Osm tipů, jak se nenechat ošidit při koupi ojetého vozu

5. 6. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Plánujete kupovat ojetý vůz? S velkou pravděpodobností narazíte na nějaký s upravenou historií a tachometrem. Jak takový vůz poznat ještě před koupí?

Podle statistik společnosti Cebia jezdí po Česku skoro polovina automobilů s přetočeným tachometrem. Kromě toho, že takové auto při koupi přeplácíte, hrozí i bezpečnostní rizika.

Sdružení Sova, zaměřující se na ochranu vlastníků automobilů, shrnuje užitečné tipy v brožurce. Rozhodli jsme se proto vybrané rady popsat v článku.

Mějte pod čepicí

Začít můžete prevencí. Prvotně byste svůj zájem měli zaměřit na autobazary, které jsou vlastníky vozidel a garantují vrácení peněz v případě odhalené manipulace s tachometrem­. Pokud koupíte vůz pouze od prostředníka, který má vůz v komisi, budete muset vadu reklamovat u původního vlastníka. Tím může být například takzvaný bílý kůň, tedy najatý prostředník, který zpravidla nebývá k zastižení, radí sdružení Sova, které se zaměřuje na ochranu vlastníků automobilů. 

Ne vždy ale tyto bazary mají v nabídce auto přímo pro vás a vy proto budete hledat i jinde. Jak přijít na to, že vám v autobazaru chtějí prodat vůz s pozměněnou historií a přetočeným tachometrem?

Spolehněte se na své oko

První kontrolu můžete provést vy sami pouhým okem. Zaměřte se na identifikátory, podle kterých poznáte, zda kupujete vůz ve stavu, který je uveden v technickém průkazu (TP).

Máte-li pochybnosti o roku výroby, můžete ho určit z kódů, které se nachází např. na sklech, bezpečnostních pásech (látková nášivka nebo plastových štítech v dolní části), sedadlech nebo třeba nádobkách provozních kapalin. Pokud nemají skla stejné kódy, znamená to, že byla vyměněna. Důvodem mohla být autohavárie.

Nezapomeňte na VIN kód, který musí souhlasit s údaji v TP. Bývá vyražen v motorovém prostoru, na přepážce, na podlaze či v zavazadlovém prostoru. Podívejte se, zda není neuměle přeražen nebo není zřejmá manipulace s dílem, na kterém je uveden. Obtížně se VIN falšuje pod čelním sklem, všechny vozy ho zde ale mít nemusí. 

V motorovém prostoru či na sloupku najdete i typový štítek, jehož údaje musí souhlasit s TP. Pokud chybí, je poškozen nebo je zřejmé neoriginální uchycení, měli byste zpozornět. Pokud štítek chybí, registrační místo takový vůz nemusí přihlásit, varuje příručka sdružení Sova.

Na motoru najdete také typ a výrobní číslo motoru. Údaje opět zkontrolujte s TP. Opět se zaměřte na to, zda s vyraženými číslicemi nikdo nemanipuloval­. U novějších aut už číslo motoru v TP nenajdete, je zde zapsán pouze typ motoru.

„Prolustrujte“ vůz na internetu

Další ověření můžete provést přes internet například na adrese www.zkontroluj­siauto.cz v systému Autotracer. Po zadání VIN kódu zde můžete najít textový a obrazový návod, jak danou značku a model vozu zkontrolovat. Najdete zde například detailní fotky ražby VIN a jeho umístění či štítky.

Kromě toho zde můžete získat výpis se záznamy o roku výroby, technickém popisu, prověřování původu, kontrole odcizení, kontrole leasingu, servisních záznamech a časovém vývoji stavu tachometru.

Dejte na odbornou kontrolu

Pokud si na další kontrolu netroufáte, a přesto toužíte zjistit opravdový původ vozidla, můžete se obrátit na odborníky. Kromě kontroly identifikátorů je možné rok výroby zkontrolovat přes aplikaci ROKVY.

Profesionál by vám měl zjistit, zda jsou údaje od výrobce opravdu originální a nebyla na nich prováděna změna. Ověřit by měl kromě identifikátorů i původnost dokladů vozidla a správnost údajů v nich, rozkódování VIN kódu pro kontrolu příslušnosti VIN k vozidlu a ověřit vůz s VINem v databázi.

Kromě toho se také měří tloušťka laku a kontrola technologie nátěru pro odhalení povrchových úprav a okolí ražby VIN kódu za účelem zjištění případného sváru.

Požadovat můžete i kontrolu tzv. magneticko-práškovou metodou. Umožňuje detekci povrchových a podpovrchových vad a jejich vizualizaci prostřednictvím změn magnetického pole v místě nehomogenity materiálu, vysvětluje příručka sdružení Sova.

Odborníci by měli zjistit, zda byl vůz v určité zemi registrován, důvod ukončení registrace, poslední registrační značku, datum první registrace, rok výroby a zda vůz není veden jako odcizený.

