Zlom v trendu vývoje ceny povinného ručení přišel ve druhé polovině roku 2013. Na cenové dno si povinné ručení sáhlo na sklonku roku 2012 a v první polovině roku 2013. Povinné ručení tak musela nejedna pojišťovna dotovat ziskem z jiných produktů. V první polovině roku 2013 průměrná cena povinného ručení stagnovala na ročním pojistném 2500 Kč. Zdražování bylo nastartováno ve druhé polovině roku 2013 a stále pokračuje.
Zatímco ještě přesně před rokem, v podzimních měsících roku 2013, zaplatili řidiči na povinném ručení sjednaném prostřednictvím prodejní sekce serveru Měšec.cz necelých 2200 Kč, aktuálně je výše pojistného něco málo přes 2 600 Kč.
Mimo internet je nárůst ceny ještě výraznější. V roce 2013 zaplatil klient za povinné ručení průměrně 2 504 Kč, jenže aktuálně je to 3 224 Kč ročně. Na základě dat poskytnutých společností Financial Solutions and Services je zřejmé, že výsledkem je meziroční nárůst ceny povinného ručení o 20 – 30 %.
Pojišťovny sice zvedají sazby v průměru o 10 %, jak z mnohých stran zaznívá. Některým segmentům zdražují minimálně, ale jiným i o 100 %. A jednoduše proto, že ne všechny segmenty jsou v populaci zastoupeny rovnoměrně, průměrná cena se nezvyšuje v souladu s průměrnou sazbou. Navíc řada pojišťoven zdražuje od loňského roku opakovaně.
Kolik ročně platíte za povinné ručení u 1 osobního auta?
Meziroční porovnání cen povinného ručení
Přestože zdražování pojišťoven je nejcitelnější pro nejmladší řidiče bez zkušeností a bourající řidiče, nevyhne se ani těm nejlepším s plným bonusem. Tady máte důkaz:
Porovnání cen pro mimopražského 40letého řidiče s plným bonusem za předchozí pojištění bez nehod
- Věk řidiče: 40 let
- PSČ: 251 66 (Senohraby)
- Bonus 150 měsíců, 0 nehod
Vozidlo: Škoda Fabia 1.4, r.v. 2010 (1390ccm, 59kW)
Pořadí | Pojišťovna | Roční cena POV 2013 | Pořadí | Pojišťovna | Roční cena POV 2014 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Allianz Direct (35/35) | 1 554 Kč | 1 | Allianz Direct (35/35) | 1 631 Kč | |
2 | Triglav (35/35) | 1 563 Kč | 2 | Triglav (35/35) | 1 834 Kč | |
3 | HVP (35/35) | 1 587 Kč | 3 | HVP (35/35) | 1 908 Kč | |
4 | Wüstenrot (35/35) | 1 620 Kč | 4 | ČSOB (44/35) | 2 105 Kč | |
6 | Slavia (35/35) | 1 834 Kč | 5 | Wüstenrot (35/35) | 2 224 Kč | |
7 | AXA (35/35) | 1 926 Kč | 6 | Česká poj. (35/35) | 2 237 Kč | |
8 | ČSOB (44/35) | 1 991 Kč | 7 | ČPP (35/35) | 2 335 Kč | |
9 | Česká poj. (35/35) | 2 038 Kč | 8 | AXA (35/35) | 2 412 Kč | |
10 | Generali (35/35) | 2 123 Kč | 9 | Kooperativa (35/35) | 2 600 Kč | |
11 | Kooperativa (35/35) | 2 267 Kč | 10 | Slavia (35/35) | 2 643 Kč | |
12 | Allianz (35/35) | 2 661 Kč | 11 | Allianz (35/35) | 2 716 Kč | |
13 | ČPP (35/35) | 2 935 Kč | 12 | Generali (35/35) | 2 916 Kč | |
Průměr | 2 008 Kč | Průměr | 2 297 Kč | |||
Rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší nabídkou | 1 381 Kč | Rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší nabídkou | 1 285 Kč |
Vozidlo: Škoda Octavia 1,9 TDI, r.v. 2010 (1896ccm, 77kW)
Pořadí | Pojišťovna | Roční cena POV 2013 | Pořadí | Pojišťovna | Roční cena POV 2014 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Wüstenrot (35/35) | 1 820 Kč | 1 | ČSOB (44/35) | 2 348 Kč | |
2 | ČSOB (44/35) | 2 182 Kč | 2 | Allianz Direct (35/35) | 2 378 Kč | |
3 | Allianz Direct (35/35) | 2 265 Kč | 3 | Wüstenrot (35/35) | 2 640 Kč | |
4 | AXA (35/35) | 2 311 Kč | 4 | Triglav (35/35) | 2 813 Kč | |
5 | Triglav (35/35) | 2 420 Kč | 5 | HVP (35/35) | 2 815 Kč | |
6 | HVP (35/35) | 2 479 Kč | 6 | AXA (35/35) | 2 895 Kč | |
7 | Slavia (35/35) | 2 542 Kč | 7 | Česká poj. (35/35) | 2 901 Kč | |
8 | Česká poj. (35/35) | 3 109 Kč | 8 | ČPP (35/35) | 3 209 Kč | |
9 | Generali (35/35) | 3 202 Kč | 9 | Slavia (35/35) | 3 661 Kč | |
10 | Allianz (35/35) | 3 696 Kč | 10 | Generali (35/35) | 3 910 Kč | |
11 | Kooperativa (35/35) | 3 758 Kč | 11 | Allianz (35/35) | 3 959 Kč | |
12 | ČPP (35/35) | 4 448 Kč | 12 | Kooperativa (35/35) | 4 309 Kč | |
Průměr | 2 853 Kč | Průměr | 3 153 Kč | |||
Rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší nabídkou | 2 628 Kč | Rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší nabídkou | 1 961 Kč |
Do stávajících smluv pojištění se ale ceny promítají jen pozvolna. Některé řidiče proto zdražení zatím tak citelně nezasáhlo. Novou cenu obdrží až k výročí smlouvy, tedy společně s novou zelenou kartou a složenkou na další rok.
