Hlavní navigace

Změny v povinném ručení?

7. 8. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Kam vystoupají ceny povinného ručení? Budou i nadále majitelé větších aut doplácet na majitele aut menších? Je možné zvýhodnit „sezonního“ řidiče před řidičem profesionálem? A jak lze na povinném ručení ušetřit?

Systém povinného ručení je v České republice postaven na zákoně č. 168/1999 Sb., který definuje jeho základní znaky stejně jako způsob stanovení sazeb. Obojí bývá často kritizováno, a to v zásadě oprávněně.

Otázka zní, zda má „víkendový“ řidič platit stejné pojistné, jako řidič jezdící každodenně (např. taxikář). Podobných hledisek lze najít velké množství. Majitel vozu žijící v Praze má určitě větší šanci způsobit dražší škodu, než motorizovaný vesničan. Ten, kdo získá čerstvě řidičský průkaz, má větší dispozice k havárii, než ostřílený profesionál.

Nejenom výše zmíněné důvody, ale také mnohé další přivádějí na myšlenku, zda-li není na současném systému cosi v nepořádku. Minimální pojistné v současnosti stanovuje Česká kancelář pojistitelů podle zdvihového objemu válců motoru. Není ale podstatně významnějším indikátorem samotný výkon motoru? Tímto jsou vlastně diskriminováni majitelé starších vozidel, do kterých pro dosažení uspokojivého výkonu bylo nezbytné montovat motory o vysokém objemu válců.

Další slabostí celého systému je předpoklad, že automobil o větším objemu válců způsobí větší škodu. Narazí-li ale do Vás ve stodvacetikilo­metrové rychlosti Felicie nebo Passat, bude Vám to pravděpodobně jedno. Chci tím říci, že z pojistného hlediska bude nejdražší vždy škoda na zdraví. Ta se v závislosti na výkonu auta změní minimálně. Výkon bude mít vliv pouze na stupeň deformace objektu, do kterého vrazíme.

Drahá silnější auta sice zpravidla nabízejí větší bezpečí v případě nárazu, ale pouze pro vlastní posádku, na kterou se povinné ručení stejně nevztahuje. Nebezpečí, která výkonnější auta znamenají pro ostatní, jsou větší, ale rozhodně ne o tolik větší, jak to vypadá z účtů za zákonné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Z tohoto pohledu v současnosti majitelé silnějších aut doplácejí na majitele těch slabších.

Celá situace se pravděpodobně vyřeší velice brzy. Počátkem roku 2003 dojde de facto k deregulaci sazeb tohoto pojištění. Bude to tedy znamenat, že si pojišťovny konečně budou moci stanovit vlastní kritéria, podle kterých budou stanovovat sazbu pojistného. I když je krajně nepravděpodobné, že se tímto způsobem dostaneme ze dne na den k bezchybnému systému, bude tento systém bezpochyby efektivnější.

Z roku 2000 na rok 2001 v průměru stouply sazby povinného ručení o 12 %. Vezmeme-li v úvahu pouze provozovatele osobních vozidel, činí průměrný nárůst pouze přibližně 8 % ročně. Získá-li pojistník také bonus za bezškodní průběh (5 % za rok – víc zákon nepovoluje), může nárůst činit i 3 %, což je méně, než meziroční inflace. Lze tedy konstatovat, že řidiči, kteří jezdí bez nehod, si mnohdy i přilepšili, a jakékoliv obavy o zvýšení minimálních sazeb „až o 30 %“ nemusejí být opodstatněné.

Jak bude vypadat pojistné v příštím roce závisí na škodním průběhu za loňský rok a první pololetí roku letošního. Tato čísla ještě nejsou pravděpodobně zpracována a tudíž si na nové sazby ještě nějaký ten měsíc počkáme. Nicméně lze očekávat, že nepůjde o žádný dramatický vývoj.

Zbývá dodat, jakým způsobem lze zohlednit řidiče, kteří svůj vůz v zimě vůbec nepoužívají. Zdá se logické, že by se v takovémto případě měla vyskytnout nějaká sleva na zaplaceném pojistném. Ačkoliv si to mnoho motoristů neuvědomuje, tato sleva existuje a dosahuje téměř sta procent.

dan_z_prijmu

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Vím-li, že určitě nebudu svůj vůz používat od prosince do února, mohu svoje pojištění odpovědnosti bez výčitek svědomí zrušit. Po uplynutí dané doby pojistku opět uzavřu a zůstane mi i bonus, který jsem předtím získal. Pouze je potřeba v souladu se zákonem č. 168/1999 Sb. takovéto vozidlo nenechat na silnici, ale třeba v garáži, nebo na zahradě. Dále je třeba na dobu neužívání vašeho vozu odevzdat na Dopravnímu inspektorátu osvědčení o technickém průkazu a tabulky státní poznávací značky.

Celá akce Vás stojí pouze desetikorunový kolek a chvilku času. Na druhé straně je ale nutné si uvědomit, že jelikož se cena každé pojistky skládá z fixní a variabilní složky, nelze očekávat, že pojistné za devět měsíců se bude přesně rovnat 3/4 ročního pojistného. Tento způsob úspory neplatí pouze pro sezónní řidiče, ale také pro ty, kteří odjíždějí na několikaměsíční pobyty v zahraničí.

Využíváte možnosti přerušení povinného ručení?

  • Ano, pravidelně.
    20 %
  • Ano, jednou jsem to zkusil/a.
    18 %
  • Ne, ale uvažuji o tom.
    19 %
  • Ne a neuvažuji o tom.
    25 %
  • Nemám automobil.
    17 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).