Hlavní navigace

Nebojte se volat přes internet, ušetříte měsíčně stovky korun

20. 5. 2009
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Volat z mobilního telefonu je komfortní, ale někdy přece jen dražší, než z pevné linky. Pevné linky zase zatěžuje měsíční paušál. Přitom volat přes internet jde i zadarmo a počáteční náklady jsou téměř nulové. Kouzlo má název VoIP.

Haló, tady počítač

Pro mnoho nových uživatelů počítačů je volání přes internet symbolem nasazení sluchátek, zapnutí programu Skype a naklikání jména známých. Ti zdatnější využívají možnost volání i přes programy ICQ, Windows Messenger, Yahoo Messenger a další. Přitom pravý komfort telefonování přes internet není přes počítač, nýbrž přes normální telefon. Většina velkých firem dnes běžně využívá technologii VoIP a je škoda se ochudit o její výhody a platit operátorům výpalné v podobě měsíčního paušálu.

Co je VoIP?

Volání přes internet je pro některé spotřebitele rovněž synonymem pro levné volání s praskajícím přenosem a zvýšeným šumem. Nekvalitní hovor je tak daní za nízkou cenu. To je omyl, máte-li kvalitní internetové připojení a kvalitní telekomunikační zařízení, nedokážete rozlišit, zda je hovor vedený přes internet nebo běžnou cestou „po drátech“. Pro volání přes internet se používá tzv. VoIP protokol. Zkratka VoIP znamená Voice over Internet Protocol (Hlas přes Internetový Protokol) a označuje technologii umožňující přenos digitalizovaného hlasu (telefonování) prostřednictvím počítačové sítě – internetu, intranetu nebo jiného datového spojení.

V praxi se používá několik variant VoIP protokolu. Hlas volajícího se přenáší v datových paketech po částech prostřednictvím IP sítě k volanému. Tyto přenášené části jsou kvůli úspoře objemu přenášených dat zakódovány a kódovacím a dekódovacím algoritmům se říká kodeky. Této naoko složité terminologie se však v praxi bát nemusíte, veškerá VoIP zařízení lze snadno nastavit a většina VoIP operátorů má velmi podrobný návod, jak správně nastavit telefon pro volání přes internet.

Máte vlastní stacionární číslo

Využíváním VoIP služeb máte možnost získat běžné stacionární číslo pevné linky podle vaší geografické polohy. Systém umí dokonce nastavit třeba brněnské číslo pro plzeňského uživatele VoIP služby, protože tato čísla se nastavují přímo do VoIP zařízení a ty se jen připojí k internetu. A zařízení je jedno, kde se nacházíte, takže na brněnské číslo je možné dovolat se vám třeba do New Yorku či Prahy, jenže Český telekomunikační úřad takovouto možnost nepovoluje. Přesto takto funguje většina firemních zákazníků a prostřednictvím VoIP jsou často řešena call centra různých společností.

Lze samozřejmě převést vaše stávající číslo pevné linky k VoIP operátorovi, ale nevýhodou je platba poplatku za přenos čísla ve výši cca 3700 Kč. Levnější je proto pořídit si nové VoIP číslo pevné linky. Kromě nízké ceny začínající na 1 Kč a nepřekračující 100 Kč si často můžete vybrat z celé palety dostupných číselných řad podle geografického mís­ta.

VoIP telefon Well SIP-T28P

Well SIP-T28P

Zdroj: Joyce.cz



Za volání se platí, ale volat jde i zadarmo

Při využití služeb českých VoIP operátorů se za odchozí hovory na pevné a mobilní linky v ČR i v zahraničí sice platí, ale ceny jsou výrazně nižší, než u klasických operátorů. Možná je pro někoho nepochopitelné, proč se platí při volání přes internet. Zatímco při volání ve vlastní síti nemá VoIP operátor se spojením zásadní náklady, při volání do jiné sítě se platí tzv. propojovací poplatky. Na druhé straně, tyto poplatky jsou zároveň příjmem pro VoIP operátory, pokud na jejich čísla někdo volá. A někteří nabízejí dokonce placené příchozí hovory – za každý přijatý hovor přes VoIP vám zaplatí třeba společnost ha-vel provozující VoIP službu ha-loo.

