Hlavní navigace

Desetník: Český internet pod taktovkou aukcí, mikroplateb a mPoplatků

30. 3. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Je to něco málo přes rok, kdy po dlouhých letech klidu spatřila světlo nová zdravotní pojišťovna a je to jen pár dnů, kdy přibyla další. Zároveň vznikla další konkurence i v mikroplatbách na internetu a světové aukce jsou už v češtině nejen na Aukru. Děním v Česku však neotřásl pád vlády, ale zavedení "mPoplatků".

DESETNÍK 156/2009 (16. 3. 2009 – 29. 3. 2009)

Zdravotních pojišťoven je už 11

Zatímco česká vláda se konce březnových dnů nedožila, na českém internetu je rušno. Před rokem (1. 4. 2008) začala oficiálně působit Zdravotní pojišťovna Agel (ZP Agel). Podle platné legislativy musí nová zdravotní pojišťovna do jednoho roku získat minimálně 50 000 pojištěnců, v opačném případě je odsouzena k zániku. Způsob, jakým ZP Agel získávala nové ovečky, některá média kritizovala. Terčem kritiky byly zvláště „přepojišťovací akce“, kde pracovníci najaté externí společnosti na náměstích a frekventovaných místech získávali nové klienty. Jenže za jediný rok získat 50 000 klientů není žádná legrace a v odborných kruzích měli pro ZP Agel pochopení (ostatně, naplněním minimálního počtu pojištěnců se akce ZP Agel zklidnila).

O nic lépe na tom nebude nová Zdravotní pojišťovna MÉDIA, která 2. března 2009 začala svůj život zápisem do obchodního rejstříku. Její internetové stránky jsou zatím na informace skoupé a je vidět, že zdravotní pojišťovna teprve začíná. Zajímavější je adresa jejich kontaktních míst. Kromě Karlova náměstí v Praze jsou zbývající kontaktní místa rozseta výhradně v obchodních a nákupních centrech měst. To má novou zdravotní pojišťovnu více přiblížit lidem, zatím však s absencí střední a severní Moravy, kde její zastoupení chybí.

ZP Média se má od ostatních zdravotních pojišťoven lišit mimo jiné přímým stykem s klientem prostřednictvím online komunikace. Informování prostřednictvím SMS zpráv, online sledování účtu pojištěnce a e-mailová komunikace má být mimo preventivní programy stěžejní cestou, která bude atraktivní pro nové klienty. Jenže ani v této oblasti to nebude mít snadné, protože zvláště menší pojišťovny na online komunikaci vsadily už před dvěma třemi lety a dnes je to pro jejich klienty standardní služba. O své zdravotní pojišťovně uvažovala i Česká pojišťovna, ale současná doba novým pokusům příliš nepřeje. Uvidíme, jak se nové zdravotní pojišťovně bude dařit a jakou cestou oslovování nových klientů půjde.

U které zdravotní pojišťovny jste pojištěni?


Konkurence pro PaySec

Velmi tiše začal žít svůj virtuální život nový platební portál GoPay, který provozuje česká společnost CNN. Portál slibuje velmi rychlé a diskrétní platby, stačí pouhá e-mailová registrace bez ověření identity. Peníze lze dobít z bankovního účtu, ale lze použít i anonymní formu SuperCash prostřednictvím terminálů Sazky nebo přes SMS zpoplatněné dražší sazbou. Ve srovnání s platebním portálem PaySec má zajímavé cenové podmínky pro prodejce i zákazníky, ale daní za anonymitu je omezení ročního kreditního obratu na virtuální účet ve výši max. 2500 eur (cca 67 500 Kč). To je legislativní omezení v souvislosti s tzv. praním špinavých peněz. Více: Vklad nad 25 tisíc korun? Jedině s občankou.

Konkurenční PaySec během svého působení a hlavně silné marketingové kampani za rok získal okolo 17 000 uživatelů, GoPay proto čeká složitější cesta, jak podchytit nové uživatele. Silnou doménou obou platebních systémů je zvláště převod malých částek, jejichž distribuce pomocí jiných kanálů je nákladnější. Drobné platby do cca 200 Kč lze sice realizovat levně i pomocí platebních karet, ale pokud chybí oboustranné řešení (obchodník akceptující platební karty a klient s platební kartou), je platební karta nepoužitelný prostředek. Podrobněji: PaySec, nová voda v platbách na českém internetu.

Mikroplatby jsou tak zajímavé zvláště pro obchodníky nabízející zboží či služby v nízké hodnotě s důrazem na rychlost připsání platby a obdržení služby (například stahování hudby, her apod). Prostřednictvím platebního portálu je zase klient čerpající zboží/službu chráněn od nabíjení konta přímo u obchodníka a předplacený kredit mu zůstává na platebním portálu, kde s ním může libovolně disponovat.

