Kdo je státní zaměstnanec?
Státní zaměstnanci se často ocitají pod palbou velké kritiky. Říká se, že nic nedělají, jsou líní a nepříjemní, úřední hodiny jsou nemožné a normální člověk si musí vzít dovolenou, aby na úřadu vůbec něco stihl vyřídit. A za to všechno berou nemalé peníze. Málokdo přitom ví, že státní zaměstnanci si vydělají pouze tolik, kolik jim přiznají tzv. platové tabulky pro státní zaměstnance ve služebním poměru.
Definicí státního zaměstnance se zabývá zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve kterém se píše, že „státním zaměstnancem je fyzická osoba, která byla přijata do služebního poměru a zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo představeného k výkonu některé z činností uvedených v § 5“. Jde o:
- přípravu návrhů právních předpisů a zajišťování právní činnosti,
- přípravu mezinárodních smluv a předpisů Evropské unie nebo jiné mezinárodní organizace,
- přípravu návrhů koncepcí, strategií a programů,
- řízení a usměrňování činnosti jiných správních úřadů, organizačních složek státu, které nejsou správními úřady, nebo orgánů veřejné moci, které nejsou správními úřady,
- vytváření a správu informačních systémů veřejné správy podle jiného zákona, s výjimkou provozních informačních systémů,
- státní statistickou službu,
- správu kapitoly státního rozpočtu vůči organizačním složkám státu a právnickým osobám, s výjimkou služebního úřadu, ve kterém je služba vykonávána,
- ochranu utajovaných informací,
- zabezpečování obrany státu,
- zajišťování vnitřního pořádku a bezpečnosti,
- obhajobu zahraničních zájmů České republiky a zájmů České republiky vyplývajících z jejího členství v Evropské unii nebo v jiné mezinárodní organizaci,
- přípravu nebo realizaci dotační politiky,
- přípravu nebo realizaci politiky výzkumu a vývoje,
- přípravu a provádění správních úkonů včetně kontroly,
- ochranu obyvatelstva, krizové řízení a integrovaný záchranný systém,
- zadávání veřejných zakázek,
- audit,
- zajišťování organizačních věcí služby a správy služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců,
- řízení činností uvedených v písmenech a) až r),
- přípravu a vypracování odborných věcných podkladů k činnostem uvedeným v písmenech a) až d), g), k) až n) a p), s výjimkou podkladů spočívajících ve fyzikálních měřeních, chemických rozborech nebo porovnávání a určování technických parametrů.
Zdroj: Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, § 5–6
Co jsou platové třídy a platové stupně?
Státní zaměstnanec přijatý do služebního poměru je nejprve zařazen do jedné z 12 platových tříd (5–16) dle své pracovní pozice. Podrobný popis platových tříd obsahuje nařízení vlády č. 302, o katalogu správních činností. O platovém stupni rozhoduje délka praxe na stejné či podobné pozici nebo v daném oboru.
Platové třídy
Každé povolání má doporučenou platovou třídu. Platová třída může být stejná, nebo různá dle pracovní náplně konkrétní pozice (např. zdravotní sestry obvykle spadají do 9. platové třídy, ale sestra se specializovaným zaměřením může spadat až do 12. platové třídy). O zařazení do platové třídy rozhoduje nadřízený státního zaměstnance.
Vliv na zařazení do platové třídy má vzdělání:
- 1.–2. třída: základní vzdělání,
- 3.–5. třída: střední vzdělání s výučním listem nebo střední vzdělání,
- 6.–8. třída: střední vzdělání s maturitou nebo výučním listem,
- 9. třída: vyšší odborné vzdělání nebo střední s maturitou,
- 10. třída: vyšší odborné nebo vysokoškolské (bakalářské) vzdělání,
- 11.–12. třída: vysokoškolské (magisterské, bakalářské) vzdělání,
- 13.–16. třída: vysokoškolské (magisterské) vzdělání.