V České republice působí přes 200 VoIP operátorů nabízejících služby pro zájemce o VoIP telefonování. Mimo ně se lze snadno stát zákazníkem virtuálního zahraničního operátora, který velmi často za nízký paušál nabídne neomezené volání na pevné linky po celém světě (tj. včetně ČR) a mobilní linky vybraných zemí. Slovo neomezeně je zpravidla podmíněno dobitím kreditu ve výši 10 eur a pak lze volat i půl roku, než se začne kredit čerpat. Celkové náklady jsou velmi nízké. Samozřejmostí je i možnost odesílat levnější SMS do všech sítí přes webovou bránu VoIP operátora. Typickým představitelem této služby je německá společnost Betamax GmbH, která provozuje několik virtuálních VoIP nabídek.

Posledním trendem je nabídnout zákazníkům komplexní balík služeb. Některé společnosti původně poskytující jen internetové připojení a VoIP služby tak začaly nabízet i další služby v podobě televize nebo zábavních programů. To je případ ostravské firmy Poda nebo frýdeckomístecké společnosti MATTES AD.

Bezdrátový VoIP telefon Cisco 7921G

Cisco

Zdroj: Cisco.com



Virtuální ústředny za babku

Firemní zákazníky dokáže VoIP získat snadným propojením poboček, prodejen, využití systému CRM, telefonní ústředny či virtuální asistentky s možností nahrávání hovoru. To vše za zlomkové náklady oproti klasické komunikaci.

Kde je háček?

Pro některé čtenáře to může nyní vypadat tak, že volání přes internet má téměř jen výhody, takže vzniká otázka, kde jsou nevýhody. K dobrému telefonování přes internet potřebujete kvalitní internetové připojení s rychlostí alespoň 128 kb/s v obou směrech. Za něj pochopitelně platíte svému internetovému providerovi. Dnes již není problém najít internetového providera s neomezeným připojením na internet v ceně 250 Kč měsíčně. Existují i provideři, kteří nabízejí připojení k internetu jen pro využití VoIP služeb, to pak bývá zpoplatněno paušálem okolo 50–100 Kč měsíčně. VoIP není většinou dostupný v menších městech a vesnicích z důvodu absence kvalitního připojení k internetu. A konečně, i největší „pevný“ operátor Telefónica O2 si uvědomuje sílící konkurenci a nabízí mnoho typů balíčků služeb, které pro aktivní telefonující s hůře dostupnou konkurencí pro internetové připojení mohou být praktičtější, než samotné využívání VoIP služeb. VoIP nelze využít ani při mobilním připojení prostřednictvím technologie GPRS a EDGE.

Svým způsobem je tak VoIP předurčen zvláště těm, kdo jsou na internetu jako doma. Kdo potřebuje minimální náklady a pro komunikaci bude využívat pouze počítač se sluchátky, skutečně si bude vychutnávat levnou komunikaci. Ale pokud chcete mít běžný komfort a využít VoIP na maximum, potřebujete technické vybavení. A to už není zadarmo. Musíte si koupit buď VoIP telefon, nebo speciální VoIP adaptér, který vám umožní využívat stávající analogové přístroje. Firmy budou potřebovat novou ústřednu. Pro volání přes VoIP potřebujete elektrický proud, zatímco základní analogový telefon stačí jen připojit k telefonní lince. Tím se mírně zvyšuje spotřeba elektřiny za samotné zařízení, zdroj napětí apod. A protože jde o IT vybavení, cena je řádově o 100 % vyšší, než u běžných analogových telekomunikačních přístrojů. Přesto se vyplatí pro každého, kdo chce volat levně. Návratnost totiž u běžné domácnosti může být jen 6 měsíců.

Nejjednodušší VoIP telefon přijde na zhruba 1180 Kč, za čtyři měsíce je tedy „zaplacen“ a dále zákazník na volání přes internet již jen vydělává, nehledě na to, že obvykle zákazník obdrží k aktivaci služby a k telefonu ještě volný kredit ve výši několika set korun, který může následně zdarma provolat. Konkrétní úspora je však vždy individuální a závisí na celé řadě faktorů. U velkých podniků lze uspořit oproti nákladům na pevné linky a mobilní telefony ještě více, říká Michal Kališ z brněnské firmy Joyce.

Kam pro radu?

Velmi dobré rady a praktické zkušenosti nabízí diskuzní fórum telefonujeme.com. Kdo o VoIP vážně uvažuje, neměl by foto fórum vynechat.

