Partners banka upozornila na změnu podmínek, které jsou účinné od 2. června s tím, že vyznačené změny budou pro klienty platné až od letošního srpna. Podmínky prozrazují přípravu na zavedení služby Click2Pay, kterou banka chystá na konci léta, dále například služby cashback nebo spořicí služby spojené s placením kartou, které by se klienti opět měli dočkat na konci letošního léta.
Běžný účet
Pokud to konkurenční banky umožňují, můžete přes jejich aplikaci ovládat účtu u Partners banky. Od srpna by to mělo platit i opačně, tedy že přes mobilní aplikaci Partners banky budete moci ovládat své účty u jiných bank (např. vč. zadávání platebních příkazů) a kontrolovat transakce a zůstatky.
Jde o tzv. multibanking, který umožňuje klientům ovládat své účty u bank z jednoho místa.
Banka také začne nabízet k hlavnímu účtu pro jednoho majitele možnost zřídit ještě také vedlejší účet (dříve ho banka zmiňovala jen jako budoucí možnost).
Případný zůstatek ze zrušeného vedlejšího vám převedeme na hlavní účet nebo na bankovní spojení, které nám sdělíte. Pokud bude zůstatek ze zrušeného vedlejšího účtu převáděn na hlavní účet v jiné měně nebo na vaše jiné bankovní spojení v jiné měně, použijeme pro takový převod náš vlastní kurz,
upřesňuje banka.
V souvislosti s účty se také mění v obchodních podmínkách formulace o tom, že s balíčkem „Pro jednoho“ je možné získat k hlavnímu účtu také vedlejší účet a spořicí účet (dosud byly vedlejší a spořicí účty v množném čísle). Podobně je to s balíčkem „Pro dva“, ke kterému je možné podle nových podmínek sjednat společný spořicí účet (a ne spořicí účty) a také balíčkem „Pro rodinu“, kde je možné založit každému z dětí jeden dětský běžný účet a k němu dětský spořicí účet (dříve dětské spořicí účty).
Nově si banka v podmínkách vymiňuje také to, že pokud jí budete dlužit, opravňuje jí to změnit vám balíček služeb na nižší (následně vás o tom bude informovat). Navýšení balíčku vám znovu povolí až tehdy, až dluh beze zbytku uhradíte. Pokud takto banka zruší společný účet, nastaví vám oběma původní
balíček, který jste měli před založením společného účtu, resp. na balíček „Pro rodinu“, pokud využíváte dětský účet.
V souvislosti se společným účtem ještě podmínky nově obsahují upozornění, že pokud v budoucnu (později než v srpnu) bude Partners banka ohledně společného účtu vystavovat nějaké dokumenty (např. potvrzení o zůstatku), bude na něm uvádět identifikaci obou jeho majitelů.
Pokud má banka vůči vám nějakou pohledávku, může dle nového znění podmínek kromě vymiňovaných opatření také neumožnit vám používat produkty platebního styku a/nebo zřizovat nové či rušit stávající a dále vyrovnat debety ze všech ostatních účtů k tíži hlavního účtu.
Po dobu prodlení s úhradou dluhu si také banka v podmínkách nově vymiňuje právo omezit či pozastavit poskytované služby, produkty, funkce apod., a v případě déletrvajícího prodlení (zejména při nedodržení dodatečné lhůty pro splnění závazku) je zrušit bez náhrady (což ale neznamená zánik dluhu).
Banka své produkty umožňuje využívat jen do výše kladného zůstatku na účtu. Do mínusu vás na běžném účtu nepustí. To ale podle nových podmínek neplatí tehdy, pokud se jedná o úhradu jejích pohledávek za vámi (např. poplatky či splátky úvěru) nebo poplatků třetích osob (např. v souvislosti s karetními transakcemi). Každopádně platí, že debetní zůstatek na účtu je z vaší strany prodlení a banka může účtovat úrok z prodlení.
V souvislosti s úmrtím majitele účtu a následným dědickým řízením banka nově v podmínkách informuje, že na konci dne, ve kterém se zůstatkem příslušného účtu naloží dle výsledků dědického řízení, tento účet automaticky zanikne.
Banka v podmínkách také upravuje texty v souvislosti s tím, že už letos zavedla bankovní identitu pro oblast veřejné správy a následně i pro komerční subjekty. Pokud ji nechcete používat, můžete ji vůči třetím osobám v aplikaci zrušit. Vůči bance však bude podle nového odstavce v podmínkách i přes to zachována jako váš identifikační prostředek a bude fungovat do té doby, dokud budete používat mobilní aplikaci.
Podobně se v karetních obchodních podmínkách odráží aktualizovaný výčet platebních aplikací třetích stran o nově fungující Garmin Pay, Fidesmo a Laks Pay.
Spořicí produkty
V souvislosti se spořicími produkty banka upřesňuje, že mohou být zřízeny jen ve stejné měně jako běžný účet, na který jsou navázány.