Některé stupně vzdělání zasahují do více platových tříd. V takovém případě je rozhodující svěřená odpovědnost a fyzická nebo psychická namáhavost vykonávané pozice.
Typy platových tříd:
- 5. třída – jednoduché úkony převážně administrativního rázu (zápisy jednání, evidence dokumentů, příprava podkladů, vedení registrů apod.),
- 6. třída – samostatné úkony administrativního rázu (vyřizování dílčích záležitostí, zajištění doručování písemností, dílčí kontrolní činnosti atd.),
- 7. třída – samostatné administrativní úkony (vyřizování věcí, posuzování podkladů, příprava řešení věcí, samostatné vyřizování náročnějších částí a další),
- 8. třída – samostatné administrativní úkony s větším počtem účastníků, s rozsáhlejší podkladovou dokumentací, zajišťování odborných agend, provádění kontrol, inspekcí apod.,
- 9. třída – náročnější samostatné úkony (např. zajišťování výkonu souhrnu více věcně souvisejících odborných agend, řešení přestupků a jiných deliktů, prošetřování stížností),
- 10. třída – náročnější samostatné úkony vyžadující vysokoškolské vzdělání jako vykonávání dílčích legislativních prací, vedení řízení o návrhu opatření obecné povahy, vyřizování závažných stížností proti nevhodnému chování úředních osob,
- 11. třída – náročnější úkony vyžadující vysokoškolské vzdělání (výkon komplexních právních činností, celostátní metodická, poradenská a konzultační činnost v oboru služby apod.),
- 12. třída – náročnější a zodpovědnější úkony vyžadující vysokoškolské vzdělání (vypracovávání zásadních právních výkladů a stanovisek, provádění posuzovací, konzultační a poradenské činnosti, celostátní koordinace a metodické usměrňování správy státních fondů a další),
- 13. třída – náročnější a zodpovědnější úkony vyžadující vysokoškolské vzdělání a zkušenosti (tvorba nebo komplexní posuzování návrhů právních předpisů s celostátní působností nebo předpisů Evropské unie, posuzování práv na náhradu za škody značného rozsahu a na zadostiučinění za rozsáhlou nemajetkovou újmu atd.),
- 14. třída – nejvyšší pozice vyžadující vysokoškolské vzdělání (tvorba návrhů koncepčně nových právních předpisů s celostátní působností nebo právních úprav věcí, tvorba koncepce řešení věcně a právně nejsložitějších případů apod.),
- 15. třída – nejvyšší pozice vyžadující vysokoškolské vzdělání (tvorba návrhů nejsložitějších systémů právních úprav včetně systémů právních úprav mezinárodního práva a práva EU atd.),
- 16. třída – komplexní koordinace stanovování koncepcí dlouhodobého vývoje oborů hlavní činnosti v zákonem vymezené působnosti ministerstev.
Platové stupně
Platové stupně zohledňují délku praxe (zkušenosti) pouze na stejné nebo podobné pozici. Praxe v odlišném oboru se většinou nezapočítává vůbec, nebo maximálně v délce ⅔. Ve výjimečných případech může být započítána celá. Praxe by měla být vždy relevantní k výkonu dané pozice.
Na zařazení do platového stupně má vliv vzdělání. Má-li státní zaměstnanec znalosti a zkušenosti například na zařazení do 9. platové třídy, ale chybí mu vzdělání, dochází k odečtu části praxe od 1 roku do 9 let, což ovlivní výši platu (např. zaměstnanec v 9. platové třídě přijde o 4 roky praxe, pokud má pouze střední vzdělání bez výučního listu).
Platové stupně jsou:
- do 1 roku,
- do 2 let,
- do 4 let,
- do 6 let,
- do 9 let,
- do 12 let,
- do 15 let,
- do 19 let,
- do 23 let,
- do 27 let,
- do 32 let,
- nad 32 let.
