Hlavní navigace

Nákupní zvyky Čechů se za rok změnily. Chodí do obchodů méně, ale útrata je vyšší

12. 3. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Češi se loni chovali zodpovědně. Své nákupy s ohledem na probíhající pandemii více plánovali. Do obchodů chodili méně často, zato zde v průměru utratili více peněz. Změnil se také sortiment zboží v jejich nákupních košících. Klesla poptávka po dekorativní kosmetice. Zvýšil se zájem o popcorn.

Pandemie výrazně změnila nákupní chování Čechů. Tržby rychloobrátkového zboží, jako jsou třeba potraviny či hygienické prostředky denní potřeby, v meziročním srovnání vzrostly v roce 2020 o více než 5 %. Lidé přitom loni chodili do obchodů méně často. Návštěvnost ve srovnání s rokem 2019 poklesla o 10 %.

Naopak se zvýšila hodnota průměrné útraty za jeden nákup, a to o 17 % na částku 351 korun. Spotřebitelská důvěra Čechů se vlivem pandemické situace významně snížila. Je to dáno především nejistotou v zaměstnání, kterou část obyvatel kvůli současné ekonomické situaci pociťuje. Obavy z růstu cen potravin jsou ale na stejné úrovni jako před pandemií.

Maloobchodní trh prošel během roku s pandemií dramatickými změnami, které za posledních dvacet let nemají obdoby. S výjimkou první vlny, kdy byl koronavirus velkou neznámou a viděli jsme enormní panické zásobovací nákupy, bylo chování nakupujících ve všech dalších vlnách podobné. V období restrikcí ještě více, o 15–20 %, omezovali návštěvy obchodů, nákupy více plánovali a za jeden nákup utratili částku větší zhruba o 25–30 %, říká Karel Týra, marketingový ředitel výzkumné společnosti NielsenIQ pro Česko a Slovensko.

Spotřeba popcornu loni stoupla téměř o 100 %

Podle výsledků analýzy společnosti NielsenIQ se významně změnily také nákupní potřeby a sortiment zboží, které si Češi v posledním roce pořizovali. Částečné uzavření restaurací a dalších stravovacích zařízení se promítlo do zvýšeného zájmu o nákup kuchyňských potřeb, náčiní a surovin na vaření (nárůst shodně o 15 %).

Stoupla i poptávka po hotových jídlech nebo biopotravinách. S postupným rozvojem pandemie rostla i spotřeba hygienických a čisticích prostředků. Jejich prodej zaznamenal meziroční nárůst o 10–20 %. Nejvíce ale vzrostla poptávka po dezinfekcích určených pro domácnost, a to skoro o 120 %.

S omezením možností kulturního vyžití tráví Češi více času sledováním filmů a seriálů, což se projevilo zvýšenou konzumaci chipsů a tortilla chipsů o 15 %. Prodej popcornu stoupl dokonce o 92 %. Češi také na home office začali pít kvalitnější kávu. Prodej mleté a zrnkové kávy vzrostl o 12 % na úkor instantní kávy, jejíž prodej klesl o 6 %.

Na pandemii vydělaly supermarkety a diskonty

Pokud jde o kamenné obchody, nejvíce se loni dařilo supermarketům a diskontním prodejnám, kterým vzrostly tržby meziročně o 8 %. V jejich případě totiž nedošlo k tak významnému poklesu počtu zákazníků, jako tomu bylo u jiných typů obchodů. Drogistické řetězce zaznamenaly růst výrazně nižší, pouze o 2 %. Což je dané tím, že mnozí lidé nakupovali drogérii v supermarketech při jednom společně s potravinami.

Prodej dekorativní kosmetiky se v souvislosti s tím, že trávíme mnohem více času doma, snížil o 10 %. Poptávka po vůních a deodorantech klesla o 7 %. Nejvíce se snížil objem nákupů potravin na čerpacích stanicích (o 2 %), jde o důsledek nižší mobility. Naopak v neděli, kdy byly obchody s potravinami zavřené, se objem prodeje tohoto zboží na benzínkách zvýšil.

