Nejčastější problémy s dodavateli energií: Nevrácení přeplatků a přemrštěné sankce

5. 2. 2025
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Převzali malého dodavatele energií, ale k vrácení přeplatků se už neměli. Pokuta za předčasné ukončení smlouvy byla v tisícovkách, ale na faktuře bylo 150 tisíc.

Jednou z pravomocí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) je ochrana spotřebitele na energetickém trhu. Pokud tedy řešíte spor s dodavatelem či distributorem energie, můžete se na ERÚ obrátit a otevřít mimosoudní spor. Obejdete se tak bez právního zastoupení, celé řízení je navíc zdarma.

Loni tuto možnost využilo 622 spotřebitelů. Podle úřadu počet lidí, kteří volí tuto formální cestu, po energetické krizi skokově vzrostl. Zatímco v roce 2021 ERÚ přijal 138 podání, o dva roky později jich bylo už čtyřiapůlkrát tolik (628), tedy prakticky stejně jako loni.

Dobrou zprávou je, že spotřebitelé jsou po energetické krizi poučenější. Při řešení svých problémů jsou důslednější a ochotnější absolvovat i formální spor, kterým se mohou reálně domoci svých práv. I proto, že jsme se v uplynulých letech mnohem více zaměřili na osvětu, ubývá nám opakujících se obecných dotazů. Přibývá naopak specifických a složitějších případů způsobených často neférovými či přímo protizákonnými praktikami některých dodavatelů, shrnuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Nejčastěji se spotřebitelé na ERÚ obraceli kvůli problémům s platbami za energie. Šlo zejména o stížnosti na chybějící vyúčtování nebo nevracené přeplatky z vyúčtování.

Ve druhém pololetí jsme opakovaně naráželi na situaci, kdy klienty koupil, v rámci tzv. koupě závodu, nový dodavatel. Tím na sebe sice vzal povinnost vrátit jim již dříve vzniklý přeplatek, odvolával se ale na původního obchodníka, a odmítal dlužnou částku uhradit. Spotřebitelé nám pak ve zvýšené míře podávali návrh na spor, který může být prvním krokem k vymáhání peněz formou exekuce, radí radní Zemanová.

Náhrada škody za statisíce

Další z opakujících se nešvarů je snaha dodavatelů ztížit zákazníkovi dřívější odchod ke konkurenci. Obecně platí, že dodavatel po vás může při předčasném ukončení smlouvy požadovat vedle smluvní pokuty i náhradu škody. Ovšem jen za předpokladu, že si s vámi toto předem sjednal přímo ve smlouvě. Někteří dodavatelé ale náhradu škody chtějí, i když nic takového ve smlouvě nesjednali.

Jeden klient měl dokonce zaplatit celkem 150 tisíc korun, přičemž samotná smluvní pokuta byla v jednotkách tisíc, popisuje další z případů  Zemanová. Výše náhrady škody by přitom vždy měla odpovídat přímé hospodářské ztrátě obchodníka způsobené odchodem zákazníka. 

O tom, zda je sankce oprávněná, už ale ERÚ nerozhoduje, s dodavatelem může v těchto případech jednat pouze neformálně.

Kdy lze ERÚ požádat o mimosoudní řešení sporu?

Předně – s Energetickým regulačním úřadem lze řešit pouze spory, které máte s dodavateli a distributory elektřiny, plynu nebo tepla. Musí jít přitom o dodavatele, se kterým máte, nebo jste měli, uzavřenou smlouvu.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Další podmínkou je, že jste spor s dodavatelem či distributorem už pokoušeli vyřešit sami. Teprve poté, co dohoda s dodavatelem nebyla možná nebo nesouhlasíte s jeho postupem, můžete otevřít mimosoudní spor prostřednictvím ERÚ. 

Snahou Energetického regulačního úřadu je pak dovést obě strany sporu ke smírnému řešení a zprostředkování dohody.

Jak podat návrh?

Označení účastníků řízení

  • Navrhovatel – jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu
  • Odpůrce (držitel licence na obchod s elektřinou nebo plynem nebo rozvod tepelné energie podle energetického zákona, který je dodavatelem elektřiny, plynu nebo tepelné energie) – název nebo obchodní firma, IČO, adresa sídla.

Srozumitelný a věcný popis problému týkající se dodávky elektřiny, plynu nebo tepelné energie

Návrh rozhodnutí, co konkrétně navrhovatel požaduje.

  • V případě požadavku na splnění smluvní povinnosti držitelem licence je třeba přesně, srozumitelně a určitě vymezit, splnění jaké smluvní povinnosti má být držiteli licence uloženo.

Vlastnoruční podpis

Přílohy

  • K podání je třeba přiložit všechny dokumenty týkající se problému, zejména smlouvy, jejich dodatky, všeobecné obchodní podmínky dodávky, vyúčtování, jednostranná jednání zákazníka v podobě odstoupení nebo výpovědi smlouvy, oznámení o nezájmu prodloužit smlouvu uzavřenou na dobu určitou, dokumenty o dosavadní komunikaci s držitelem licence, popř. jiné dokumenty, pokud se týkají věci.

Návrh je třeba označit jako návrh na rozhodnutí spotřebitelského sporu a je třeba jej zaslat ERÚ jedním z těchto způsobů:

  • poštou na adresu Masarykovo nám. 5, 586 01 Jihlava
  • e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem
  • do datové schránky ERÚ: eeuaau7

Zdroj: eru.cz

Řešíte spor s bankou či pojišťovnou? Poradíme, kde hledat zastání Přečtěte si také:

Řešíte spor s bankou či pojišťovnou? Poradíme, kde hledat zastání

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).