Většinou platí, že při nákupu v internetovém obchodě můžete odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Z tohoto pravidla ale existují výjimky.
Odstoupit nemůžete například od smlouvy na dodávku zboží upraveného na míru, nebo pokud se jedná o hygienické potřeby prodávané v zataveném obalu, který byl rozbalen. Je tomu tak jednoduše proto, že věci jako dioptrické brýle vyrobené na předpis či rozbalený zubní kartáček jsou znovu neprodejné. Zákon tak v odůvodněných případech poskytuje ochranu podnikatelům před lehkovážnými zákazníky, kteří si svůj nákup předem dobře nerozmyslí. Stejné pravidlo platí i pro produkty, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou potraviny či řezané květiny,
vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, podle kterého existují ale i situace, která jsou diskutabilní.
Názory se podle něj liší například na to, zda je možné vrátit rozbalená sluchátka s vyměnitelnými špunty nebo koberec, u nějž si sami zvolíte metráž. V prvním případě je nutné dobře posoudit, zda obal výrobku plní určitou hygienickou funkci a zda je možné zboží uvést do prodeje schopného stavu. U druhého případu lze vycházet z toho, zda je zboží ve zcela stejném provedení nabízeno i ostatním zákazníkům. Pokud pouze mechanicky vybíráte z nabídky obchodníka, aniž by vám byl dán prostor pro zohlednění individuálních potřeb, nejedná se o úpravu na míru,
upozornil Zelený.
Vrátit podle něj není možné ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým sofwarem, je-li porušen jejich původní obal. Důvodem tentokrát není neprodejnost, ale ochrana autorských práv. Je pochopitelné, že ani noviny, které už jste si přečetli, nemůžete e-shopu poslat zpátky. To samé platí u novin a pozor byste si měli dávat také při nakupování vstupenek na různé kulturní akce nebo při závazné rezervaci ubytování. Ani v těchto případech není obchodník podle Zeleného povinen akceptovat vaše odstoupení od smlouvy.
Trochu jinak je tomu v případě služeb. Objednáte-li je telefonicky, přes internet nebo mimo obvyklé obchodní prostory, neměl by vám je obchodník začít poskytovat dříve, než uplyne zákonná 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy,
upozornil Zelený s tím, že pokud by to bez vašeho výslovného souhlasu udělal, měli byste právo odstoupit od smlouvy a žádat vrácení plné ceny i tehdy, pokud by objednaná služba byla již kompletně poskytnuta. Vyslovením souhlasu se započetím poskytování služeb před uplynutím 14denní lhůty se naopak sami předem zříkáte práva od smlouvy odstoupit,
zdůraznil Zelený.