Jak se bránit zdražení
Ze srovnání jednotlivých pojišťoven je patrné, že cenové rozdíly mezi nabídkami pojišťoven jsou značné, za podobnou variantu povinného ručení zaplatíte i dvojnásobek. Pokud vám pojišťovna zvedne cenu, porovnejte nabídky na trhu. Nejrychlejší porovnání a zároveň nejvýhodnější nabídku získáte přes internet, kde je cena asi o 20 % nižší.
Stávající smlouvu můžete z důvodu navýšení ceny vypovědět do 1 měsíce od doby, kdy vám novou cenu pojišťovna písemně oznámila. Dejte ale pozor na „nedoručené“ výpovědi. Pokud nechcete riskovat, že pojišťovna vaši výpověď „neobdrží“, nejbezpečnější cesta není odevzdání výpovědi na pobočce pojišťovny, jak by se mohlo zdát. Nejlépe uděláte, když pošlete výpověď doporučeně poštou na korespondenční adresu pojišťovny.
Proč se zdražuje?
Od 1. 9. 2013 byla zavedena povinnost pojišťoven platit hasičskému záchrannému sboru za zásahy u dopravních nehod. Pojišťovna v rámci této povinnosti odvádí paušální likvidační poplatek za záchranářské práce, za každou započatou hodinu zásahu u dopravní nehody činí poplatek 5 600 Kč.
Od 1. 1. 2014 byly zavedeny povinné odvody pojišťoven do Fondu zábrany škod. Pojišťovny musí odvádět 3 % z ročního přijatého pojistného z povinného ručení. Prostředky z tohoto fondu jsou pak přerozdělovány hasičům, záchranářům a policii ČR a na projekty prevence škod. Přitom sami poslanci při schvalování této změny zdůrazňovali, že zdražování pojišťoven neočekávají. Předseda poslanců ČSSD Jeroným Tejc přitom uvedl, že pojišťovny nemají důvod zvýšit povinné ručení, neboť na něm loni (2012) získaly 22 miliard korun, ale na škody po dopravních nehodách vyplatily jen deset miliard korun. Pokud by ke zdražení přistoupily, poslanec hodlá iniciovat změnu systému povinného ručení. Jak to dopadlo, už známe všichni. Pojišťovny ale zdražily a poslanci svým voličům opět ukázali dlouhý nos. Došlo tak na slova poslance ODS Borise Šťastného, který varoval, že norma povede jen ke zvýšení pojistného pro řidiče. Statisíce, možná miliony našich spoluobčanů budou biti za tento přístup zvýšením pojistek,
prohlásil Šťastný.
Od 1. 1. 2014 vstoupil v platnost nový občanský zákoník, který individualizuje odškodňování v případě újmy na zdraví a životě. Nový občanský zákoník rozšiřuje jak definici pojmu „nemajetková újma“, za kterou mohou poškození žádat náhradu škody, tak i skupinu osob oprávněných nárokovat nemajetkovou újmu. Pojišťovny tak v nákladovosti pojistek znatelně pociťují nárůst průměrného požadovaného odškodného za újmy na zdraví a životě a větší počet souvisejících soudních sporů.
Předpoklad dalšího vývoje cen
Doba, kdy řidiči mohli povinné ručení sjednat velmi levně, končí. V kontrastu s tím však roste o změnu pojišťovny zájem. Jednoduše proto, že v době, kdy jste platili za povinné ručení stále stejnou částku, byť pojišťovny zlevňovaly, chyběla ta správná motivace aktivně hledat alternativu. Správnou motivací je až složenka s výrazně vyšším pojistným.
Z prohlášení jednotlivých pojišťoven lze odtušit, že růst ceny povinného ručení není zdaleka u konce. Protože ale zatím neznáme přesné dopady legislativních změn na nákladovost odpovědnostních pojistek, mezi něž patří i produkt povinného ručení, lze jen těžko předpokládat, na jaké úrovni bude cena povinného ručení stagnovat.