Blíží se termín pro poplatníky, kteří budou podávat daňové přiznání k dani z příjmů elektronicky. Proto si shrneme informace, které budete potřebovat.
Termín pro podání přiznání
Přiznání k dani z příjmů fyzických osob poplatníci podávají standardně podle § 136 odst. 1 daňového řádu nejpozději do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období. Tento termín platí pro ty, co podávají přiznání v listinné podobě, a letos uplynul 1. dubna.
Ti, co podávají přiznání elektronicky, mají o měsíc více času a letos jim termín vychází na 2. května.
Podle § 250 daňového řádu mají poplatníci ale ještě dalších 5 pracovních dnů na to, abyste se vyhnuli pokutě za opožděné tvrzení daně. Pokud jste tedy zapomněli, stále máte dost času povinnost dohnat bez sankce.
Jak si termín ještě více prodloužíte
V případě, že byste propásli i tuto liberační lhůtu a hrozila vám vyšší sankce, máte možnost ještě podat přiznání přes daňového poradce či advokáta a pak se váš řádný termín prodlužuje o celé tři měsíce, konkrétně do 1. července. Už totiž není nutné tuto skutečnost správci daně hlásit předem. Volbu tohoto termínu je tedy možné provést později než tomu bylo v minulosti.
Pokud podáte přiznání pozdě, naúčtuje vám finanční úřad za opožděné tvrzení daně sankci ve výši 0,05 % stanovené daně za každý den prodlení, maximálně však 5 % stanovené daně (nejvýše 300 tis. Kč). Pokuta se však nepředepíše, pokud je nižší než 1000 Kč.
Sankce se začíná načítat po skončení lhůty, která odpovídá tomu, jakou formou přiznání podáte (papírově / elektronicky / přes poradce). Podáte-li ho nakonec na papíře, budou se sankce načítat už od dubna. Podáte-li ho elektronicky, napočítá vám správce daně sankce od května, a podáte-li ho sice pozdě, ale přes poradce, sankce poběží až od července.
Splatnost daně s termínem pro podání přiznání
Datum pro úhradu daně je shodné s datem pro podání daňového přiznání. Pro opozdilce platí opět liberační lhůta, která je podle § 252 daňového řádu ale v tomto případě dlouhá jen 3 kalendářní dny. Od čtvrtého dne prodlení do dne úhrady daně se načítá úrok z prodlení, který odpovídá repo sazbě stanovené centrální bankou pro první den kalendářního pololetí, ve kterém došlo k prodlení, navýšené o osm procentních bodů (v současnosti 12 %). Pokud ale částka u jednoho druhu daně v úhrnu nepřesáhne tisícikorunu za zdaňovací období nebo kalendářní rok, finanční úřad ji nepředepíše k úhradě.
Daň zaplaťte:
- na pokladně finančního úřadu,
- bankovním převodem,
- poštovní poukázkou typu A,
- hotově na pobočce České národní banky.
Mějte na paměti, že dnem platby je až den, kdy se prostředky připíšou na účet finančního úřadu vedeného u centrální banky. Nesmíte zapomenout zvolit správné číslo účtu a také připojit správný variabilní symbol, kterým je buď vaše DIČ, a pokud ho nemáte, tak rodné číslo (právnické osoby uvádějí IČO).
Název finančního úřadu | Daň z příjmů právnických osob | Daň z příjmů fyzických osob podávajících přiznání | Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti |
---|---|---|---|
FÚ pro hlavní město Prahu | 7704–77628031/0710 | 721–77628031/0710 | 713–77628031/0710 |
FÚ pro Středočeský kraj | 7704–77628111/0710 | 721–77628111/0710 | 713–77628111/0710 |
FÚ pro Jihočeský kraj | 7704–77627231/0710 | 721–77627231/0710 | 713–77627231/0710 |
FÚ pro Plzeňský kraj | 7704–77627311/0710 | 721–77627311/0710 | 713– 77627311/0710 |
FÚ pro Karlovarský kraj | 7704–77629341/0710 | 721–77629341/0710 | 713–77629341/0710 |
FÚ pro Ústecký kraj | 7704–77621411/0710 | 721–77621411/0710 | 713–77621411/0710 |
FÚ pro Liberecký kraj | 7704–77628461/0710 | 721–77628461/0710 | 713–77628461/0710 |
FÚ pro Královéhradecký kraj | 7704–77626511/0710 | 721–77626511/0710 | 713–77626511/0710 |
FÚ pro Pardubický kraj | 7704–77622561/0710 | 721–77622561/0710 | 713–77622561/0710 |
FÚ pro Kraj Vysočina | 7704–67626681/0710 | 721–67626681/0710 | 713–67626681/0710 |
FÚ pro Jihomoravský kraj | 7704–77628621/0710 | 721–77628621/0710 | 713–77628621/0710 |
FÚ pro Olomoucký kraj | 7704–47623811/0710 | 721–47623811/0710 | 713–47623811/0710 |
FÚ pro Moravskoslezský kraj | 7704–77621761/0710 | 721–77621761/0710 | 713–77621761/0710 |
FÚ pro Zlínský kraj | 7704–47620661/0710 | 721–47620661/0710 | 713–47620661/0710 |
Specializovaný finanční úřad | 7704–77620021/0710 | – | 713–77620021/0710 |
Změny, na které pamatovat
Při podání letošního přiznání za loňský rok je třeba pamatovat na několik změn, které jsou oproti předchozímu roku jinak. Ve formuláři už si například neuplatníte slevu za školkovné nebo slevu na studenta. Od základu daně neodečtete také platby za příspěvky odborům nebo zkoušky ověřující další vzdělávání. U slevy na manželku už platí nová podmínka, která některým nově upře možnost si ji uplatnit proti dani. Tyto i další změny jsme pro vás shrnuli v samostatném článku.