Banka opět upravuje informaci o tom, kolik spořicích účtů může být zřízeno k tomu běžnému. Dosud podmínky uváděly až 99 spořicích účtů, nově je zde návazný produkt jen v jednotném čísle: k hlavnímu účtu může být zřízen spořicí účet
, ke společnému účtu může být zřízen spořicí účet
, k dětskému účtu může být zřízen dětský spořicí účet
.
Platební karty
Nově karetní podmínky banky uvádí, že kromě majitele hlavního účtu si může v mobilní aplikaci založit virtuální kartu také každý majitel vedlejšího účtu.
Každý majitel společného účtu a dítě jako výlučný vlastník a disponent peněžních prostředků na dětském účtu mohou mít k tomuto účtu v jeden
okamžik jednu plastovou kartu. Nové podmínky tento výčet rozšiřují dále o neomezený počet virtuálních karet a jednu virtuální jednorázovou kartu.
Karetní podmínky nově obsahují informaci, že platební kartu můžete kromě mobilní aplikace blokovat i prostřednictvím formuláře na webu banky.
Pokud držitel platební karty nebude dodržovat bezpečnostní zásady, které banka stanovuje ve svých podmínkách, povede podle nové verze obchodních podmínek tato skutečnost k odpovědnost (za škodu) za taková jednání, vůči bance či
třetím osobám a banka vám může pozastavit či zrušit službu a zrušit s vámi mimořádně právní vztah apod.
Cash back
Karetní podmínky poukazují na to, že od srpna by měli klienti mít možnost využít také výběr hotovosti u obchodníků, tedy službu cash back, kdy můžete obchodníka při platbě kartou za zboží požádat i o výběr hotovosti: Našimi podmínkami pro využití služby Cash Back jsou tedy nákup zboží či služby prostřednictvím námi vydané karty (nerozlišujeme její podobu), zadání PINu nebo ověřená platba, která pochází z platební aplikace třetích stran a stanovíme maximální limit pro takový výběr hotovosti ve výši 3000, -Kč pro jeden výběr. Příslušný obchodník může stanovit další či jiné podmínky, např. akceptovat pouze určitou podobu karty, snížit částku vybírané hotovosti apod.
Click to Pay
Na konci léta by měli mít k dispozici klienti banky také novou službu Click to Pay (bankou zprostředkovaná služba společnosti VISA, která je standardní funkcí karty, jež vydává Partners banka). Click to Pay umožňuje rychlé placení na e-schopech, které mají službu aktivní, a to bez nutnosti ručního zadávání údajů o kartě.
Do služby bude možné přidat všechny platební karty s výjimkou jednorázových virtuálních karet nebo (dočasně) zablokovaných či zrušených karet. U všech karet, u kterých může služba Click to Pay fungovat, které vydáme po jejím spuštění, bude tato funkce automaticky aktivní. U virtuálních karet nemusíte tedy dělat nic, u fyzických (plastových karet) funguje služba až po aktivaci takové karty. U karet vydaných do data spuštění služby musíte funkci aktivovat u každé karty v mobilní aplikaci,
popisuje banka s tím, že službu případně zrušíte v mobilní aplikaci v sekci „Nastavení“ u každé jednotlivé karty (budou možné opakované aktivace a deaktivace služby).
Spoření při placení kartou
Jak už jsme naznačili v úvodu, na konci léta plánuje banka přijít také s novou spořicí službou využívanou při placení kartou.
V mobilní aplikaci bude mít majitel běžného účtu možnost si pro všechny vydané karty aktivovat službu spoření prostřednictvím zaokrouhlení částky karetní transakce a následného převodu na spořicí účet. Služba bude aktivní pro všechny karty najednou (nelze aktivovat selektivně). V případě karet vydaných k dětském učtu aktivuje a deaktivuje službu rodič jako majitel účtu, ledaže mobilní aplikace u starších dětí dovolí aktivaci/deaktivaci přímo dítěti samotnému, kterou následně rodič potvrdí. V případě společného běžného účtu je potřeba k aktivaci/deaktivaci souhlasu obou majitelů takového běžného účtu,
upřesňuje Partners banka s tím, že spořicí služba se bude vztahovat na platby u obchodníka, platby na internetu a pro výběry z bankomatů tak, že částka karetní transakce bude zaokrouhlena na nejblíže vyšší násobek 20 Kč. Rozdíl mezi skutečnou částkou a zaokrouhlenou částkou bude pak automaticky převáděn na spořicí účet, který zvolíte při aktivaci služby. Nad rámec této částky si ještě můžete zvolit, že se vám na „spořák“ převede v rámci dané platby i dalších 10, 20 nebo 30 Kč.
Platební styk
Chystané změny u zahraničních plateb
Banka si obchodní připravuje na spuštění dalších zahraničních plateb. Z nich zatím poskytuje už rok jen příchozí a odchozí SEPA platby, tedy platby v měně euro, kdy účet alespoň jednoho z účastníků platební transakce, je veden v bance či pobočce zahraniční banky se sídlem v některém ze států EU, Norska, Lichtenštejnska, Švýcarska, Islandu či Spojeného království (plus některá území patřící těmto státům).
