Chcete nakoupit vánoční dárky na e-shopech, ale bojíte se těch zahraničních? Co se týče internetových obchodů na území EU, můžete mít prakticky stejná práva, jako v ČR.
Evropské instituce totiž spotřebitele jako slabší stranu obchodního vztahu podpořily v nařízení Řím I, které stanovuje, že při přeshraničním online nákupu u obchodníka z jiné země EU má spotřebitel zpravidla taková práva, na jaká je zvyklý ve své domovské zemi,
řekl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest a dodal, že to platí především u obchodníků, kteří se zaměřují na české zákazníky.
Například pokud nabízejí českou verzi svého e-shopu nebo uvádějí, že do Česka zboží běžně dodávají a podobně. Český zákazník má v takových případech k dispozici nejen čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy, ale i dvouletou záruku na zakoupené výrobky,
vysvětlil Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci (ESC).
V případě reklamace se postupuje jako byste nakupovali v českém e-shopu, který je daleko od vašeho bydliště a tak si musíte zboží nechat zaslat prostřednictvím nějakého dopravce.
V případě oprávněné reklamace je obchodník povinen proplatit náklady spojené se zasláním zboží v nejnižší nutné výši, tedy například poštovné,
uvádí zpráva sdružení dTest.
Opatrní byste měli být ale stejně, jako byste nakupovali i v českém e-shopu. Pokud jsou ceny podezřele nízké, je možná pouze platba předem nebo e-shop obsahuje texty se špatnou češtinou, raději se mu vyhněte.