Hlavní navigace

Reklamujete spotřebič? Někde vám zapůjčí náhradní, jinde jste 30 dnů bez lednice

Autor: Depositphotos
Veronika Doskočilová

Když se vám rozbije spotřebič, který využíváte denně, jen málo prodejců s vámi soucítí a poskytne vám náhradní, než ten váš stávající opraví. Většinou se vám stane, že jste během opravy třeba bez lednice, a to až 30 dnů.

Doba čtení: 5 minut

Reklamace nějakého zboží většinou nebývá příjemná záležitost. Zakoupili jste výrobek s předpokladem, že vydrží minimálně nějakou dobu, a místo toho nefunguje, jak má, a musíte situaci řešit. Když jde o mobilní telefon, nabíječku, toustovač nebo žehličku na vlasy, pravděpodobně se bez daného přístroje měsíc obejdete, i když to nebude příjemné. Když se ale jedná o lednici nebo pračku, měsíc bez by zvládl asi málokdo.

Zjišťovali jsme proto, jak se k reklamacím takových spotřebičů staví jejich prodejci. A jaké varianty nabízí, když se „životně důležitý“ spotřebič porouchá.

Přijedeme k vám. Většinou

Abychom porovnali situaci na českém trhu, oslovili jsme několik vybraných prodejců bílé elektroniky. Níže je uvádíme v tabulce společně s informací, jak se řeší reklamace většího přístroje.

Prodejce Způsob řešení
Alza.cz Kontaktujete přímo výrobce, nebo odvezete zboží na pobočku.
DATART INTERNATIONAL Technik přijede k vám domů.
ETA Technik přijede k vám domů.
Euronics Technik přijede k vám domů.
Kasa.cz Technik přijede k vám domů.
MALL.cz Technik přijede k vám domů.
T.S.BOHEMIA Spotřebič musíte dopravit na prodejnu.

Většina prodejců pošle v případě reklamace k vám domů servisního technika, který se pokusí závadu opravit na místě. Pokud je potřeba spotřebič odvézt, odveze jej přímo technik. Máte ale samozřejmě možnost odvézt spotřebič sami na vybranou prodejnu, pokud je to pro vás pohodlnější. V takovém případě máte nárok na úhradu nákladů, které vám s dopravou spotřebiče vznikly.

Někteří prodejci ale výjezd technika nenabízejí, a pokud tak zakoupíte například lednici u společnosti T.S.Bohemia, musíte v případě reklamace doručit lednici na její pobočku. Aktuálně musí zákazník spotřebič dovést nebo poslat na prodejnu, nicméně ze zákona má nárok na proplacení nákladů nezbytně nutných k tomu, aby spotřebič na reklamaci dostal. My se v tomto případě řídíme zákonem a každý zákazník má právo o tuto dotaci požádat, uvedl pro Měšec.cz Lukáš Valouch, marketing manager společnosti T.S.Bohemia.

Prodejce Alza.cz u velkých spotřebičů doporučuje kontaktovat přímo výrobce a Alzu z celého postupu vynechat. U tohoto druhu spotřebiče doporučujeme kontaktovat výrobce, který skrze smluvní partnery zajišťuje opravy přímo u zákazníka, uvedla pro Měšec.cz Patricie Šedivá, tisková mluvčí společnosti Alza.cz.

Při vynaložení nákladů na dopravu spotřebiče na reklamační oddělení máte podle § 1924 občanského zákoníku nárok na úhradu nutných nákladů. Těmi může být například lístek za veřejnou dopravu, uhrazení pohonných hmot, pokud jste spotřebič dopravovali autem, nebo proplacení poštovného, pokud jste zboží odesílali poštou. Vždy ale musíte doložit, že vám náklady vznikly, například účtem, lístky apod.

30 dnů jako maximum, někde to stihnou za 2

Ze zákona má prodejce 30 kalendářních dnů na to, aby vaši reklamaci vyřídil. Pokud to nestihne, máte pak právo od smlouvy odstoupit a nechat si vyplatit peníze zpět. I když ale reklamaci stihne vyřídit včas, je měsíc bez lednice velmi těžko zvládnutelný.