Ostatní zahraniční jednorázové platby (takové, které nesplňují podmínky pro to, aby mohly být SEPA platbami) banka zatím neprovádí, ale chystá je. V podmínkách už se objevila věta: Jakmile je spustíme, dáme vám to vědět. Mluvčí Tereza Píchalová serveru Měšec.cz potvrdila, že ostatní zahraniční platby by měla banka spustit na začátku příštího roku.
Autorizace
Zadání platební služby i její autorizace probíhají u Partners banky výhradně v mobilní aplikaci. Nově však bude podle podmínek možné, aby se s vámi mohla ve výjimečném případě (např. v případě nefunkčnosti mobilní aplikace) dohodnout na jiném způsobu zadání a autorizace platební transakce.
Příkaz k provedení platební transakce můžete měnit či rušit také jen přes mobilní aplikaci, ale jen do doby, dokud jí neautorizujete. Banka v podmínkách doplňuje, že po autorizaci už zrušení či změna není možná ani v případě, že jste se třeba spletli (a to i přesto, že třeba ještě transakce fakticky nebyla provedena).
Neprovedené platební služby
Banka si v podmínkách vymiňuje právo vaši platební službu nepřijmout a/nebo
neprovést. Nově zde upřesňuje, že tak může učinit také kvůli nedostatku peněz na účtu, kvůli problému na straně příjemce, místa, kam má platba směřovat, kvůli účelu platby, rozporu s právním předpisem apod.
Banka dále přidává jakýsi disclaimer: Platební příkazy provádíme s vynaložením maximálně možného rozumného očekávání (péče (“best efforts” = uděláme vše, co je rozumně možné očekávat, abychom splnili naše povinnosti, ale nemůžeme absolutně garantovat výsledek). V této souvislosti upozorňujeme na to, že některé platební příkazy, zejména zahraniční platby mohou být pozdrženy/zadrženy, vráceny nebo odmítnuty jinou zúčastněnou bankou (např. korespondenční nebo přijímající bankou). Tyto okolnosti mohou vést k prodloužení doby zpracování nebo neprovedení platby. Za takový postup jiných subjektů ani za případnou škodu z toho vzniklou proto
.
nemůžeme nést odpovědnost
Rámcová smlouva
Banka v podmínkách avizuje, že do budoucna (myslí se tím později než v srpnu) by mělo být možné už při sjednání rámcové smlouvy zřídit více produktů najednou. Zatím to jde jen prostřednictvím dodatku k rámcové smlouvě.
Tak jako u jiných bank i zde je hlavní účet základem pro zřízení dalších
produktů platebního styku a spořicích produktů. Nově v podmínkách banka upřesňuje, že jeho zrušením zanikají i ostatní produkty platebního styku a spořicí produkty.
Rodičovská kontrola
Rodiče jako majitelé dětského účtu dítěti v mobilní aplikaci nastavují denní dispoziční limit pro karetní transakce, předem schvalují zřízení a změny zřízeného produktu platebního styku a/nebo platební služby i samotné provedení
služby. Nově ale podmínky obsahují ustanovení o tom, že mobilní aplikace může v některých případech umožnit provést akci i samotnému dítěti, pokud už dosáhne určitého věku (např. převody mezi svými dětskými účty a rušení vámi povolených platebních služeb.
Nově rodiče od srpna získají v rámci tzv. rodičovské kontroly právo toto hlídání ze strany dospělého úplně vypnout: Pokud dítě dosáhne 13. roku věku, případně jiné věkové hranice stanovené v mobilní aplikaci, a vy jste přesvědčen/-a, že už to váš teenager/ka zvládne sám/sama, můžete mu rodičovskou kontrolu vypnout úplně
.
Partners banka avizuje, že do budoucna (ne od srpna, ale později) plánuje umožnit automatické překlopení dětského účtu na účet dospělácký. Do té doby má dítě při dosažení zletilosti dvě možnosti. Buď dětský účet zůstane ve stejném
režimu jako doposud nebo bude zrušen a vypořádán tak, že plnoletý potomek si u banky může zřídit účet pro dospělé, kam mu bude zůstatek dětského účtu převeden. Dokud se neozvou majitelé účtů klientskému centru, poběží dětský účet i po dovršení zletilosti ve stejném režimu jako do té doby.
Mobilní aplikace
Úroky banka počítá na denní bázi a připisuje k zůstatku na účtu vždy na konci příslušného kalendářního měsíce. Nově v podmínkách upřesňuje, že v mobilní aplikaci je uvidíte vždy první den následujícího kalendářního měsíce.
Komunikace a dokumenty
Ač se banka snaží v maximální míře komunikovat s klienty hlavně elektronicky a online, nově si v podmínkách vyhrazuje právo určit, že vzájemná komunikace bude probíhat jiným způsobem.
Ve všeobecných obchodních podmínkách banka nově uvádí, že pokud jí prokazujete nějakou skutečnost nebo plníte určitou povinnost, vyhrazuje si právo určit, jaké dokumenty a v jaké formě bude považovat za relevantní a dostačující pro prokázání, splnění povinnosti apod.