Už jste někdy nutně, rychle a bezodkladně potřebovali zjistit doplňkovou informaci k některému z bankovních produktů? Jste zrovna mimo dosah počítačové sítě? Řešení je snadné, rychlé a především levné – totiž – dokonce úplně bezplatné. Stačí mít po ruce telefon (a to třeba i mobilní) a obrátit se přímo na pracovníka banky. Nemluvím tady o běžných informačních linkách, ale o linkách zelených.
Z našich „větších“ bank poskytují tuto službu všechny kromě Citibank (ta informační zelenou linku zrušila a místo ní nabízí obyčejné pražské telefonní číslo: 02/33–06–24–84), Poštovní spořitelny a Českomoravské hypoteční banky (obě se spoléhají na informace podávané na telefonních číslech regionálních poboček).
Navíc je velmi příznivé, že u šesti z devíti bank, které bezplatnou linku nabízejí, můžete informace po telefonu žádat i o víkendech a mimo běžnou pracovní dobu. Jsou totiž v provozu nepřetržitě, dokonce i o Silvestru a Štědrý den.
Zelené linky bank | ||
Banka | Telefonní číslo | Provozní doba |
Česká spořitelna | 0800/207–207 | 24 h |
ČSOB | 0800/110–808 | 24 h |
eBanka | 0800/124–100 | 24 h |
GE Capital Bank | 0800/10–30–60 | po-pá 8–18 h |
HVB – Maxim | 0800/144–441 | po-pá 8–20 h |
HVB – Majordomus | 0800/122–221 | po-pá 8–20 h |
HVB – Online banking | 0800/100–012 | po-pá 7–21 h, so 10–18 h |
Komerční banka | 0800/111–055 | 24 h |
Raiffeisenbank | 0800/900–900 | 24 h |
Union banka | 0800/158–665 | po-pá 7–20 h |
Živnostenská banka | 0800/12–24–12 | 24 h |
Fungování zelených linek je velmi prosté. Telefon obyčejně hned po prvním zazvonění zvedne „automat“ a ozve se důstojný a přepečlivě příjemný hlas, který vám sdělí, kam že jste se to dovolali. Je zajímavé, že pouze ve třech případech (ČS, GECB a Raiffeisenbank) se sází na přitažlivost mužského hlasu, zatímco v ostatních bankách se spoléhá na ženský šarm.
Od této chvíle se pak celá telefonní procedura liší podle banky, ale ne zase nijak dramaticky. Na většině telefonních linek se vzápětí po uvítání telefon rozezvoní ještě jednou, přímo u operátora, který by vám měl odpovědět na všechny dotazy. Pokud se nerozezvoní hned, zřejmě je linka momentálně přetížená a na uklidnění vám do sluchátka pustí nějakou pěknou muziku. Čas od času vás také mohou ujistit, že na vás ještě nezapomněli.
Některé banky (např. ČSOB nebo Živnostenská banka) používají telefonního čísla zelené linky nejen jako informační servis, ale i jako centrálu pro poskytování služeb telefonního bankovnictví. Proto je vám na začátku automatem nabídnuta volba z několika alternativ – vybranou možnost máte zvolit pomocí tlačítek telefonu s tónovou volbou. Pokud takovýmto telefonem nedisponujete, nezoufejte, když počkáte dostatečně dlouho, k telefonnímu operátorovi se nakonec prozvoníte.
Trochu komplikací může přinést snad jen zelená linka ČS. Vzhledem k tomu, že je tu mnoho služeb automatických, může trvat dost dlouho, než se přes všechny volby dostanete právě k té své. Pokud tedy spěcháte, doporučuje se nespoléhat na automat, ale zkusit se nechat co nejrychleji přepojit rovnou na „živého“ operátora.
Ve třech bankách si na své může přijít i dokonce cizinec. Jednou z voleb je tu totiž hned na začátku anglický jazyk (můžete to sami vyzkoušet na ČS, Raiffeisenbank a Živnostenské bance).
Co se týče odbornosti a kompetentnosti operátorů, je to tak trochu sázka do loterie. Přestože většina jich je dobrých, slušných a příjemných, stále můžete narazit na někoho, kdo nebude vědět, o čem je řeč. Pak jen doufejte, že ještě voláte v pracovní době banky a že bude mít daný operátor dostatek soudnosti a přepojí vás na někoho odpovědnějšího. To je totiž další výhoda zelených linek. Většina z nich dnes již je schopná přepojit telefonát přímo k pracovníkům banky – a to stále zadarmo.
U stavebních spořitelen to je se zelenými linkami o poznání horší. Některé spořitelny nenabízejí informace zdarma vůbec, jiné mají na zelených linkách poměrně omezenou pracovní dobu. Jedině do Stavební spořitelny České spořitelny (tj. Buřinky) se můžete dovolat 24 h denně. Elegantně se totiž svezla s celou skupinou ČS a základní informace o ní tedy můžete získat na centrálním čísle ČS 0800/207–207. Kromě ní se můžete zadarmo dovolat ještě do Raiffeisen stavební spořitelny (0800/11–22–11, po-pá 8:30–17:00) a do Wüstenrot stavební spořitelny (0800/22–55–55, po-čt 7:00–18:00, pá 7:00–16:00).
Hypo stavební spořitelna zelenou linku sice nabízela, před koncem minulého roku ji však bohužel zrušila. Tento „nedostatek“ se snaží kompenzovat alespoň provozováním tzv. modré linky (0844/111–113) jejíž provoz stojí přibližně tolik jako poplatky za místní hovor, a to ať voláte z jakéhokoli místa naší země.
Pokud jste služby zelených linek bank ještě nevyzkoušeli, nezapomeňte na ně. Někdy se vám opravdu mohou hodit.