V nedávné době propukla drobná aféra okolo Komerční banky. Zatímco bývá v bankách zvykem, že si klient zažádá o některé doplňkové služby sám, popř. mu je banka nabídne, nebylo to tomu tak v případě Komerční banky.
Tato banka zavedla novou službu nad rámec běžné bankovní praxe. Klient si již nemusí o povolený debet na účtě žádat, ale je mu nastaven automaticky. Toto opatření vzniklo jako odezva na údajný velký zájem o tuto službu a zbytečná administrativa by prý zatěžovala jak banku, tak klienta.
Podle zástupců Komerční banky se nic významného neděje, neboť kdo nečerpá pod nulu, tak stejně nic neplatí. Kontokorentní úvěr se aplikuje až v případě přečerpání zůstatku na účtu, což si drobný klient sám uhlídá.
Dále ten, kdo o službu nemá zájem, ji může kdykoliv zrušit. Služba na první pohled zajímavá, na druhý ale poněkud svérázná. Podle bankovních úředníků všichni klienti obdrželi o změně dosavadního systému informaci poštou. Podle některých klientů ale nedostali nic.
Hlavním úskalím celé kauzy je pravděpodobně fakt, že si o tom klienti nebyli vědomi. Na výpise z účtu se jim jednoduše objevilo o patnáct až třicet tisíc korun více, než tam doposud měli. V případě, že si klient příliš často stav účtu nekontroluje a jeho účet soustavně vykazuje výraznější pohyb, není problém změnu vůbec nezaregistrovat.
V lepším případě (z těch špatných) tedy klient podlehne deziluzi, že disponuje více penězi, než doopravdy má. V horší variantě je s radostí utratí a je rád, že na novou motorku ušetřil dříve, než měl zběžně spočteno.
Okamžikem, kdy střadatel přečerpá zůstatek na svém účtě, zatímco výpis hovoří jasnou řečí o desetitisícovém depozitu, začíná nebožák splácet přečerpanou částku s úrokem 19 % p. a. Tluč jak uhoď, alespoň vědět by o tom klienti mohli.
Pokud některý klient šetří tím způsobem (moje maličkost to tak dělá), že jakýkoliv výraznější zůstatek na běžném účtě převádí na účet termínovaný, velice snadno může naletět a získat, podtrženo sečteno, z peněz na termínovaném vkladu bezkonkurenční úrok např. –14 %.
Abychom ale Komerční bance neúmyslně neuškodili, lze předpokládat, že by banka v okamžiku čerpání kontokorentního úvěru svého klienta včas uvědomila a finanční ztráta by snad byla minimální.
Pokud jde o podobnou praxi v jiných bankách, nebývá zvykem považovat kontokorent za tajemství. Česká spořitelna se podle své mluvčí svých klientů dokonce prý i zeptá. Je škoda, že Komerční banka nedisponuje dostatečně soudnými klienty, že za ně musí rozhodovat sama.
Podle představitelů Komerční banky měli být všichni klienti o provedených změnách náležitě informováni. To, že tomu u některých tak nebylo, jim je líto, a svým klientům se za nedopatření omlouvají. Prý by se to již nemělo opakovat.
Využíváte kontokorent?