Glosa
Z pohledu redaktora bylo jedním z nejzajímavějších období to od druhé poloviny roku 2007 do první poloviny roku 2009. Proč? Díky možnosti celkem snadno šířit paniku, na kterou nebyli lidé zvyklí. Jen mnou psané články měly desetkrát větší čtenost v případě, že se v jejich nadpisu objevilo slovo „krize“. Zpočátku téměř ideální stav, čtenost článků dramaticky roste, stejně jako příjmy z reklamy. Nejedná se samozřejmě o můj vynález, podobné praktiky využíval téměř každý. Opět, bohužel.
To celé byla „sranda“, dokud se nenashromáždil počet lidí, který těmto zprávám věřil a který byl zároveň schopen začít měnit věci. V našem případě omezovat spotřebu, odkládat nákupy, ve velkém. S rostoucím počtem těchto lidí pochopitelně výrazněji klesají tržby firem a to je problém. Paradoxní je, že jsou to právě novináři, kteří jsou v tomto první „na ráně“, protože jsou to právě výdaje na marketing (bannerové pozice, PR články, sponzorství), které jsou omezovány jako první. Jsou to pak právě výdaje firem na marketing, z čeho jsou novináři zprostředkovaně placeni.
Rozsévání „blbé nálady“ tedy není nic jiného, než podřezáváním si větve, na které sedím. Proč toho tedy nenechat? Jednoduše proto, že se mnou na stejné větvi sedí i další žurnalisté, kteří si podřezávají tu samou větev. V tuto chvíli tak nepřestává v řezání a honbě za poslední možností solidního výdělku v naději toho, že to prostě nějak dopadne. Třeba se mi mé konkurenty z této větve podaří nějakým způsobem dostat a já tak budu vítěz.
Proč to celé píšu?
Věc už se nějakou dobu pohybuje za nějakou pomyslnou hranici vkusu a má opravdu vážné následky na reálný život občanů.
Dne 11.7.2012 se ke mně dostaly dva články čerpající z víceméně stejných dat. Jeden byl publikován na iHned.cz, druhý mi přišel coby materiál od analytika společnosti Home Credit.
Obrázek o aktuálním stavu žurnalistiky si udělejte sami:
iHned.cz
Česko je vláčeno krizí. Volných míst ubývá, průmysl klopýtá a ceny rostou
Míra nezaměstnanosti sice mírně klesla, ale další prognózy nejsou růžové. Stejně tak vyplouvá na povrch, že motor ekonomiky – průmysl – ztrácí na svém výkonu. Není divu, poptávka ze zahraničí slábne a domácnosti začaly šetřit.
Home Credit
Inflace zrychluje, lidí bez práce je ale méně
Ceny opět rostou rychleji, a to hlavně u potravin a sezónního zboží. Ceny potravin rostou o 8,4 % a u sezónního zboží o 15,3 %. Nezaměstnanost klesla a přinesla konečně pozitivní zprávu z ekonomiky. Na zlepšení má vliv hlavně sezóna letních prací. Přesto je v některých oborech najít vhodné zaměstnance téměř nemožné.
Tohle už je s prominutím opravdu příliš.
Jenže i vy, milí čtenáři, na tom máte svůj díl viny. Novináře k něčemu podobnému svádí to, že jsou to právě dramatické, nejlépe apokalyptické titulky a zprávy, které čteme nejvíce. I v obchodě platí to, že největším motivátorem je strach.
Kam až to zajde?
Podle mého názoru už moc prostoru pro další „dramatizaci“ není a lovcům senzací pomalu zvoní umíráček. Lidé už totiž začínají mít těchto zpráv s prominutím plné zuby, a deníkům tak klesají náklady či čtenost na internetu, a tím pádem i příjmy z inzerce. Platí přitom přímá úměra, jak postupně klesají příjmy, musí klesat i výdaje (autorské honoráře).
Jenže to přece nejde, jen tak zavřít krám. Pomoc přitom přichází paradoxně od těch, kterým hon na čarodějnice způsobil značné škody. Od samotných společností.
Ze své pozice, šéfredaktora finančního portálu můžu zmínit investiční společnosti. Ty se totiž rozhodly vnést do celé věci více jasno a začínají tak publikovat čím dál tím více materiálů dostupných a hlavně stravitelných i běžným občanům. I na Měšci jste se již setkali například s články portfolio manažerů společnosti Conseq. Nebo třeba již výše zmíněný Home Credit (který tedy patří do trošku jiné kategorie). Našla by se spousta firem.
Jako menší osvětu v tomto doporučuji příspěvek Petra Žabži z roku 2010, ve kterém je dnes snad ještě více pravdy než v době jeho vydání:
Upřímně, na těchto článcích je nejlepší to, že jsou objektivní, obsahují často i dlouhodobý pohled na věc a hlavně jsou, ke škodě všech pracujících za autorské honoráře, ZDARMA.
