Případ popisovaný v úvodu je jednou z tisíce situací, která se může komukoli přihodit. Nenabádám tím k porušování silničního zákona. Alkohol za volant prostě nepatří, alespoň podle české legislativy. Pokud vám však v krvi naměří i zbytkový alkohol, zákon je porušen a můžete se tvářit jako anděl, vina je na vaší straně. Proč? Podle zákona jste neměli na cestu vůbec vyjet, to znamená, že kdybyste nevyjeli, nedojde k dopravní nehodě.
Jiná situace. Necháte se vyprovokovat člověkem a nakonec mu to „spočítáte“. Pokud patříte mezi fyzicky zdatnější a protistrana to odnese modřinou, může vás žalovat za napadení. Že vás k tomu dotyčná osoba vyprovokovala, není podstatné, měli jste se ovládnout.
Na parkovišti budete opatrně couvat, ale nevšimnete si jiného stojícího vozidla. Někdy „šikovně“ nabourané auto při malé rychlosti umí významně provětrat vaši peněženku. A když se vám tato situace přihodí na soukromém pozemku (typicky parkoviště hypermarketů nebo na čerpacích stanicích), nejde o komunikaci ve smyslu silničního zákona a máte problém. Povinné ručení zde neplatí a záleží jen na pojišťovně, zda se k tomu postaví férově, anebo zda vás odkáže na občanskoprávní řízení. Policie vše na vaši žádost samozřejmě vyšetří, ale málokdy se pozastaví nad situací, že poškozené vozidlo například stálo v zákazu stání, nebo v obytné zóně mimo vyhrazené parkoviště či jinak se řidič poškozeného vozidla dopustil porušení silničních pravidel.
Úkolem pojišťoven je neplatit
Všechny tyto a další situace mají společného jmenovatele: spoluvina. Jde o stav, kdy sice někdo někomu způsobí škodu, ať už na majetku, škodu finanční či na zdraví, ale už se zapomíná, že poškozený svým jednáním či chováním sám má významný podíl na způsobené škodě. Následky by proto měly být spravedlivě rozděleny mezi oba účastníky.
Když se podíváte na škodové formuláře pojišťoven, termín spoluviny na nich většinou najdete. Téměř vždy je tato „nabídka“ uvedena u odpovědnostního pojištění, kdy jste v roli škůdce. Je pak na vás, abyste dokázali, že za celou škodu nemůžete a vina je oboustranná. Faktem je, že úkolem pojišťoven není zkoumat, kdo za něco může. To musí provést policie nebo soud. Pojišťovnu zajímá jediné: komu má co zaplatit a proč. Pokud však není jasné, kdo je skutečným viníkem, pojišťovna škodu poškozenému nezaplatí. Když je zde podezření, že za způsobenou škodu můžete i vy, může pojišťovna vyplacené plnění zkrátit, nebo zastavit do doby vyřešení situace. Tím, že pojišťovna nezaplatí škodu, vás paradoxně chrání před situací, že z vašeho pojištění by peníze vyplatila neoprávněně anebo ve zbytečně vysoké výši. Na druhé straně může se stát i opačná situace a pojišťovna peníze bude zadržovat schválně až do soudního vyřešení sporu. Mezi úkoly pojišťoven totiž patří, hovorově napsáno, neplatit a pojistné plnění komplikovat.
Jaké máte zkušenosti s pojišťovnami?
Jak jste spokojeni se svojí pojišťovnou? Měli jste škodu a dostali jste dobré pojistné plnění? Podělte se s námi o své zkušenosti s pojišťovnami v diskusním fóru. Můžete ji ocenit i v anketě Zlatý Měšec.
On za to taky může
Když se dostanete do situace, ve které je vina rozdělena a není spravedlivé říct, že za to může pouze jediný účastník nehody či sporu, trvejte na svých právech a požadujte po druhém účastníkovi, aby přiznal svůj díl viny. V případě dopravních nehod je významnou pomocí protokol Policie České republiky, ve kterém musí být podrobně popsáno, jak k dopravní nehodě došlo. Na nerovné postavení poškozeného a škůdce klidně policii upozorněte již při šetření. Můžete mít to štěstí, že natrefíte na policistu, který bude vidět způsobenou škodu ze dvou úhlů a ne podle toho, kdo závažněji porušil zákon. Prostě se nebojte říct, že jste sice do někoho narazili, ale že jeho auto tam vůbec nemá co dělat a že je to i jeho vina.
Srovnání povinného ručení na Měšci
Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.
Více spravedlnosti, méně „jasných“ rozhodnutí
Přihodilo se vám, že nebyl určen spoluviník, přestože tak správě být mělo?
Začít spravedlivě pracovat s termínem spoluviny by se měly naučit jak pojišťovny, tak i státní orgány. Nejčastějším použití tohoto termínu je právě v případě dopravních nehod, ale nestává se často, že by spoluviník byl sankcionován i ze strany pojišťovny. Zatímco viník přijde o bonus na povinném ručení a napíšou se mu body do karty řidiče, spoluviník, není-li definován, vyvázne bez trestu. Pokud se s pojmem spoluviny zbude zacházet spravedlivě, i spoluviník přijde o bonus na povinném ručení a zároveň bude lehčí o pár trestných bodů. Zatímco u vážných dopravních nehod se spoluvinou při vyšetřování pracuje, u každodenních drobných situací se ke spoluvině příliš nepřehlíží a zbytečně se tak upírá spravedlnost tomu, co vše údajně zavinil. Je to však ještě dlouhá cesta a pojišťovny i policie se po ní musejí učit chodit.