Cena za litr nejprodávanějšího benzínu Natural 95 dosahovala dne 1. 10. 2012 na čerpacích stanicích 38,11 Kč za litr, nafta se prodávala za 36,93 Kč/l. Ceny pohonných hmot v minulých týdnech mírně klesaly, v září však průměrná cena nafty a benzínu byla rekordní a dosáhla 37,43 Kč/l. Statistiky ohledně cen pohonných hmot shromažďuje společnost CCS. Během podzimních měsíců může lehce zlevnit benzin proti naftě. Na úrovni 40 Kč za litr už na některých stanicích jsme,
uvedl Pavel Sobíšek z UniCredit Group.
Koruna překvapila. Tlumit růst cen pohonných hmot, ale nebude
Na čem se analytici shodnou je především snížení cen pohonných vlivem posilování koruny. To analytiky zaskočilo. I přes negativní vývoj v eurozóně, kdy dochází v některých zemích k výraznému snižování importu zboží, se nám naopak daří vyvážet stále více. Zahraniční obchod České republiky v červenci skončil v přebytku 25,8 miliardy korun, což je o 13,8 miliardy Kč více než ve stejném období loňského roku. Těchto makroekonomických údajů si všímají také spekulanti, kteří nakupují korunu.
Nějaký trvalý trend v tom však vidět nelze. Guvernér České národní banky Miroslav Singer vyjádřil nepřímo zájem účastnit se měnových válek, respektive následovat politiky ostatních centrálních bank v jejich politice nízkých úrokových sazeb (a znehodnocování měny). ČNB také na svém minulém zasedání snížila sazby na rekordních 0,25 %. A další pokles nejspíše bude pokračovat – analytici Citibank očekávají, že sazby dále poklesnou až na 0,05 %. Pokud tedy dojde ke znehodnocování eura či dolaru, nelze očekávat, že koruna bude oproti těmto měnám výrazněji posilovat. Vinou evropské dluhové krize lze na měnových trzích očekávat lepší pozici dolaru oproti euru.
To potvrzuje i Sobíšek: Vliv pohybů kurzu koruny bude podružný, protože koruna zpravidla posiluje proti euru současně s oslabováním dolaru proti euru, což má za následek růst dolarových cen ropy,
uvádí.
Politické faktory – z Íránu je zločinec. A nabídka ropy se snižuje
Nabídka ropy se také omezuje prostřednictvím politických rozhodnutí. Na Írán, jednoho z největších světových producentů ropy, je v současnosti uvalené embargo. Pragmatické hájení obchodních zájmu ustoupilo vlně strašení – Írán údajně vyvíjí jaderné zbraně a ropné dolary mu k tomuto cíli ještě pomůžou.
Ztrácí na tom především Evropa, která musí nakupovat dražší ropu: Za hlavní důvod vysokých cen pohonných hmot považuji politická rizika vývoje na Blízkém východě. Ta se projevují rostoucí prémií ceny ropy typu Brent proti americké WTI ropě. Evropa v současnosti kupuje kvůli této prémii ropu téměř o 20% dráž než Amerika,
tvrdí Sobíšek.
Jak ušetřit? Zkuste plyn
I přesto existují možnosti, pomocí kterých můžou řidiči na pohonných hmotách ušetřit. Velice populární způsob, jak se vyhnout drahým a vysoce zdaněným pohonným hmotám, je přestavět své auto (či ho rovnou zakoupit) na plyn. Velkou výhodou je nejen jeho údajná ekologičnost, ale především to, že je minimálně zatížen spotřební daní. Cena přestavby začíná na 15 000 korunách, a úspory jsou vzhledem k poloviční ceně plynu vysoké.
Na druhé straně je však počítat s jistými počátečními náklady na přestavbu automobilu. Zanedbatelné nejsou ani vyšší náklady na pravidelné kontroly. Spotřeba je také s plynem o něco vyšší, snižuje se výkon auta a zmenšuje se zavazadlový prostor. U „svátečních řidičů“ se proto přestavba nevyplatí. O tom, jestli se na plyn vyplatí přejít, jsme napsali rozsáhlý článek: Proč tak stoupá cena benzínu? Vyplatí se LPG?
Z čeho se skládá cena benzínu (příklad)
1 litr Naturalu 95 za 35,76 Kč znamená:
- 12,84 Kč spotřební daň
- 5,96 Kč DPH
- 2 Kč marže čerpací stanice
- 14,96 cena dopraveného benzínu
Břidlicový plyn? Jeden velký otazník
Zlevnit plyn (nepřímo také dále ropu) a především odpoutat nás od Ruska, který je jedním z hlavních dodavatelů této komodity v EU, by mohl břidlicový plyn. Ve Spojených státech rozpoutal téměř plynovou revoluci – z největšího světového dovozce plynu se staly USA plně soběstačnou zemí a v současné době se uvažuje o jeho vývozu. Investuje se také do elektráren, které z uhlí přecházejí právě na plyn. Tím také dochází k rekordnímu snížení emisí až k roku 1990. Problémy s emisemi vyřešil sám trh, nikoliv centrální zásahy.
Na druhé straně odpůrci argumentují tím, že těžba břidlicového plynu je velice energeticky náročná a může vést k poškození krajiny.
Jak se to bude vyvíjet ropa?
Předvídat budoucí vývoj cen ropy je složité. Poté co ropa v roce 2008 dosáhla své rekordní hranice na 140 dolarech za barel, nás analytici strašili, že brzy cena vyšplhá i na více než 200 dolarů za barel. Skutečnost byla zcela odlišná – cena poté vlivem celosvětové recese (globální HDP pokles) spadla i pod 50 dolarů za barel.
Zdroje levné ropy nejsou omezené a země především Blízkého východu mohou už zapomenout na to, že budou těžit ropu v nákladech několika dolarů za barel. V těchto zemích také dochází k výraznému nárůstu životní úrovně a tedy i zvýšení dalších nákladů ve spojitosti s těžbou ropy.
Vítězem současného ropného zápolení se zdá Rusko, které v současnosti těží 10,5 milionů barelu ropy denně. Země má k tomu obrovské zásoby a je připravená je dále těžit v případě dalšího zvyšování cen. Pokud dojde k poklesu cen této komodity, pak nejspíše zopakuje devalvaci své měny – což Rusko učiní konkurenceschopnější zemí. Diverzifikaci ruské ekonomiky v dohledné době čekat nelze a petrodolary budou nadále tvořit dominantní část obchodní výměny.
Motoristé mohou na benzín za 35 Kč zapomenout
A co čeští motoristé? Na ceny pod 35 Kč za litr benzínu či nafty už můžou na většině čerpacích stanic zapomenout. Extrémní zvyšování cen v dohledné době očekávat nelze, na druhé straně lze s vysokou pravděpodobností tvrdit, že ceny nafty a benzínu porostou rychleji než inflace.
Motoristé si budou muset znovu připomenout zásady úsporné jízdy. V případě starého automobilu uvažovat o jeho přestavbě na LPG nebo nákupu nového úspornějšího a menšího auta. Jízda autem se luxusem nejspíše nestane, každopádně bude také nutné své cesty pečlivěji zvažovat.