Tomu už lze skutečně těžko konkurovat
Z pozice aktivního investora mne zajímalo, co si o lovení senzací v médiích myslí portfolio manažeři či finanční analytici (ne ti samozvaní, ale ti opravdoví). To jsou totiž podle mě lidé, kteří mají ze své pozice daleko větší právo vyjadřovat se k aktuální situaci na finančních trzích a k jejímu předpokládanému vývoji. Otázku, kterou jsem těmto lidem položil, i jejich odpovědi najdete níže.
Mediální obrázek aktuálního stavu na finančních trzích je tedy v drtivé většině pochmurnější, než je tomu v realitě. Co by v tomto směru vzkázali investiční odborníci drobným investorům?
David Kufa, Conseq Investment Management
Někdy neuškodí odpoutat se trochu od aktuálního dění, dát si nohy na stůl a podívat se na věci s odstupem. Větší či menší výkyvy v hospodářském cyklu a na finančních trzích jsou přirozenou součástí tržního hospodářství a mají obvykle samočisticí efekt. Slabé či neschopné objekty zanikají a uvolňují místo silnějším a úspěšnějším, které se posléze stávají motorem ekonomiky. Všechno zlé je k něčemu dobré.
Jan Schiller Conseq Investment Management
Brát palcové titulky a dramatické televizní zprávy s velkou rezervou.
Lukáš Vácha Conseq Investment Management
Současné turbulence jsou jen epizoda, jakých tu už několik bylo a jaké si ještě prožijeme. Situace na trzích jistě není dobrá, nikoli však katastrofická. V cenách rizikových aktiv je i většina budoucích špatných zpráv již oceněna a budoucnost tak může přinést cenotvorné impulsy spíše ve smyslu pozitivních než negativních překvapení. Chytrý investor chce nakupovat, když ostatní chtějí prodávat, aktuální situace tedy skýtá dlouhodobě zajímavé příležitosti.
Jan Kudláček, AXA Investiční společnost
Nevěnovat mediím, jejichž hlavním cílem je prodejnost, příliš velkou pozornost. Špatné zprávy se prodávají samozřejmě lépe, a proto je důležité umět si udělat na věci vlastní názor, a nikoliv jen číst katastrofické titulky a panikařit.
Pavel Vondráček LBBW Bank CZ, a.s.
Dle předpovědí rok dva starých zjistíme, že i v současnosti by mělo být výrazně hůř, než je, takže katastrofické scénáře brát trošku s nadhledem a spíše jako memento nesázet všechno na jednu kartu, nesnažit se zázračně a rychle vydělat, trpělivost, být připraven na další možný pokles hodnoty portfolia a mít stále rezervu.
Branislav Tuš, ING Investments Management
Aby zostali konzistentný vo svojej investičnej strategii, a to aj napriek turbulentnému vývoju na finančných trhoch. Aby kupovali aktíva, ktorým veria a rozumejú a tie držali aj napriek výkyvom na finančných trhoch.
Milan Vaníček, J&T Banka
„Domnívám se, že současná situace je nelichotivá, ale pro drobného investora, který v ČR většinou investuje do zajištěných aktiv, či do spořicích účtů, by neměla přinést žádné větší riziko. Pokud se jedná o investory, kteří mají svoje portfolio širší a rádi se zabývají i jinými (rizikovějšími) investicemi, doporučuji zvýšenou obezřetnost a současně větší míru trpělivosti. Je potřeba si rovněž uvědomit, že v takovýchto dobách vznikají nejlepší investiční příležitosti, protože emoce jsou hybatelem některých investic více než racionální uvažování.
Jan Šimek, Broker Consulting:
Média hledají senzace. Negativní zpráva a s ní související negativní emoce je silnější než pozitivní. Vzkázal bych: Nemějte strach z budoucnosti a čistěte si hlavu v přírodě – od novin, od negativity.
Aleš Prandstetter, ČSOB Asset Management, a.s., investiční společnost
Katastrofy většinou přicházejí nečekaně a bez většího varování. Pokud za každým rohem na investora vyskakuje nějaké strašidlo krizového scénáře, bývá rozumné zachovat chladnou hlavu a řídit se podle objektivních kritérií. Proč kupovat aktivum, kde výnos bude přinejlepším minimální a cena se pohybuje na historických maximech? Jen proto, že je zdánlivě bez rizika?
Milan Valentík, ČP Invest
Diverzifikovat riziko. Nesázet na jednu kartu. Držet se spíše konzervativnější strategie. Výbornou alternativou k rizikovým akciím jsou korporátní dluhopisy (dluhopisy firem), které jsou méně rizikové, ovšem za posledních deset přináší obdobný výnos jako akcie.
Petr Zajíc, Pioneer Investments
Možná právě to, aby se na finanční trhy denně nedívali. Většina drobných investorů (pokud to nejsou burzovní spekulanti) má výrazně delší investiční horizont. Je pak zbytečné, aby si kazili večery nad jednodenními katastrofickými zprávami. Média bohužel mají tu tendenci, že informují spíše o katastrofách než o příznivých událostech.
TAKŽE UŽ PROSÍM VÁS TAK NEHLTEJTE TO, CO NA NÁS DNES A DENNĚ CHRLÍ MÉDIA.