Vyspělost Německa dokumentují nejenom hospodářské ukazatele jako HDP na jednoho obyvatele, nýbrž také dobré vybavení domácností osobními automobily, internetem, mobilními telefony a jinými spotřebními předměty, a počet lidí jezdících na drahé zahraniční dovolené. Přání po novém přepychovém autě nebo cestě do exotických zemí jsou plněna čím dál většímu počtu Němců.
Bydlet ve vlastním je drahé
V tabulce máme uvedeno vybavení německých domácností jednotlivým spotřebním zbožím. V Německu je celkem 34,852 milionů domácností, průměrná velikost domácnosti je 2,3 obyvatel.
Bydlení v Německu se za posledních deset let výrazně zlepšilo a patří k absolutní špičce v zemích Evropské unie. Přispěly k tomu především vládní výdaje na zlepšení bytového fondu v bývalém NDR.
Samotní Němci preferují bydlení v rodinných domcích, které jsou pro většinu ovšem cenově nedostupné a ve větších městech je takovéto bydlení takřka nemožné (nejsou zde volné stavební pozemky). Bydlet daleko od centra a do práce dojíždět je potom časově neakceptovatelné.
Přibližně 31 % bytů v Německu tvoří jedno či dvougenerační rodinné domy (především na území bývalé SRN). Průměrná velikost bytu v Německu činí 86,9 m2. Vlastní byty jsou potom v průměru mnohem větší než nájemní byty (113 m2 oproti 68,9 m2). V roce 1978 činila průměrná velikost bytu 81,0 m2. Vidíme, že v posledních letech jsou stavěny byty s větší rozlohou. Každý občan tak má v průměru k dispozici 39,3 m2.
Vlastnické bydlení je nejstarší formou bydlení. Financování vlastnického bydlení je v Německu založeno na kapitálovém trhu (především využívání hypotéčních úvěrů). Němci chtějí bydlet „ve vlastním“, i když je to mnohem dražší, protože je tento bydlení bezpečnější a jistější.
S nájemní bydlením se v Německu setkáme převážně v bytových domech ve městech. Nájemní byty vyhledávají domácnosti se středními příjmy (přibližně polovina obyvatel). Ve většině zemí jsou vlastníky soukromé osoby a financování probíhá ze soukromých zdrojů, včetně půjček od bank a úvěrů. Sociální nájemní byty tvoří v Německu 13 % bytového fondu.
Auto má každá domácnost
Není jistě bez zajímavosti, že každá průměrná německá domácnost má jedno auto, HI-FI, ledničku, pračku, telefon a minimálně jednu televizi, mobil a kolo (lépe situované rodiny mají více aut, ledniček…, bez základního vybavení jsou pouze „sociální“ případy).
Vybavenost Německa předměty komunikační technologie, která dnes hýbe světem, je jedna z nejvyšších v Evropě. Např. rozdíl průměrné domácnosti ve vybavenosti počítačem, notebookem, internetem a satelitem je mezi Německem a Českem propastný.
Trendem jsou dvě zahraniční dovolené během jednoho roku (v létě k moři a v zimě na hory). Čím dál více Němců si může dvě zahraniční dovolené dovolit. Ze všech členských zemí Evropské unie utratí Němci za dovolenou nejvíce finančních prostředků a patří mezi nejoblíbenější turisty, neboť na dovolené skutečně „utrácejí“.
Zboží | Počet na 100 domácností (v ks) |
---|---|
Osobní auto | 102 |
Motorka | 13 |
Kolo | 180 |
Televize | 151 |
Video | 87 |
Videokamera | 20 |
HI-FI | 99 |
Satelit | 37 |
Kabelová televize | 57 |
Osobní počítač | 76 |
Notebook | 10 |
Internet | 41 |
ISDN připojení | 16 |
Pevná telefonní linka | 99 |
Autotelefon | 80 |
Mobil | 181 |
Fax | 17 |
Myčka na nádobí | 53 |
Mikrovlnka | 62 |
Lednička s mrazákem | 117 |
Pračka | 99 |
Sušička prádla | 34 |
Pramen: Bundesministerium fuer Gesundheit und soziale Sicherung: „Statistisches Taschenbuch 2004“