Jaký platební portál nejčastěji používáte nebo se chystáte používat?


eBay píše česky, Aukro může být v klidu

Aukční síň eBay má svoji českou mutaci. Nejde však o stoprocentní překlad celého webu, ale jen o jeho částečnou lokalizaci. To znamená, že základní navigace je v češtině, ale nabídka zboží a služeb je stále v angličtině. Česká lokalizace však tuto světové aukční tržiště zpřístupní i posledním váhajícím, které dosud odrazovala jazyková bariéra.

Ve stejné oblasti působí i Aukro, které je silné zvláště na českém, slovenském a polském internetu. Lokalizace eBay do češtiny však Aukro zásadně neohrozí, protože pro tuzemské obchodování a obchodování v Polsku a Slovensku je Aukro výrazně levnější, než světová eBay. Sílu eBay lze vychutnat teprve s účtem u PayPal a obchodováním se zahraničním. Otevřela se však cesta pro poslední opozdilce, kteří chtějí své služby nebo zboží nabídnout i za české hranice, anebo je z nich přivézt.

Na jaké aukční síni nejčastěji nakupujete nebo obchodujete?


Pád vlády není žádné drama

Tak nám padla vláda, paní Müllerová, mohl by říct Švejk. Ačkoliv se to nemusí příliš zdát, byly vládní pády po první světové válce v tehdejším Československu poměrně obvyklým jevem. Jen po roce 1920 byly veškeré volby předčasné. Tehdejší politická kultura se od té současné příliš nelišila, snad jen tím, že se politici mezi sebou fyzicky napadali. Jedničky, nadávky a další verbální i neverbální úlety tuzemské politické elity jsou tak naprosto v pořádku. Poslanecká sněmovna (ale i senát) totiž věrně kopírují běžný lidský vzorek obyvatel státu. Žabomyší války, neochota spolupracovat, naschvály, zapírání… nepřipomíná vám to něco? Lhaní je specifickou vlastností, pro politika nutná k jeho politickému přežití. Musí lhát, musí měnit často své názory a postoje, nesmí se nechat chytit na nějakých svých slovech. K tomuto účelu používá slovní obraty a veletoče, kterými většina politiků zodpovídá i ty nejbanálnější otázky novinářů.

Co si máme myslet od úspěšného útoku, na nyní již, minulou vládu? Opozice, která nemínila čekat až do řádných parlamentních voleb, které by měly proběhnout příští rok v červnu, se rozhodla, že se pokusí dostat k moci o něco dříve. Bylo by smutné, kdyby předčasné volby byly až za rok touto dobou. Děsivější můrou, kterou si většina příliš neuvědomuje, je však sedlání čerta. Připuštění komunistů k moci může provést pouze politik, který nemá příliš na výběr. Buď po sobě zanechá pomníček v podobě stamiliardových dluhů státního rozpočtu anebo přivede tuto zemi ke krachu – jak ekonomickému, tak morálnímu – jaký dokázala vláda jedné strany v letech 1948 – 1989. A to vše za silných slov, které jsou ve většině případů ryzím populismem.

skoleni_15_4

Každý stát má své politiky, jaké si zaslouží. Chceme-li se nechat ukolébat plamennými řečmi opozičních politiků a nechat se vláčet ve velmi nepovedeném dramatu pod taktovkou prezidenta, míříme rovnou do pekel.

Vadí vám pád české vlády?


Čeština je bohatší o mPoplatky

mBank se v minulých dnech povedl opravdu husarský kousek. Český jazyk obohatila novým slovem, které se u této banky takřka nedalo čekat: mPoplatky. Slovo vymysleli její klienti na jejím diskuzním fóru. Úpravou svých spořicích účtů do svého sazebníku přinesla 150 Kč poplatek za odeslání druhé platby v měsíci. Její klienti však hůře nesli spíše snížení sazby na jejím spořicím účtu eMAX. Vyšší úroková sazba se totiž přesunula na novější produkt s názvem eMax Plus, ale problém byl v tom, že mBank nestíhala vyřizovat žádosti o nový typ spořicího účtu. Následoval hromadný e-mail klientům mBank, že banka dočasně zpětně zvyšuje úrokovou sazbu na spořicím účtu do doby, než stabilizuje zpracovávání žádostí o nový spořicí účet eMAX plus. Podrobněji: Nejlepší spořicí účty na trhu jsou podle úroků, ne podle reklamy.

Vadí vám poplatek u spořicího účtu eMAX Plus?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).