Před odesláním přiznání si raději ještě projděte nejčastější chyby, na které upozorňuje finanční správa v souvislosti s přiznáním k dani z příjmů. V článku najdete i nejčastější chyby, které se týkají podání přehledu pro zdravotní pojišťovnu a Českou správu sociálního zabezpečení.
Co přesně je elektronické podání?
Fyzické osoby – podnikatelé, kteří mají zpřístupněnou „datovku“ ze zákona, musí přiznání související s podnikáním podávat elektronicky, přičemž zákon trvá na tom, aby byl formulář zasílán v předepsaném formátu XML. V tom se podle finanční správy často chybuje, zvlášť při podání přes datovou schránku. Zaslání datovkou totiž ještě samo o sobě podmínky elektronického podání nenaplňuje, podmínkou je právě zmíněný formát XML. Pošlete-li tedy přiznání přes datovku například v PDF, zákonným požadavkům u finanční správy nedostojíte.
Chcete-li podat přiznání elektronicky, můžete to udělat přes:
- aplikaci Elektronická podání pro finanční správu (EPO),
- aplikaci Online finanční úřad, kde máte svou Daňovou informační schránku Plus (DIS+),
- datovou schránku, ale jen ve formátu XML,
- program třetí strany, který umí po vyplnění přiznání vygenerovat XML soubor, jež pošlete datovkou nebo ho načtete do aplikace EPO. Takovou službu vám nabízí i naše formuláře.
Pokud si nejste ohledně formátu XML jistí, vyplňte a odešlete přiznání přímo přes portál MOJE daně, v takovém případě je ve správném formátu podáno automaticky.
Musíte podat daňové přiznání?
Povinnost podat daňové přiznání upravuje § 38g zákona o daních z příjmů (ZDP). Podat ho musí každý, jehož roční příjmy (které jsou předmětem daně) přesáhly 50 000 Kč. Pravidlo tedy neplatí v případě, že jde o příjmy osvobozené nebo příjmy zdaněné srážkou dle § 36 ZDP.
Povinnost podat přiznání platí i pro toho, kdo má vedle příjmů ze závislé činnosti (vyjma příjmů osvobozených a příjmů daněných srážkou dle § 36 ZDP) i jiné příjmy podle § 7 až § 10 ZDP vyšší než 20 000 Kč.
Podávat přiznání musí také podnikatelé, již vykazují daňovou ztrátu, a dále ti, u kterých došlo k výplatě pojistného plnění ze soukromého životního pojištění, jiného příjmu, který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné smlouvy, nebo k předčasnému ukončení pojistné smlouvy soukromého životního pojištění. Podobně povinnost platí i pro toho, komu penzijní připojištění se státním příspěvkem, penzijní pojištění nebo doplňkové penzijní spoření zaniklo bez nároku na penzi, jednorázové vyrovnání nebo jednorázové plnění z penzijního pojištění a současně mu bylo vyplaceno odbytné nebo jiné plnění související se zánikem penzijního pojištění.
Kompletní výčet případů, při nichž vzniká povinnost podat přiznání (například i zaměstnancům nebo podnikatelům v režimu paušální daně), najdete v odkazovaném článku.
O co si můžete snížit daň?
Až budete stanovovat svou daňovou povinnost, nezapomeňte si od základu daně odečíst položky, na které vám vznikl nárok. Aktuální možnosti platné pro přiznání za loňský rok jsme shrnuli v samostatném článku.
Podobně jsme se věnovali i daňovým slevám, které ovlivní konečnou daňovou povinnost výrazněji, protože se částky odečítají přímo od stanovené daně.
Jak na přehledy?
Přehledy pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu musíte odevzdat nejpozději do jednoho měsíce od doby, kdy máte podat daňové přiznání. V souvislosti s přehledem pro správu sociálního zabezpečení ale platí od letošního roku jedna novinka.
Přehled o příjmech a výdajích pro ČSSZ povinně elektronicky
Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2024 musí ČSSZ podat každá OSVČ, která alespoň po část minulého roku vykonávala samostatnou výdělečnou činnost. To neplatí pro poplatníky v režimu paušální daně, odpovídá-li jejich daň paušální dani.
