem. Prostředky za zakoupené zboží by vám v případě odstoupení od smlouvy měl vrátit nejpozději do 30 dnů od odstoupení od smlouvy. Náklady na vrácení zboží nesete vy.

Poštovné při reklamaci si hradíte vy

Zákon spotřebiteli přisuzuje nárok na náhradu nutných nákladů spojených s reklamací v případě, že je uznána za oprávněnou. Nutnými náklady jsou ale nejnižší možné náklady. Pokud si tedy myslíte, že si necháte proplatit „cesťák“ za benzin do jiného města když by poštovné dosahovalo poloviny této částky, nepočítejte s tím. Zároveň je nutné zjistit, jestli ve vašem městě není také prodejna, kde by bylo možné zboží do reklamace odevzdat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).