Pojišťovny opouštějí srovnávače povinného ručení a zdražují

10. 1. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Černé scénáře, které předpokládaly razantní zvýšení cen povinného ručení, se naplňují. A pojišťovny chtějí zdražovat nadále.

V článku s názvem Pojišťovny uzavírají tajné dohody jsme varovali, že pojišťovny budou jednat organizovaně, a to pro dosažení vyšších cen povinného ručení, protože stávající ceny jsou na hranici rentability. Tato predikce se bohužel naplnila: Řada pojišťoven zdražila na podzim a ke konci roku 2012 a tento trend pokračuje i na začátku tohoto roku i u dalších pojišťoven, uvádí Roman Sznapka, produktový manažer serveru Česképojištění.cz.

Mladí si u povinného ručení připlatí

Pojišťovny začínají důsledně rozlišovat klienty. Nejvíce si kvůli tomu připlatí především mladí řidiči ve velkých městech: Sazby pro mladé řidiče jsou dražší v průměru o 40–60% oproti sazbám pro zkušené řidiče ve vyšším věku, uvádí Sznapka.

Ilustrační obrázek
Autor: Isifa.com

Ilustrační obrázek

Mládí je často bezstarostné. U povinného ručení se ale prodraží

Podle Jiřího Patáka ze serveru chytryhonza.cz může mladý řidič zaplatit až trojnásobek v porovnání se zkušeným řidičem: Zatímco u běžné Fabie 1,9TDI zaplatí starší majitel kolem 3–4 tisíc, jeho osmnáctiletý kolega se dostane jen ztěží pod 10 tisíc. Podobný rozdíl je u těch, co zaviní nehodu, uvádí.

Za nehodu si také připlatíte

Pokud jste měli nehodu, pak si připlatíte, nezískáte totiž zajímavé slevy: Řidič, který měl nehodu, si připlatí v průměru o 10 % za každou způsobenou škodu a současně ztrácí nárok na bonusové slevy, které u některých pojišťoven dosahují až 50 %, uvádí.

Výrazné zdražování v případech nehod potvrzuje také Václav BálekAllianz pojišťovnyŘidiči, kteří jezdí dlouhodobě bez nehody, budou mít povinné ručení vyšší pouze o 3 %. Těm, kteří svému okolí škodí opakovaně, jej zvýšíme v rámci malusu o 40 %.

Tip: Velký příběh o malém chlapci na nepojištěné motorce

Konec zdražování? Zatím nikoliv

Zastaví se současné zdražování povinného ručení nebo lze spíše očekávat stabilizaci cen?
Očekáváme mírné, ale neustálé zdražování cen povinného ručení, zejména pro řidiče mladšího věku, s krátkou řidičskou zkušeností a se škodami v posledních letech. Dále bude docházet k častějším změnám sazeb jednotlivých pojišťoven, a to i několikrát v průběhu roku. Pojišťovny budou sazby ještě více a detailně segmentovat podle různých kritérií a více budou zohledňovat osobu řidiče, která auto řídí, uvádí Sznapka. 

Zdražení se ale pravděpodobně nedotkne havarijního pojištění, především kvůli malému zájmu klientů o tento druh pojištění. Podle vyjádření Tomáše Pudila z časopisu Auto7 pro ČT24 je to dobrá zpráva, a to hlavně pro klienty s leasingem: Většinu klientů havarijního pojištění tvoří lidé, kteří ho mají povinné. Řidičů, kteří mají havarijní pojištění dobrovolně, je u nás stále málo, uvádí.

Máte u svého vlastního auta/motorky havarijní pojištění?

Jiří Paták se domnívá, že existuje prostor pro vstup další pojišťovny, která výrazně oseká své distribuční náklady: Pokud na trh vstoupí skutečně efektivní low-costová pojišťovna, čímž nemyslím druhou Direct pojišťovnu, bude si moci dovolit agresivní ceny bez toho, aby ohrozila svoji stabilitu. Osobně čekám, že nás některá z pojišťoven překvapí razantním snížením sazby. Troufnu si říct, že na trh vstoupí noví hráči a konkurenční boj tak vstoupí do druhého kola, uvádí.

Kliente, nestěžuj si

Podle pojišťoven si však nemáme na co stěžovat, cena povinného ručení byla dlouhodobě neudržitelná. Podle údajů České asociace pojišťoven bylo celkové pojistné plnění vyplacené pojišťovnami v roce 2011 o 1 % vyšší než vybrané pojistné a průměrná sazba na pojištěné vozidlo se v tomto roce snížila o 26 %.

Ceny povinného ručení například také analyzoval průzkum společnosti Generali PPF Holding v 9 zemích střední a východní Evropy, podle kterého je nejdražší povinné ručení v Chorvatsku, nejlevnější zase v Srbsku. V České republice je však povinné ručení jedno z nejlevnějších a v průměru dosahuje 1800 korun ročně pro řidiče dlouhodobě jezdící bez nehod s vozidlem o objemu 1,2 litru. 

Nízké ceny povinného ručení v České republice oproti ostatním srovnatelným zemím souvisí i s momentální ekonomickou výkonností jednotlivých zemí, s cenou vozidel na trhu nebo počtem aut na silnicích. Primárně jsou nicméně výsledkem aktuální nabídky a poptávky na trhu, systému slev a systému přiznávání bonusů a malusů, a to jak pro běžnou klientelu, tak i pro firmy, vysvětlil  Jiří Střelický, vedoucí produktového kompetenčního centra Generali PPF Holding.

Orientační přehled cen povinného ručení
Země Řidič 35 let, 1.2 l, 50 kW
Hlavní město
Řidič 35 let, 1.2 l, 50 kW
Vesnice, malé město
Chorvatsko 5600 3175
Slovinsko 3475 3475
Rumunsko 3250 3075
Polsko 2925 1850
Bulharsko 2450 2350
Slovensko 2175 1900
Maďarsko 1925 1175
ČR 1813 1680
Srbsko 1790 1790

Zdroj: Generali PPF Holding

*Ceny jsou pro přehlednost uvedeny v Kč. V cenách jsou započítány obvyklé tržní slevy a bonus za 10 let jízdy bez nehod. 

Pojišťovny se bojí online srovnávačů

Pojišťovny se nechtějí objevovat na online srovnávačích a uzavírají tajné dohody, které vedou k postupnému opouštění tohoto trhu: Šest velkých pojišťoven se v poslední době brání transparentnímu porovnávání svých produktů. Vzhledem k jejich postoji řada internetových porovnávačů nenabízí komplexní nabídku produktů povinného ručení všech 12 pojišťoven. Očekáváme, že tento trend časem ustoupí a seriózní internetové porovnávače opět budou moci porovnávat plnou škálu produktů, které jsou na trhu k dispozic, dodává Roman Sznapka.

bitcoin_smenarna

Ilustrační video: Ideální klient pojišťovny?


Zdroj: youtube.com

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).