VoIP adaptér pro stávající analogové telefony

Linksys

Zdroj: Linksys.com



Jaké zařízení si vybrat?

Při výběru VoIP zařízení máte zpravidla dvě možnosti. Buď si pořídíte přímo VoIP telefon či ústřednu, anebo si pořídíte VoIP adaptér, který vám umožní využít stávající techniku, na kterou jste zvyklí. Na českém trhu jsou k dostání výrobky mnoha výrobců. Značka WELL zahrnuje široké portfolio produktů – IP telefony, IP brány (gateways) i routery umožňující připojení běžných telefonů. Zařízení jsou koncipována tak, aby základní instalaci i konfiguraci zvládl „poučený“ uživatel, není zapotřebí instalace specializovanou firmou, říká Michal Kališ. V nabídce internetových obchodníků jsou zařízení známých výrobců Grandstream, Interbell nebo Siemens. Ovšem sami VoIP operátoři podle nabídek svých e-shopů spíše preferují výrobky značky Linksys od společnosti Cisco. Na dotaz, proč není v nabídce i jiná značka VoIP telefonů, odpověděl pracovník pražského VoIP operátora: Jdeme cestou nejmenšího odporu, Linksys je zavedená značka a nemáme jedinou reklamaci, VoIPu se navíc věnují od nepaměti. Takže si nechceme komplikovat život nabídkou jiných výrobců.

Zakoupit VoIP zařízení je nejjednodušší přes internet, ale často zároveň jedinou cestou. Běžné sítě obchodů s elektronikou VoIP zařízení neprodávají a ve specializovaných obchodech s výpočetní technikou většinou také neuspějete. To je další nevýhoda oproti klasickému telefonnímu přístroji. Zatímco běžný přístroj koupíte v každém hypermarketu a zapojíte, VoIP zařízení musíte nejprve „sehnat“, nastavit a teprve poté používat. Tato z počátku trnitější cesta vás však odmění nízkými cenami služeb s vysokou kvalitou a výrazně odlehčí vaším nákladům na telekomunikace.

dan_z_prijmu

Srovnání pevné linky a VoIP linky
Modelový příklad návratnosti za měsíc Pevná linka Česká VoIP linka Německá VoIP linka
Měsíční paušál 404,00 Kč 0 Kč 45,00 Kč *
Volání ve špičce – 50 minut 79,00 Kč 29,50 Kč 0 Kč
Volání mimo špičku – 120 minut 90,00 Kč 36,00 Kč 0 Kč
Volání v síti operátora 0,00 Kč 0 Kč 0 Kč
Mobilní sítě – 5 minut 32,50 Kč 16,95 Kč 23 Kč
Celkem 605,50 Kč 82,45 Kč 91 Kč

Zdroj: Telefónica O2, 802.cz, VoipCheap.com. * Měsíční paušál u německé VoIP linky je cena kreditu 10 eur rozpočítaného na 6 měsíců, což je platnost akce pro volání zdarma. Poté kredit nepropadne, jen se začne čerpat do nového dobití.


Srovnání pevné linky a VoIP linky
Sazby za volání a cenové srovnání (Kč/min) Pevná linka Česká VoIP linka Německá VoIP linka
Cena zřízení linky 594,00 Kč 0 Kč 0 Kč
Cena za přístroj 450,00 Kč 1 200 Kč 1 200 Kč
Měsíční paušál 404,00 Kč 0 Kč 0 Kč
Volání ve špičce 1,58 Kč 0,59 Kč 0 Kč
Volání mimo špičku 0,75 Kč 0,30 Kč 0 Kč
Volání v síti operátora ve špičce 1,58 Kč 0 Kč 0 Kč
Volání v síti operátora mimo špičku 0,75 Kč 0 Kč 0 Kč
Volání do mobilních sítí 6,50 Kč 3,39 Kč 4,52 Kč
Mezinárodní volání do Německa, Polska, Rakouska, Slovenska 5,24 Kč 0,40 Kč 0 Kč

Zdroj: Telefónica O2, 802.cz, VoipCheap.com


Telefonujete přes VoIP?

  • Ano, doma.
    47 %
  • Ano, v práci.
    9 %
  • Ne, nevyužiji to.
    7 %
  • Ne, ale uvažuji o tom.
    29 %
  • Ne, je pro mě složité nastavení přístroje a hledání operátorů.
    8 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako pojišťovací poradce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).