Od letošního roku i pro Přehled o příjmech a výdajích pro ČSSZ platí, že máte-li ze zákona zpřístupněnu datovou schránku, musíte dělat podání pro tento úřad už jen elektronicky (k podání v papírové formě se nepřihlíží).
Přehled je letos za loňský rok nutné podat nejpozději do:
- 2. 5. 2025, pokud jste daňové přiznání podali ve lhůtě 3 měsíců od uplynutí minulého roku (bez ohledu na formu podání),
- 2. 6. 2025, pokud přiznání odevzdáte elektronicky po 1. 4. 2025,
- 31. 7. 2025, pokud jste neměli povinnost podat daňové přiznání,
- 1. 8. 2025, pokud daňové přiznání podá daňový poradce po 1. 4. 2025.
Způsob podání přehledu
Jak už jsme zmínili, pokud máte ze zákona zpřístupněnou datovou schránku, musíte přehled podat elektronicky. Zákon předepisuje, že elektronické podání by mělo být učiněno ve formátu XML. ČSSZ ale volí benevolentnější přístup a připouští i jinou elektronickou formu.
Byť je pro podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ zákonem předepsaný způsob, tj. podání ve formátu XML, tak i přesto ČSSZ akceptuje i podání ve formátu PDF (vyplnění přehledu ve formátu PDF a jeho následné zaslání do datové schránky příslušného kontaktního pracoviště územní správy sociálního zabezpečení, které je také považováno za elektronické podání),
řekla serveru Měšec.cz mluvčí ČSSZ Jitka Drmolová.
Akceptovatelné způsoby elektronického podání tedy jsou:
- prostřednictvím interaktivního formuláře z ePortálu ČSSZ – tiskopis pak odesíláte ve formátu XML přímo vaší místně příslušné správě sociálního zabezpečení (po přihlášení do ePortálu ČSSZ – např. prostřednictvím ověření datovou schránkou – se vám značná část údajů do přehledu vyplní automaticky),
- ve formátu XML prostřednictvím přímého kanálu (přes veřejné rozhraní pro e-Podání (VREP/APEP) za podmínky, že vlastní uznávaný elektronický podpis,
- v čitelném formátu (např. v PDF) doručit formulář na e-podatelnu nebo do datové schránky příslušné správy sociálního zabezpečení, pokud máte uznávaný elektronický podpis nebo datovou schránku.
Nemáte-li jako zpřístupněnou datovou schránku ze zákona, můžete zaslat formulář z ePortálu ČSSZ např. ve formátu PDF na e-podatelnu (máte-li uznávaný elektronický podpis) nebo ho doručit na příslušnou správu sociálního zabezpečení poštou či osobně. V situaci, kdy se potýkají s technickými obtížemi, mohou využít podání v listinné formě i OSVČ, které by měly podat formulář elektronicky. Musí ale důvod řádně vysvětlit, jinak nebude k této formě podání přihlédnuto.
Přehled o výši daňového základu OSVČ pro zdravotní pojišťovnu
I u Přehledu o výši daňového základu OSVČ (dříve Přehled OSVČ) platí, že ho musí OSVČ předložit nejpozději do jednoho měsíce ode dne, ve kterém měla podat daňové přiznání.
Termíny pro podání Přehledu za rok 2024 jsou:
- do 8. 4. 2025 pro OSVČ, které nemají povinnost podávat daňové přiznání za rok 2024,
- do 2. 5. 2025 pro OSVČ, kterým nezpracovává daňové přiznání za rok 2024 daňový poradce,
- do 2. 6. 2025 pro OSVČ, které nepodaly daňové přiznání do 2. 4. 2025 a následně ho do 2. 5. 2025 podaly elektronicky,
- do 1. 8. 2024 pro OSVČ, kterým zpracovává daňové přiznání daňový poradce.
V případě přehledu pro zdravotní pojišťovnu si OSVČ může vybrat, zda zvolí elektronickou formu přes rozhraní konkrétní zdravotní pojišťovny, pošle formulář datovou schránkou, poštou, nebo ho donese na pobočku osobně.
Nedoplatek, který vyjde v přehledu, je nutné doplácet vždy do osmi dnů od data, kdy byl, nebo měl být podán. V opačném případě dojde k načítání penále ve výši 0,05 % z dlužné částky za každý kalendářní den. Nepředepisuje se k úhradě v případě, že za rok v úhrnu nepřesáhne 100 Kč.
Připomeňme ještě, že u důchodového pojištění od loňska platí, že vyšel-li nový vyměřovací základ vyšší než ten původní, a je nutné navýšit zálohu na pojistné, ale vždy až od následujícího měsíce po tom, v němž byl, nebo měl být přehled podán.
U zdravotního pojištění naopak platí, že novou výši zálohy vypočtenou dle přehledu zaplatí OSVČ poprvé už za měsíc, ve kterém byl, nebo měl být přehled podán.