Přímé bankovnictví na vzestupu

31. 10. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Banky se činí. Slevami, zdražením, bonusy a reklamní kampaní přesvědčily své klienty, aby zanevřeli na přepážky. Díky tomu zaznamenaly moderní technologie nevídaný rozvoj a přímé bankovnictví zažívá nebývalý rozmach. Jak dlouho tento trend vydrží?

Pojmy jako internetové bankovnictví, GSM bankovnictví nebo telefonní bankovnictví jsou dnes natolik známé, že není třeba je nikterak představovat. Ovšem není tomu tak dávno, kdy byly naprostou novinkou, bez významnějšího počtu klientů.

Nejmladší služba přímého bankovnictví – internetové bankovnictví – zaznamenala zřejmě nejdramatičtější rozjezd. Počet uživatelů internetového bankovnictví ukazuje následující tabulka.

Počet uživatelů internetového bankovnictví
30. 9. 2003 31. 12. 2002 31. 12. 2001 31. 12. 2000
Česká spořitelna – Servis 24 Internetbanking 233892 68826 9569  –
GE Capital Bank – Internet Banka 156689 101303 7733  –
ČSOB – Internetbanking 24 133 601 51 921 112  –
Komerční banka – Mojebanka 116028 72671 23820  –
eBanka 83200 72100 55630 3225
Raiffeisenbank – Webkonto 19124 *) 9435 4715  –

*) Údaj k 22. 10. 2003

Největší počet uživatelů získala Česká spořitelna, která spravuje účty přibližně 4 milionům klientů. V posledních měsících předstihla GE Capital Bank, která se ke konci loňského roku vyhoupla do čela, zřejmě díky „přidělení“ počítače k účtu a rozsáhlé reklamní kampani s akcí spojené. eBanka, která vznikla jako internetová banka, vzhledem k malému počtu klientů zaujímá pozici až za největšími českými bankami.

V tabulce chybí Citibank a Živnostenská banka, které nesdělují počty klientů. Citibank pouze uvádí, že internetové bankovnictví využívá 50 % jejích zákazníků. Vývoj počtu uživatelů internetového bankovnictví Živnostenské banky ukazuje následující tabulka.

Vývoj počtu uživatelů NetBanky
Období Meziroční nárůst Kumulovaný nárůst
31. 12. 2000 x 100 %
31. 12. 2001 189 % 189 %
31. 12. 2002 146 % 275 %
31. 9. 2003 136 % 373 %

Ostatní banky buď internetové bankovnictví nenabízejí, nebo informace o počtu uživatelů nedodaly.

Přestože se Internet postupně šíří mezi obyvatele, a pokud vám nepřinesl někdo papírový výtisk tohoto článku, zcela jistě k němu máte přístup i vy, mnohem rychlejší nástup zaznamenaly mobilní telefony. Téměř každý občan České republiky ho má, někteří jich mají několik.

Počet uživatelů GSM bankovnictví
31. 9. 2003 31. 12. 2002 31. 12. 2001 31. 12. 2000
GE Capital Bank – Mobil Banka 165226 163170 150086 67529
Česká spořitelna 79382 64811 19415  –
ČSOB – Mobil 24, GSM Banking 51 797 35354 21293  –
eBanka 51630 41500 21670 10100
Raiffeisenbank – Mobilkonto 2321 *) 917  –  –

*) Údaj k 22. 10. 2003

V oblasti GSM bankovnictví jednoznačně dominuje GE Capital Bank. Postavení dobyla akcí mobil zadarmo, opět spojenou s nemalou mediální podporou. Česká spořitelna opět těží z největšího počtu klientů, ČSOB těží ze spojení s IPB, z čehož plyne paralelní používání dvou systémů. Za ČSOB je v těsném závěsu eBanka.

Zajímavý je pohled na strukturu uživatelů GSM bankovnictví podle operátora mobilních telefonů. Tato čísla bohužel zaslala jen eBanka, přestože s více operátory spolupracuje většina bank a GSM bankovnictví se třemi operátory nabízí vedle eBanky též GE Capital Bank a Raiffeisenbank.

Ke konci září klienti eBanky využívali GSM bankovnictví u T-Mobile v počtu 27 300, Eurotelu 13 500 a Oskara 10 830. Vede tedy stále T-Mobile, který na trh vstoupil jako první. Největší meziroční nárůst však zaznamenal nejmladší operátor – Oskar. Vzrostl o 137,5 % (T-Mobile o 9,68 % a Eurotel o 12,03 %)

Citibank do GSM bankovnictví nezasahuje, vývoj počtu klientů Živnostenské banky vzrostl v letošním roce o 242 %.

Telefonní bankovnictví je nejstarší formou přímého bankovnictví. Lze ho využívat nejen z pevné, ale též z mobilní telefonní linky.

Počet uživatelů telefonního bankovnictví
31. 9. 2003 31. 12. 2002 31. 12. 2001 31. 12. 2000 31. 12. 1999
ČSOB – Linka 24, Phone 24 473551 357631 237212  –  –
Česká spořitelna – Servis 24 Telebanking 450069 320826 39754  –  –
Komerční banka 406010 273976 196290 97624 28411
GE Capital Bank – Telefon Banka 143688 127688 60613 2545  –
eBanka 83200 72100 55630 32250  –
Raiffeisenbank – Callkonto 20349 *) 7786  –  –  –

*) Údaj k 22. 10. 2003

Telefonní bankovnictví bývá „dáváno“ klientům zdarma častěji než ostatní formy přímého bankovnictví, a je proto dostupné zdaleka nejširšímu počtu uživatelů. Pořadí v tabulce zřetelně odráží velikost banky.

Citibank uvádí, že telefonní bankovnictví užívá 100 % klientů a Živnostenská banka každoroční nárůst ve výši 199 % od konce roku 2000.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Poslední formou přímého bankovnictví je Home Banking. Ten je ale určen především podnikatelům, čemuž odpovídají i počty uživatelů – Komerční banka a Česká spořitelna přes 20 tisíc a ČSOB s více než 30 tisíci. U ostatních bank se počty pohybují v řádech tisíců.

Jak je vidět, přímé bankovnictví je stále na vzestupu, který se hned tak nezastaví. Vždyť stačí jen porovnat celkový počet klientů – občanů používajících bankovní účet s počtem uživatelů přímého bankovnictví.

Kterou formu přímého bankovnictví využíváte nejčastěji?

  • Internetové bankovnictví.
    74 %
  • GSM bankovnictví.
    10 %
  • Telefonní bankovnictví.
    10 %
  • Jinou.
    2 %
  • Nevyužívám žádnou.
    4 %

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).