Změna trvalého bydliště, trvalého pobytu. Jaké instituce je třeba navštívit?

12. 2. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Většina lidí ve svém životě alespoň jedenkrát měnila místo trvalého bydliště. Jak a kde všude je třeba hlásit změnu trvalého pobytu a kolik času vám to zabere?

Většina lidí ve svém životě alespoň jedenkrát měnila místo trvalého bydliště. Důvody k tomuto kroku jsou různé, ať už je to touha osamostatnit se od rodičů nebo pracovní povinnosti. Tento akt s sebou kromě balení věcí přináší také nutnost změny trvalého bydliště.

Trvalý pobyt z pohledu české legislativy

Místo trvalého pobytu, častěji označováno jako trvalé bydliště, je v České republice upraveno zákonem o evidenci obyvatel. Jedná se o adresu, kterou si osoba zvolí právě v tom místě, kde má zpravidla rodinu, dům, nebo zaměstnání. Adresa trvalého bydliště může být pouze jedna.

Právo na bydlení

Důležitá je také skutečnost, na kterou zákon o evidenci obyvatel pamatuje. A tedy, že z titulu trvalého bydliště občanovi nevzniká žádné právo v daném místě bydlet. K užívání domu nebo bytu je potřeba mít právní důvod. Tím může být například nájemní smlouva, podnájemní smlouva nebo vlastnické právo. Jen hlášený, trvalý pobyt takovým důvodem není.

Úřad nebo magistrát

Prvním krokem ke změně trvalého pobytu je návštěva obecního úřadu, pod který nový pobyt spadá. Budete potřebovat následující doklady:

  • platný občanský průkaz,
  • výpis z katastru nemovitostí nebo nájemní smlouvu – tj. doklady, které vás opravňují užívat byt nebo dům.

Pokud navštívíte příslušný obecní úřad, nejdříve je nutné vyplnit formulář o změně místa trvalého pobytu. Za tento formulář zaplatíte poplatek 50 Kč, ale od tohoto poplatku jsou osvobozeny osoby mladší 15 let. Následně vám bude znehodnocen váš dosavadní občanský průkaz a získáte tzv. „Potvrzení o změně trvalého pobytu“. Na tomto potvrzení je uvedena jak nová, tak i bývalá adresa pobytu.

Nový občanský průkaz

Po nahlášení změny trvalého pobytu je každý občan České republiky povinen zažádat si o nový občanský průkaz, a to v termínu do 15 dnů od nahlášení změny příslušnému úřadu. O vydání nového občanského průkazu můžete požádat u každého obecního úřadu s rozšířenou působností. K žádosti není třeba nosit s sebou fotografii, na úřadě vás vyfotí. Pokud vše proběhne v pořádku, nový občanský průkaz získáte do lhůty 30 dnů.

Nezapomeňte na další instituce

Obecní úřad nebo magistrát však nejsou jediné instituce, které změna trvalého bydliště zajímá. Tuto informaci je třeba dále nahlásit například i na:

  • živnostenský úřad,
  • zdravotní pojišťovnu,
  • úřad sociálního zabezpečení,
  • finanční úřad,
  • místně příslušný odbor dopravy – v případě řidičů a majitelů vozidel,
  • úřad práce – pokud jste nezaměstnaní, anebo jste příjemci sociálních dávek,
  • zaměstnavateli popřípadě škole, kde studujete,
  • společnostem, které mají na starosti odvoz komunálního odpadu, resp. výběr poplatků za odpad
  • svému praktickému lékaři a zubaři, resp. udělat si v místě nového pobytu novou registraci u nového lékaře.

Živnostenský úřad na prvním místě

Pokud chcete ušetřit čas a vyhnout se návštěvě zdravotní pojišťovny, finančního úřadu a správě sociálního zabezpečení, jděte nejdříve na živnostenský úřad. Na návštěvu všech příslušných úřadů je totiž stanovena omezená doba. Například na nahlášení příslušné změny na dopravním inspektorátu máte jen 5 dní, na živnostenském úřadu 8 dní. Živnostenský úřad má možnost elektronicky informovat všechny tři výše uvedené instituce a vám tak ušetří čas i nervy z dalšího vyřizování. Návštěva živnostenského úřadu vás vyjde na 100 Kč na zaplacených poplatcích.

Odbor dopravy

V případě, že se stěhujete v rámci jednoho města, na místně příslušný odbor dopravy nemusíte nic hlásit ani o nic žádat. Ve všech ostatních případech je však nutné podat žádost o nové řidičské oprávnění. Změnu je třeba nahlásit do 5 dnů od chvíle, kdy k ní došlo. Klasické vydání řidičského oprávnění stojí 50 Kč. Pokud je třeba žádost vyřídit ihned, poplatek je 500 Kč a jedná se o tzv. expresní vydání.

V případě, že vlastníte automobil a stěhujete se mimo kraj, nevyhnete se cestě na registr vozidel a nemine vás ani výměna poznávacích značek. K provedení změny je třeba mít s sebou velký a malý technický průkaz, zelenou kartu, potvrzení o technické kontrole a obě poznávací značky. Celý tento proces samozřejmě také není bez poplatků. Poplatek činí opět 50 Kč.

Česká pošta a SIPO

V případě, že k placení účtů využíváte službu SIPO od České pošty, je třeba změnu pobytu  nahlásit na jakékoli pobočce pošty. Doklady SIPO jsou doručovány na tu adresu, kterou plátce České poště uvedl. O změnu údajů v adrese je možné dle obchodních podmínek SIPO požádat na kterékoliv poště, a to bezplatně. Je třeba jen vyplnit tiskopis SIPO, kde je nutné také předložit doklad o platbě z minulého měsíce. Dočasným řešením je nechat si doklady SIPO posílat e-mailem, ale změnu poště stejně nahlaste.

Finanční společnosti

Změnu trvalého pobytu je třeba nahlásit také bance a obecně finančním institucím, se kterými máte jakýkoli platný smluvní vztah (např. úvěr). Nahlásit změnu v adrese je třeba kvůli zasílání bankovních výpisů a také z důvodu nového čísla občanského průkazu.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Voda, plyn, elektřina, internet a telekomunikační služby

Při změně trvalého pobytu a zároveň stěhování nezapomeňte vypovědět smlouvy dodavatelům plynu, vody, elektřiny, poskytovatelům internetových a telefonních služeb. V případě, že nemovitost přechází na jinou osobu, je možné výše zmíněné služby pouze převést.  Poté je třeba samozřejmě uzavřít nové smlouvy s novými dodavateli a poskytovateli služeb v místě nového, trvalého bydliště.

V případě, že máte smlouvu s alternativním dodavatelem energií, můžete být nemile překvapeni účtováním smluvní pokuty za výpověď smlouvy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).