Provozovatelé cestovních kanceláří a agentur často neinformují správně své zákazníky o právech spotřebitelů vyplývajících z vadného plnění a také v souvislosti s vyřizováním reklamací.
Vyplývá to z výsledků kontrol České obchodní inspekce (ČOI) za třetí čtvrtletí. Z celkem 74 kontrolovaných porušila jednu či více povinností stanovených právními předpisy plná třetina subjektů. Pozitivním zjištěním je, že se naši inspektoři setkávali v menším rozsahu než v předchozím období s porušením informačních povinnosti o ceně nabízených služeb,
okomentoval výsledky kontrol Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI s tím, že vzhledem k přetrvávajícím problémům s reklamacemi budou podnikatelé v cestovním ruchu i nadále pod průběžnou kontrolou. Na vyřizování reklamací si totiž stěžují sami spotřebitelé, když na ČOI podávají podnět ke kontrole.
Nejčastěji byste si tedy měli při jednání z cestovní kanceláří nebo agenturou dát pozor na:
- poskytování informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, tedy o reklamaci. Cestovka musí vaši reklamaci vyřídit do 30 dnů (někde si lhůtu protahují až na 90 dnů) a v případě zamítnutí i řádně zdůvodnit, proč tak učinila
- neposkytnutí řádných informací o podmínkách zájezdu a souvisejících službách nebo poskytnutí zavádějící informace o řešení případného sporu formou rozhodčího řízení – pokud realita neodpovídá deklarovaným slibům, opět máte nárok na reklamaci – řešením může být odškodnění ve formě slevy z ceny zájezdu, pokud delegát chybu nenapraví hned na místě rekreace
- cestovní agentura musí vždy informovat, přes jakou cestovní kancelář zájezd zprostředkovává,
- cestovní kancelář i agentura musí vždy transparentně informovat o konečné ceně zájezdu.
Přečtěte si také: Reklamace dovolené? Nový občanský zákoník přinesl změny
Pokud nejste spokojeni s nabídnutým odškodněním nebo se zamítnutím reklamace, můžete na ČOI podat podnět ke kontrole a v krajním případě se svých nároků domáhat i soudní cestou.