Hlavní navigace

Firmy přidávají i na stravenkách. Nejčastější je nyní stokorunová

Jiří Hovorka

Firmy vedle mezd zvyšují i benefity pro zaměstnance. Podle společnosti Edenred je nově nejfrekventovanější stravenkou ta s hodnotou 100 korun. Dostává ji nyní plných 21 procent tuzemských zaměstnanců. Ještě loni přitom bylo nejvíce stravenek s osmdesátikorunovým nominálem, nyní jich je 18 procent. 

Stokorunová stravenka má raketový nástup, ještě před třemi lety ji mělo pouhých osm procent zaměstnanců. V příštím roce se zastoupení stokorunových stravenek ještě výrazně zvýší, poté očekáváme nárůst zájmu o stravenky s hodnotami ještě vyššími, říká Jiří Brych, který má ve společnosti Edenred stravenky na starosti.


Autor: Edenred

Nejčastější hodnota stravenky (četnost v %)

Ke zvyšování nominální hodnoty stravenek motivuje firmy zejména situace na trhu práce. V době velmi nízké nezaměstnanosti hledají co nejefektivnější cesty, jak zaměstnancům přilepšit. Zvýšení příspěvku na stravování je logický krok, firmy si nárůst totiž mohou vložit do nákladů a snížit tak daňový základ, zaměstnanci zase neodvádějí ze stravenek sociální a zdravotní pojištění, říká Brych. Stravenky dostává skoro polovina zaměstnanců.

Růst hodnoty stravenek také alespoň částečně kompenzuje nárůst cen v restauracích, ke kterému došlo v posledních dvou letech třeba v reakci na zavedení elektronické evidence tržeb.

K dalšímu růstu pak přispělo i zvýšení dalších nákladů, zejména mzdových, restauratéři také častěji nabízejí dražší jídla z lepších surovin, vycházejí tak vstříc rostoucím nárokům strávníků. Výsledkem je, že Češi nyní v průměru utratí za oběd 115 korun, zatímco před dvěma lety to bylo o 13 korun méně, konstatuje Brych.

Čísla o průměrné ceně oběda vycházejí z plateb více než 110 tisíc tuzemských zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant. Statistiku každý měsíc tvoří téměř 1,2 milionu transakcí v restauracích všech tuzemských regionů.

Našli jste v článku chybu?