Zkontrolujte databázi odcizených vozidel v ČR

Na webu Policie ČR najdete databázi odcizených vozidel v ČR. Informace můžete vyfiltrovat zadáním jednoho ze čtyř kritérií. Registrační značky, VIN kódu, čísla podvozku nebo čísla motoru.

Databáze ale obsahuje pouze vozy odcizené za poslední tři roky na území ČR. Navíc pokud je VIN nebo číslo motoru pozměněno, pravdivou informaci zde stejně nenajdete. V databázi navíc najdete jen určitý typ vozidel. 

Posviťte si na technický stav vozidla

Hledejte výrobní štítky nebo samolepky se servisními údaji (např. najeté km při poslední výměně oleje) a porovnejte informace se servisní knížkou a stavem tachometru. Podle rad příručky sdružení Sova kontrolujte lak a odstín, na denním světle i pod zářivkou, na všech dílech karoserie.

Hledejte stopy po broušení tmelicích hmot, dolíčky, zastříkaná smítka, hranky na laku v ohybech a v okolí těsnících a ukončovacích lišt. Obhlédněte okolí světel. Pátrejte po jemném zastříkání lakem nebo špatném spasování. Při stříkání blatníku jen málokdo demontuje světla nebo těsnění oken, takže na nich často zůstanou stopy po předchozím lakování, radí příručka. 

O výměně jednotlivých dílů může hovořit nestejně široké spáry či poškozený lak na šroubech. O opravě může napovědět svár překrývaný plastovým tmelem chránící před zatékáním vody a nečistotou, který se po opravě jen těžko uvádí do původního stavu. Tmel pak bývá hrbolatý a nepravidelný. 

Při kontrole interiéru použijte selský rozum. Má-li mít vůz najeto 50 000 km, bude na pedálech a řadicí páce znát původní struktura materiálu. Při více než 250 000 km bývá znatelně poškozen potah řadicí páky. Pedály jsou zcela ošlapány, radí příručka sdružení Sova, která nabádá i k pozornosti ke kontrolkám.  Po otočení klíčku do první polohy se rozsvítí všechny kontrolky. Ty by měly postupně zhasínat (vč. kontrolky airbagu). Pokud zhasnou všechny najednou, příp. kontrolka airbagu současně s jinou z kontrolek, znamená to, že je kontrolka přepojena na jinou (trik soukromých dovozců) a airbag je nefunkční. Vůz tedy pravděpodobně havaroval, uvádí sdružení Sova.  

Podvozek, chod kol a pneumatiky, motorovou část podvozku, brzdy, tlumiče a výfukový systém vám zkontroluje automechanik. Máte-li možnost testovací jízdy, určitě ji využijte. Podle sdružení Sova někteří prodejci umožňují kromě testovacích jízd také prohlídku spodní části vozu, kterou může provést přivedený mechanik. 

Pozor na další nástrahy

Vymiňte si v kupní smlouvě tvrzení, že prodávající je jediným vlastníkem vozu a že na něm neváznou žádné dluhy, tedy že vůz nemá žádné věcné ani právní vady. 

Pokud kupujete vůz od fyzické osoby, mohli byste při převodu zjistit, že je vůz například stále veden na leasingovou společnost, která uzavřela smlouvu s minulým majitelem, který nedoplatil dluh. Vůz může být také předmětem zástavní smlouvy nebo může být zahrnut v soupisu majetku pro exekuci. O vůz také může být veden soudní spor. Vy to při koupi nezjistíte, o to větší bude překvapení při odebrání vozu a odevzdání do soudní úschovy.  

Školení pro účetní - podzimní novinky

Neustupujte ze svých požadavků

Pokud můžete, zúčastněte se osobně převodu vozidla. Jestliže pověříte jinou osobu, aby za
vás převod zajistila, a nepředáte jí též osvědčení o registraci vozidla, může pověřená osoba
nahlásit úřadu falešnou ztrátu osvědčení a nechat vystavit jeho duplikát. V ten okamžik se původní osvědčení o registraci stává neplatným a je evidováno jako odcizený či ztracený doklad v Schengenském informačním systému. To by mohlo osobě, která se takovým dokladem při silniční kontrole prokáže, způsobit velké problémy,
radí sdružení Sova s tím, že pokud už vystavujete plnou moc, uveďte přesně úkony, na které se vztahuje a že zmocněné osobě předáváte i oba doklady k vozidlu.

Zbystřit byste měli i v případě, že chcete koupit vůz s duplikátem technického průkazu. Podle sdružení je často o duplikát (např. z důvodu ztráty či poškození originálu) žádáno úmyslně, aby bylo možné zamlžit původ vozu, předchozí majitele, používání vozu jako taxi či v autoškole atp. Z duplikátu TP nezjistíte, zda byl vůz pořízen za hotové nebo na leasing, případně jestli byl splacen. Na časté střídání majitelů, zvláště během prvních měsíců (často týdnů) po přihlášení auta v ČR, si dejte obzvlášť pozor, radí sdružení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).