Vše začalo krátce po pádu železné opony, když západoevropské automobilky hledaly nejlepší cestu, jak se uchytit na nových středo- a východoevropských trzích. Stačilo málo a v Mladé Boleslavi mohla místo strohé němčiny znít zvukomalebná francouzština. Nakonec však v Česku před Renaultem dostal přednost Volkswagen. Francouzi tedy svůj zájem soustředili na rumunskou automobilku Dacia, s níž měli tradičně dobré obchodní vztahy.
V roce 1999 firma Renault rumunskou automobilku koupila a nenechala tam kámen na kameni. Došlo na kompletní výměnu výrobního zařízení i změnu pracovních postupů s cílem dosáhnout zásadní změny produktivity i kvality práce. Geografickou polohou a pověstí dosavadní produkce závodu v Colibasi u Pitesti bylo do značné míry předurčeno, že se zde i v budoucnu budou vyrábět levná auta pro méně náročné trhy.
Tak jako v mladoboleslavské Škodovce šel vývoj v kategorii malých vozů od Favorita přes Felicii až k Fabii, v rumunské automobilce se postupovalo od SuperNovy (která moc super a ani moc nová nebyla) přes loňský model Solenza (překvapil novým vzhledem a především nízkou cenou 184.900 Kč, díky níž se stal nejlevnějším novým vozem na našem trhu) až po horkou novinku letošního podzimu nazvanou Dacia Logan.
Logan přichází
Vůz nižší střední třídy Dacia Logan byl vyvinut ve vývojovém centru firmy Renault “Technocentre” u Paříže se zadáním připravit výrobu levného a přitom prostorného vozu určeného především pro trhy mimo západní Evropu, avšak splňujícího standardy EU. Nový vůz byl představen počátkem letošního roku v Paříži. Vyráběn bude nejen v Rumunsku, ale od roku 2006 rovněž v Iránu a postupně i v dalších zemích – uváděna je Čína, Rusko, Maroko a Kolumbie.
Na českém trhu bude mít Dacia Logan oficiální premiéru 1. listopadu. Prodáván bude pod značkou Dacia, ovšem s využitím distribuční sítě Renaultu. Plány jeho prodeje jsou přitom vskutku ambiciózní – v příštím roce by mělo být v Česku prodáno 2.000 těchto vozů, což by představovalo nárůst prodeje značky o několik set procent! V době klesajícího zájmu o nové automobily by to byl fenomenální úspěch. Pro ilustraci snad ještě jedno číslo: v roce 2010 se počítá s celosvětovou roční produkcí 700 tisíc vozů Dacia Logan, což bude představovat 20 % celkové produkce Renaultu!
Jaká je Dacia Logan?
Stručně řečeno především levná a prostorná. Původní hranice 5.000 euro, stanovená pro prodejní cenu základní verze, je sice dodržena jen na rumunském trhu, ale i česká cena 199.900 Kč je určitě zajímavá. Samozřejmě za ni nelze očekávat žádný velký luxus (na posilovač řízení, ABS, mlhovky, elektrickou výbavu, ale třeba i tónovaná skla a dokonce i na osvětlení zavazadlového prostoru zapomeňte). Jedinými nadstandardními prvky v základní výbavě je airbag řidiče, otáčkoměr a mutifunkční displej s hodinami.
Vůz je postaven na podvozku Nissanu Micra, ale zejména díky velkému rozvoru a větší výšce zadní části karoserie poskytuje dostatek prostoru pro nohy i hlavu, a to i vzadu sedícím urostlejším jedincům. Například pro velmi podobný vůz Renault Thalia to neplatí, o malých vozech stejné cenové kategorie nemluvě. Podobnost mezi Thalií a Loganem podtrhuje prakticky stejný zavazadlový prostor – nebývale velkým objemem 510 litrů počínaje a nešikovně úzkým vstupním otvorem konče. Pouze kryt podlahy kufru Loganu je rovný bez pro Thalii typického prolisu.
Tady je třeba uvést, že tento kryt je vyroben z poněkud hadrovitého materiálu a propadá se do prostoru rezervy jen vlastní váhou. Bez jeho dodatečného podložení například sololitovou deskou se vlastník Loganu asi neobejde. Výrobce tady ušetřil na nepravém, hodně viditelném místě. Musím však konstatovat, že při zběžné prohlídce vozu jsem si jiných obdobných problémů nevšiml, čímž nechci říct, že žádné neexistují. Interiér i exteriér vozu včetně motorového prostoru působí (v rámci cenových možností) docela solidním dojmem. Stěrače stírají, světla svítí, díly karoserie lícují, všechny dveře se dají lehce zavírat atd.
