Slevy supermarketů už budou pod kontrolou

23. 12. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Poslaneckou sněmovnou napodruhé prošel zákon o regulaci reklamy, který by měl zajistit to, aby si velké nadnárodní řetězce nedělaly z nakupujících legraci. Chybí už jen podpis prezidenta. Co si super- a hypermarkety nebudou moci vůči zákazníkům dovolit?

Zabraňme klamavé reklamě!

Všichni ještě máme v živé paměti několik případů, kdy se lidé téměř poprali o zboží, které prodejci avizovali ve svých reklamních letácích. Cena byla více než lákavá. A tak se řada lidí rozhodla, že si udělá takovým výhodným nákupem radost. Skutečnost však nebyla tak příjemná. Obchody měly na skladě často jen několik kousků nabízeného zboží, takže na své si přišlo jen pár vyvolených, kteří si ráno přivstali. A obchody měly výmluvu: nabídka platí jen do vyprodání zásob.

Vzpomínáte, co po loňských Vánocích pobouřilo zákazníky? Připomeňte si to v článku Jána SimkaničeAkční slevy: dobrý kauf, nebo drahá legrace?

V té chvíli se rozběhly diskuze o potřebě stanovit obchodníkům přesná a konkrétní pravidla. Novela zákona o reklamě by je snad měla poskytnout. Legislativní proces přijetí této normy však nebyl jednoduchý. Senát zákon s výhradami vrátil zpět poslanecké sněmovně. Ta jej ale schválila v původní verzi bez zapracování senátních připomínek.

Horní komoře parlamentu se nelíbil především paragraf, který upravuje tzv. zvláštní nabídku, tedy například výprodejové slevy. Právě toto ustanovení vychází z neblahých zkušeností s výprodeji zlevněného zboží v obchodních řetězcích. Zákon nově zakazuje takovou reklamu, kdy prodejce může předpokládat, že nebude schopen zajistit zboží v dostatečném množství, a nebude tak moci uspokojit očekávanou poptávku. Jedinou možností je, že například v letáku uvede přesné množství zboží, které bude na jednotlivých prodejnách k dispozici. Další podmínkou je přesné uvedení data začátku a konce takové zvláštní nabídky.

A právě s tím nesouhlasí senátoři, kteří argumentují tím, že ani Evropská unie ustanovení o zvláštní nabídce do svých právních norem nezapracovala. Paragraf je podle senátu nadbytečný a spotřebitelé se mají ze svých nepříjemných zkušeností pro příště poučit sami.

Nové povinnosti supermarketů

  • Uvedení data konce nabídkové akce,
  • v případě, že nabídka v době distribuce reklamy ještě nezačala platit, uvedení i data začátku nabídkové akce,
  • zboží na skladě přizpůsobit očekávanému zájmu.

Mimo této viditelné změny zákon dále upravuje nabízení tabákových výrobků a alkoholických nápojů, ale také léčivých přípravků a zdravotnické techniky. Právě úprava nabídky léčiv je docela striktní. Musí splňovat řadu podmínek, jako například výzvu k přečtení příbalové informace nebo upozornění na nežádoucí účinky. Zcela je zakázána reklama na látky s omamnými účinky a na léčiva vydávaná pouze na lékařský předpis.

Nad dodržováním zákona bude bdít řada státních orgánů, například Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Státní ústav pro kontrolu léčiv, Ministerstvo zdravotnictví nebo Úřad pro ochranu osobních údajů pro nevyžádanou reklamu šířenou elektronickými prostředky. Všechny tyto dozorové orgány budou moci nařídit ukončení a stažení reklamy, popřípadě uložit pokutu ve výši 50 tisíc Kč.

Spotřebitelé volali po ochraně

Sdružení obrany spotřebitelů v poslední době také často upozorňovalo na nutnost přijetí úpravy, která by vymezila pravidla hry při šíření reklamy. Masivní reklamní kampani většinou neodpovídalo množství zboží na skladě, které bylo často k dispozici jen pár minut po otevření. SOS nabízelo příklad ze sousedního Německa, kde mají obchodníci povinnost zajistit si zásobu nabízeného zboží alespoň na dva dny.

bitcoin_smenarna

Je úprava reklamy nutná?

Pravdou je, že řada lidí zastává názor, že by se stát měl přílišné regulace soukromých subjektů, a tedy i reklamy, vystříhat. Nakupující by měli spíš zapojit svoji soudnost nežli se spoléhat na ochranu státu. Možná už zapomínáme, ale z minulosti bychom se měli poučit z toho, že příliš státních zásahů není tou nejlepší cestou ke zdravé ekonomice.

Jaký je váš názor na státní regulaci v oblasti reklamy a „slevových akcích“?

Necháte se nalákat příliš výhodnou nabídkou?

Autor článku

Absolventka Fakulty národohospodářské VŠE v Praze, obor hospodářská politika.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).