Hlavní navigace

Změna dodavatele energií není vždy snadná. Šmejdi vymýšlení stále nové taktiky

Veronika Doskočilová

V roce 2016 změnilo dodavatele energií 556 000 subjektů. Stále se však najdou dodavatelé, kteří nejednají podle pravidel. Energetický regulační úřad řešil 8826 stížností a udělil 262 pokut v celkové výši 11 320 000 Kč. Nejvyšší pokuta pak byla vyměřena firmě Teplo Rumburk, a to ve výši 7 758 085 Kč. Informovala o tom společnost Licit.

Nejčastější stížnosti byly na podvodné praktiky a ve výjimečných případech na agresivní chování ze strany prodejců. Někdy se také podomní prodejce vydává za zaměstnance energetické společnosti. Někteří vyžadují od nájemníků podpis s odůvodněním, že jde o potvrzení o kontrole elektroměru, distribuční sazby, faktury či jiného dokumentu. Takoví obchodní zástupci obvykle přislíbí změnu dodavatele zcela zdarma se všemi náležitostmi. Zaručují vyřízení odhlášení a přihlášení k novému dodavateli, často ale tak neučiní a tím ze zákona spotřebitel přichází o možnost odstoupení. Následné sankce bývají v řádech tisíců korun, informuje Vítězslav Grygar, partner elektronické nezávislé aukční síně licit.cz

Podomní prodejci také často lákali na „dárek zdarma“. Podpisem kupní smlouvy na klasickou žárovku za 1 Kč se následně lidé uvázali ke změně dodavatele energií. Odstoupení bylo možné v případě, že bude učiněno i odstoupení od kupní smlouvy na žárovky a budou navráceny v neporušeném stavu. Jinak byla lidem vypočtena pokuta 2000 Kč.

Informovanost a celkový zájem o problematiku výhodnějších energií se rozhodně zvyšuje, tím ale také rostou důmyslně propracované taktiky společností. Nekalé praktiky se přesouvají také do virtuálního světa nebo se dotýkají právních záležitostí, které běžný uživatel nemá příliš velkou šanci rozeznat jako potenciální hrozbu, říká Tomáš Panáček, právník, který se zabývá řešením spotřebitelských sporů.

Firmy tak často znesnadňují možnost situaci řešit. Na webových stránkách nemají uvedené přímé kontakty, ale jen zákaznické linky. Tam se klienta snaží znejistit tím, že změna dodavatele pro něj není výhodná a hrozí mu sankce. Argumentují i tím, že lidé jednají v rozporu s kupní smlouvou či obchodními podmínkami.

Našli jste v článku chybu?