Platové tabulky pro státní zaměstnance platné v roce 2020
Ke dni 1. ledna 2020 byla zrušena platová tabulka č. 1 s nejnižšími platy. Tato tabulka zahrnovala například manuální profese, nezdravotnický personál ve zdravotnických zařízeních, umělce nebo nepedagogické pracovníky. Pracovníci z této tabulky byli automaticky přeřazeni do 2. platové tabulky, čímž si polepšili až o 3 %.
- platová tabulka č. 2 – nelékařští pracovníci, zaměstnanci v sociálních službách + pozice z původní tabulky č. 1,
- platová tabulka č. 3 – lékaři, zubní lékaři a lékaři orgánů sociálního zabezpečení,
- platová tabulka č. 4 – pedagogičtí pracovníci,
- speciální výměry – hasiči, policisté, celníci, vojáci, úředníci ve služebním poměru.
Platová tabulka č. 2
Stupeň |
Praxe |
Platová třída 5–10 |
|||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||
1 |
do 1 roku |
14 660 |
15 770 |
16 980 |
18 300 |
19 730 |
21 260 |
2 |
do 2 let |
15 200 |
16 330 |
17 560 |
18 950 |
20 400 |
22 010 |
3 |
do 4 let |
15 700 |
16 890 |
18 180 |
19 610 |
21 130 |
22 800 |
4 |
do 6 let |
16 250 |
17 480 |
18 810 |
20 300 |
21 870 |
23 610 |
5 |
do 9 let |
16 800 |
18 080 |
19 470 |
21 010 |
22 640 |
24 440 |
6 |
do 12 let |
17 380 |
18 690 |
20 150 |
21 770 |
23 430 |
25 290 |
7 |
do 15 let |
17 970 |
19 350 |
20 840 |
22 520 |
24 290 |
26 200 |
8 |
do 19 let |
18 600 |
20 020 |
21 560 |
23 310 |
25 140 |
27 120 |
9 |
do 23 let |
19 250 |
20 720 |
22 330 |
24 130 |
26 020 |
28 100 |
10 |
do 27 let |
19 330 |
21 450 |
23 090 |
25 000 |
26 960 |
29 090 |
11 |
do 32 let |
20 640 |
22 210 |
23 940 |
25 910 |
27 920 |
30 150 |
12 |
nad 32 let |
21 370 |
22 990 |
24 780 |
26 830 |
28 920 |
31 240 |
Stupeň |
Praxe |
Platová třída 11–16 |
|||||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
||
1 |
do 1 roku |
22 980 |
25 130 |
27 980 |
31 670 |
36 200 |
41 740 |
2 |
do 2 let |
23 780 |
26 010 |
28 940 |
32 780 |
37 470 |
43 220 |
3 |
do 4 let |
24 660 |
26 970 |
30 010 |
34 020 |
38 880 |
44 870 |
4 |
do 6 let |
25 510 |
27 910 |
31 090 |
35 230 |
40 090 |
46 490 |
5 |
do 9 let |
26 410 |
28 920 |
32 200 |
36 490 |
41 740 |
48 170 |
6 |
do 12 let |
27 360 |
29 950 |
33 360 |
37 810 |
43 250 |
49 940 |
7 |
do 15 let |
28 340 |
31 030 |
34 580 |
39 200 |
44 850 |
51 780 |
8 |
do 19 let |
29 340 |
32 130 |
35 810 |
40 620 |
46 480 |
53 670 |
9 |
do 23 let |
30 380 |
33 270 |
37 080 |
42 050 |
48 150 |
55 610 |
10 |
do 27 let |
31 470 |
34 470 |
38 420 |
43 600 |
49 920 |
57 640 |
11 |
do 32 let |
32 610 |
35 710 |
39 820 |
45 180 |
51 740 |
59 760 |
12 |
nad 32 let |
33 790 |
37 030 |
41 290 |
46 840 |
53 650 |
62 000 |
Platová tabulka č. 3
Stupeň |
Praxe |
Platová třída |
|||||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
