Plně souhlasím,dříve se na střední školu nedostal žák s jedinou trojkou,dnes na střední školu chodí se čtyřkama a každý chce studovat VŠ,nikdo nechce dělat protože práce rukama je mizerně placena, přitom zámečník nebo elektrikář musí znát spoustu vyhlášek ,uplatňovat je v praxi,a
proto dnes nikdo do těchto oborů nejde,kvůli platu,pokud se jdou učit tak opravdu totální čtyřkaři a ti to flákají dál.Soukromé vysoké školy naberou každého snad i bez maturity,jen když patí.Chraň Bůh všechny kterým tito budou šéfovat.
U nas vidim mozny jedine model odlozeneho skolneho placneho podle prijmu, ale i ten ma mozne negativni dopady.
I ten co si vybral aprobaci cestina-dejepis(bude zrejme platit dyl) si mohl vybrat anglictina-nemcina(bude mit asi brzy splaceno). To je na rozhodnuti studenta.To by mě pak zajímalo, kdo by na takovou aprobaci šel (výhled na to, že bude míň vydělávat a zároveň dýl splácet), a kdo by potom ty děti učil - Ukrajinci :-o ?
"Navic, kdyz bude nedostatek ucitelu Cj, tak po nich vzroste poptavda ... kde je popravka a neni nabidka, rostou ceny (v tomto pripade platy)."Obávám se, že speciálně tyto obory by učili nakonec lidé s jinou aprobací (česky umí přece "každý" :) a možná i "neučitelé" - v případě opravdu kritického nedostatku by muselo ministerstvo chtě nechtě schválit nějakou vyjímku. No a v dějepise by byl učitel prostě o 1 lekci napřed (zažil jsem u jazyků těsně po revoluci).
. Pokud se mu to nepodaří v tuzemsku, půjde za hranice. Pak se zeptám: pokud odejde za hranice a bude tam nějakých 5-10 let, aby na to školné vydělal, vrátí se pak zpátky?Vrátí jako ve všude jinde. Ano, pár lidí možná zůstane za hranicemi, ale většina z nich se vrátí, pokud je v jejich domácí zemi aspoň trochu slušná šance na jakýs-takýs spokojený život. A je to dříve, než po těch 10-15 letech. Striktně racionálně vzato to není optimální (pro ně) chování, ale málokomu se chce usadit se a oženit v cizí zemi. Spoustu mých známých si odjelo vydělat do zahraničí, jeden měl dokonce v Anglii vlastní firmu, ale nakonec se stejně vrátili.