Společnost Alza.cz nám sdělila, že u praček či lednic je reklamační doba závislá primárně na dostupnosti náhradních dílů. Speciální postupy ale pro případy rozbití takto důležitého spotřebiče nemají, a tak je možné, že budete na reklamaci čekat i 30 kalendářních dnů.

Ani v MALL.cz se při reklamacích nerozlišuje, o jaký typ přístroje jde, ale snaží se vyjít zákazníkům vstříc, aby byl bez přístroje co nejkratší dobu. Stejně přistupují k reklamacím i v T.S.Bohemia, kde mají podle statistik dlouhodobě výrazně kratší dobu řešení reklamací, než jakou udává zákon. U reklamací nerozlišujeme důležitost a roli produktu v životě zákazníka, je pro nás stejně důležité rychle vyřešit reklamaci domácího spotřebiče jako reklamaci krytu telefonu. Držíme průměrnou dobu na vyřízení reklamace 8 dnů, říká Lukáš Valouch

A pokud reklamujete spotřebič od společnosti ETA, může se vaše doba reklamace zkrátit na pár dnů. Nabízíme zrychlenou opravu na chladničky a myčky ETA. U funkčních vad výrobku garantujeme zákazníkovi návštěvu servisu do 2 pracovních dní, uvedl pro Měšec.cz Petr Novosad, manažer servisního oddělení společnosti ETA a.s.

V prodejnách Euronics sice zkrácené lhůty na reklamaci vybraných spotřebičů nemají, ale pokud se vám do 3 měsíců od koupě spotřebič rozbije, vrátí vám peníze. Kromě standardního procesu reklamace nabízíme na vybrané produkty garanci vrácení peněz. Jedná se především o sušičky prádla, kde nabízíme zákazníkům 90denní záruku vrácení peněz při nespokojenosti se zbožím, říká mluvčí Euronics Lenka Mastešová.

Náhradní spotřebič? Spíše výjimka

Když se technikovi nepodaří spotřebič opravit u vás doma, následuje bohužel odvoz spotřebiče na reklamační oddělení společnosti. To už vy sice nezajišťujete, ale po dobu reklamace budete například bez lednice. Někdo s vámi soucítí a náhradní spotřebič zapůjčí. U někoho ale máte smůlu. Postoje jednotlivých prodejců uvádíme v tabulce.

Prodejce Poskytnutí náhradního spotřebiče
Alza.cz Ne
DATART INTERNATIONAL Ne
ETA Ano
Euronics Ano
Kasa.cz Ano
MALL.cz Ne
T.S.BOHEMIA Ne

Když si v Datartu zakoupíte televizi, ta se rozbije a bude muset jít do servisu, zapůjčí vám po dobu reklamace prodejce jinou, pokud si sjednáte službu Ani den bez televize. U lednic a praček ale takovou možnost nenabízí, a to z hygienických důvodů. Alza.cz takovou možnost nenabízí vzhledem k šíři svého sortimentu.

Společnost ETA ale zapůjčení náhradního spotřebiče nabízí, byť za omezených podmínek. Tuto možnost placenou formou nabízíme u výrobků značky ETA zakoupených v prodejnách Euronics (vlastních prodejnách společnosti HP TRONIC, nikoli franšízových) a také přes e-shop Kasa.cz, říká Petr Novosad.

Společnosti Euronics a Kasa.cz pak nabízejí službu náhradního spotřebiče coby placenou variantu. V praxi pak situace vypadá tak, že když technik na místě zjistí, že spotřebič je potřeba odvézt, nechá automaticky na místě náhradní.

Informujte se dopředu

Povinnost prodejce poskytnout náhradní spotřebič během opravy vašeho stávajícího v České republice není. Je to tak pouze dobrá vůle každého prodejce, jestli vám vyjde vstříc, či nikoli. Pokud se obáváte, že se v případě reklamace bez spotřebiče neobejdete a nemáte v záloze žádný náhradní, vyplatí se ještě před nákupem informovat, jak se váš vybraný prodejce k reklamacím staví.

Našli jste v článku chybu?