||
1 |
do 1 roku |
33 420 |
35 480 |
39 900 |
42 510 |
45 060 |
47 840 |
2 |
do 2 let |
34 330 |
36 490 |
41 000 |
43 630 |
46 300 |
49 180 |
3 |
do 4 let |
35 350 |
37 560 |
42 140 |
44 810 |
47 590 |
50 570 |
4 |
do 6 let |
36 330 |
38 620 |
43 310 |
46 030 |
48 900 |
52 020 |
5 |
do 9 let |
37 370 |
39 760 |
44 540 |
47 300 |
50 290 |
53 490 |
6 |
do 12 let |
38 460 |
40 930 |
45 810 |
48 600 |
51 710 |
55 020 |
7 |
do 15 let |
39 610 |
42 160 |
47 130 |
50 010 |
53 190 |
56 640 |
8 |
do 19 let |
40 770 |
43 440 |
48 500 |
51 400 |
54 750 |
58 320 |
9 |
do 23 let |
41 960 |
44 740 |
49 910 |
52 880 |
56 350 |
60 030 |
10 |
do 27 let |
43 230 |
46 100 |
51 400 |
54 410 |
58 000 |
61 820 |
11 |
do 32 let |
44 530 |
47 530 |
52 940 |
56 000 |
59 720 |
63 690 |
12 |
nad 32 let |
45 900 |
48 990 |
54 520 |
57 650 |
61 490 |
65 630 |
Platová tabulka č. 4: Pedagogičtí pracovníci (od 1. 1. 2020)
Stupeň |
Praxe |
Platové třídy |
|||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||
1 |
do 2 let |
14 640 |
15 880 |
17 180 |
18 610 |
23 590 |
29 490 |
2 |
do 6 let |
15 180 |
16 450 |
17 890 |
19 370 |
24 270 |
29 750 |
3 |
do 12 let |
16 130 |
17 540 |
19 030 |
20 730 |
24 910 |
30 090 |
4 |
do 19 let |
17 250 |
18 730 |
20 350 |
22 030 |
26 050 |
30 720 |
5 |
do 27 let |
18 340 |
19 950 |
21 670 |
23 570 |
27 210 |
31 670 |
6 |
do 32 let |
19 910 |
21 650 |
23 460 |
25 490 |
29 140 |
33 290 |
7 |
nad 32 let |
20 470 |
22 220 |
24 110 |
26 210 |
29 970 |
34 050 |
Platová tabulka č. 4: Pedagogičtí pracovníci (od 1. 1. 2020)
Stupeň |
Praxe |
Platové třídy |
||||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
||
1 |
do 2 let |
29 740 |
30 270 |
30 930 |
31 670 |
32 850 |
2 |
do 6 let |
30 010 |
30 800 |
31 570 |
32 630 |
34 390 |
3 |
do 12 let |
30 470 |
31 200 |
32 840 |
34 000 |
36 240 |
4 |
do 19 let |
31 410 |
32 360 |
34 210 |
36 500 |
39 250 |
5 |
do 27 let |
32 400 |
33 720 |
36 340 |
39 300 |
43 120 |
6 |
do 32 let |
34 200 |
35 590 |
39 380 |
42 450 |
46 610 |
7 |
nad 32 let |
34 930 |
36 550 |
40 320 |
43 600 |
47 720 |
Příplatek za ztížené pracovní prostředí
Zaměstnanci pracujícímu ve ztížených podmínkách náleží příplatek, jehož výše závisí na míře rizik, intenzitě a doby působení ztěžujících vlivů:
- I. skupina (zvýšená míra neuropsychické zátěže) – 500 až 1300 Kč,
- II. skupina (značná míra neuropsychické zátěže) – 750 až 2500 Kč,
- III. skupina (značná míra neuropsychické zátěže a zvýšené riziko ohrožení života či zdraví) – 1250 až 5000 Kč,
- IV. skupina (nejvyšší míra neuropsychické zátěže a vysoké riziko ohrožení života či zdraví) – 1880 až 7500 Kč,
- V. skupina (mimořádné riziko ohrožení života či zdraví) – 2500 až 10 000 Kč.