E-shopy si připsaly tučné zisky

V období pandemie se dařilo e-shopům. Jejich meziroční obrat se zvýšil více než o polovinu (51 %). Lidé si na internetu často pořizovali zboží denní potřeby, pro které před vypuknutím pandemie chodili do kamenných obchodů. Šlo například o potraviny (růst o 59 %), krmivo pro zvířata (růst o 41 %) nebo dětské hygienické zboží (růst o 52 %). Z aktuální studie České spořitelny vyplývá, že objem online nákupů vzrostl v roce 2020 o více než čtvrtinu na 196 miliard korun. Podle dat České spořitelny téměř třetina Čechů také nakupuje v e-shopech přes mobil.

Přesto nedošlo loni z pohledu preferovaného způsobu placení k zásadním změnám. Podle dat společnosti Heureka je i nadále velmi populární dobírka. Tímto způsobem platilo při převzetí zboží 29 % Čechů, shodně (29 %) Čechů zaplatilo za zboží přímo při jeho vyzvednutí v kamenné prodejně obchodníka. Platbu kartou na internetu využívalo 26 % Čechů. V menší míře Češi při placení využívají platbu bankovním převodem či skrze službu PayPal apod. Češi se loni chovali zodpovědně a své nákupy s ohledem na probíhající pandemii více plánovali.

Podstatně však podle dat České spořitelny vzrostl počet platebních transakcí při osobním převzetí od kurýrů nebo ve výdejnách zásilkových společností, a to meziročně o 67 %. V řadě případů se online obchodování stane do budoucna dominantnější, což ovšem neznamená, že by kamenné obchody zmizely. Lidé mají rádi, když si některé zboží mohou prohlédnout a vyzkoušet si jej, domnívá se Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Nakupování v kamenných obchodech je bezpečné

Zásobování kamenných obchodů základním zbožím a potravinami bylo po celou dobu trvání pandemie bezproblémové. Lidé se také nemusí návštěvy obchodů přehnaně bát. Hygienická opatření, mající zamezit nákaze personálu i nakupujících, byla a jsou ve většině obchodů a nákupních středisek na velmi dobré úrovni.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR provedl ve spolupráci s molekulárním biologem Omarem Šerým z Masarykovy univerzity nezávislou analýzu výskytu viru SARS-CoV-2 v prodejnách. Průzkum, který probíhal letos v únoru, nezaznamenal přítomnost viru v žádném z 52 odebraných vzorků. Stěry byly přitom prováděny z exponovaných míst, jakými jsou madla eskalátorů, tlačítka ve výtazích, ruce pokladních nebo nákupní vozíky.

Vděčíme za to jak obrovským investicím, tak i zodpovědnému chování naprosté většiny zákazníků a rovněž detailně propracovanému pandemickému plánu. Ten jsme vypracovali po první vlně v létě loňského roku ve spolupráci s hlavní hygieničkou a dalšími odborníky, komentuje výsledky průzkumu Tomáš Prouza.

Tržby e-shopů letos porostou zhruba o 15 %

Během prvních dvou měsíců roku 2021 nákupní zvyky české populace vesměs kopírují její chování v závěru minulého roku. Lidé omezují návštěvy obchodů a chodí do nich pro větší, plánované nákupy. Dá se očekávat, že i v následujících měsících se budou při nákupech chovat obezřetně a odkládat větší nákupy sortimentu, který nezbytně nepotřebují, na lepší časy.

dan_z_prijmu

Z dat České spořitelny za první měsíce letošního roku vyplývá, že meziročně platby kartou porostou obdobně jako během lockdownu loni na jaře. Za první dva měsíce roku 2021 platby kartou v e-shopech meziročně stouply v průměru o 63 %, říká Tereza Hrtúsová, analytička České spořitelny.

Tereza Hrtúsová se domnívá, že tržby online obchodů v letošním roce porostou meziročně přibližně o 15 %.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).