Hlavní navigace

Kdy nemůžete vrátit zboží do e-shopu?

Gabriela Hájková

Pravidlo, že zboží zakoupené v internetovém obchodě můžete do dvou týdnů vrátit bez udání důvodu, neplatí vždy. Odstoupit od kupní smlouvy nemůžete při koupi zboží upraveného na míru nebo při koupit hygienických potřeb prodávaných v zataveném obalu, který byl rozbalen. Stejně je tomu i u produktů, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou potraviny či květiny. Obchodník by toto zboží po vrácení už nemohl prodat dál. Zákon tak chrání podnikatele před spotřebiteli, kteří si svůj nákup předem dobře nerozmyslí. Vrátit nemůžete ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým softwarem, je-li porušen jejich původní obal. Tentokrát je důvodem ochrana autorských práv. Podobně je tomu například u časopisu, které už jste si přečetli.

Na druhou stranu, pokud objednané zboží, které lze vracet, nedopatřením poškodíte, není to překážka pro to ho poslat zpět. Počítejte ale s tím, že obchodník vám vrátí jen část kupní ceny, která odpovídá míře poškození. Před vrácením tedy sami zvažte, zda má ještě cenu a vy vzhledem k míře poškození zboží máte vůbec šanci obdržet nějaké peníze zpět.

Spotřebitel podle zákona odpovídá prodávajícímu za snížení hodnoty zboží, jestliže s ním nakládal nad míru nezbytnou k vyzkoušení jeho vlastností. Pokud si tedy spotřebitel „půjčí“ z e-shopu fotoaparát na týdenní dovolenou, může si prodávající strhnout z vracené kupní ceny částku rovnající se míře nadměrného opotřebení, vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest.

Ten také připomíná, že tato zákonná úprava samozřejmě nebrání zakoupené zboží vybalit a vyzkoušet. Jejím účelem ale není, aby například nevěsty mohly po obřadu vracet propocené svatební šaty.

Pamatujte také na to, že kromě vaší povinnost zboží zaplatit ho musíte i převzít, takže se nevyplatí si zboží objednat, smlouvu neukončit odstoupením a pak dělat "mrtvého brouka. Pokud kupující včas nezaplatí, může mu prodávající účtovat úroky z prodlení a umožňuje-li to smlouva, pak i smluvní pokutu. Za uschování nevyzvednutého zboží je prodávající oprávněn požadovat skladné, které den ode dne narůstá, doplňuje Zelený.

A jak od smlouvy odstoupit? Zákon vyžaduje jasný a srozumitelný projev vůle. Pokud zboží beze slova zašlete zpět nebo necháte ležet na poště, obchodník neví, jak si má vaše jednání vyložit. Mohli jste mít totiž v úmyslu zboží reklamovat nebo vás balíček nešťastnou náhodou minul, když jste byli na dovolené. Mlčení ani nečinnost se za odstoupení od smlouvy pokládat nedají a obchodník může trvat na tom, abyste zboží řádně převzali, vysvětluje Zelený s tím, že od smlouvy můžete odstoupit i telefonátem, s následnou prokazatelností to ovšem nebudete mít snadné, ledaže byste si hovor nahrávali. Lepší je proto napsat aspoň e-mail.

Našli jste v článku chybu?