Možnosti výběru jsou omezené
Startovní nabídka provedení, motorizací, vybavení i nepříplatkových barev není velká. Vůz je prozatím nabízen pouze v provedení sedan s dvěma benzínovými motory 1,4 / 55 kW a 1,6 / 64 kW. Do budoucna však má být v nabídce i kombík a dodávka. Snad už od příštího roku pak bude k dispozici i úsporný, ale ne příliš výkonný vznětový motor 1,5 dCi / 48 kW. Spotřeba obou benzínových motorů se nevymyká zvyklostem – výrobce uvádí průměrnou spotřebu 6,8, resp. 7,2 litru naturalu na 100 km.
U základní verze nazvané prostě „Logan“ se zatím musíte spokojit jen s uvedeným slabším benzínovým motorem. U vyšší verze „Ambiance“ už si můžete vybrat i ten silnější, ale kromě něj, centrálního zamykání, tónovaných skel a pár dalších drobností nic navíc za 236.000 Kč nezískáte. Například posilovač řízení je zahrnut až v nejvyšší verzi „Laureate“ za 240.900 Kč se slabším, resp. 260.900 Kč se silnějším motorem. I u ní je ale ABS, airbag spolujezdce nebo třeba autorádio k dispozici jen na přání a za příplatek.
Má se konkurence bát?
Nejprve je třeba si říci, kde přímou konkurenci tohoto vozu hledat. Především to budou ojetá vozidla. V ceně kolem dvou set tisíc se dá pořídit dva tři roky starý vůz se slušnou výbavou, o které si může nechat majitel Loganu jenom zdát. Na druhou misku pomyslných vah je však třeba dát všechny nevýhody spojené s pořízením ojetého vozu. Především tedy absenci záruk a existenci větších či menších pochybností o právním i faktickém stavu vozidla, jeho historii a důvodech, proč se ho jeho majitel zbavil. Vozidlo, s nímž je jeho majitel maximálně spokojen, většinou v autobazaru rychle neskončí. Přesto by podle mě mohl Logan v souboji s ojetinami prohrát.
U nových vozů je to jiné. V ceně do 200.000 Kč lze na českém trhu koupit jen dvě auta – Dacii Solenza a Dacii Logan. Potom, co firma Suzuki skončila s prodejem svého „auta mezi autíčky“, tedy modelu Swift, se této ceně přibližují pouze akční modely „kapesních“ vozů v základní výbavě a s nejslabšími motory (Kia Picanto, Hyundai Atos, Fiat Panda atd.). Za oficiální cenu lehce přes 220.000 Kč pak lze pořídit nejlevnější Škodu Fabia Junior a předváděcí vozy nebo vozy s akčními slevami některých jiných značek. Kdybych však měl volit například mezi pořízením Škody Fabia Junior a Dacie Logan, osobně bych zvolil Dacii.
To, v čem však v podstatě žádný z malých vozů nemůže Loganu konkurovat, je vnitřní prostor a objem zavazadlového prostoru. Oficiální prodejní ceny vozů, které se Loganu v těchto parametrech blíží (Renault Thalia, Chrysler-Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio) začínají ještě o pár desítek tisíc výše. Pravdou však je, že zase vesměs disponují lepší základní výbavou. Při tomto srovnání by se také nemělo zapomenout na vozy ze země, kde zítra znamenalo včera. Zmíním kombíka LADA 2111 za 239.900 Kč, což je auto koncepčně starší, ale zase v této ceně disponuje elektrickým stahováním všech oken, centrálním zamykáním a výškově stavitelným volantem. Stejně jako Logan však nemá posilovač řízení a na rozdíl od něj ani airbag řidiče.
Dacia Logan | Renault Thalia Authentique | Škoda Fabia Junior | Chrysler (Daewoo) Kalos | Hyundai Accent | Kia Rio 1,3 RS Kombi | LADA 2111 Kombi | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Objem zavaz. prostoru (l) | 510 | 510 | 260 | 375 | 321 | 315 | 450 |
Max. výkon motoru (kW) / max. točivý moment (Nm) | 55 / 114 | 55 / 114 | 40 / 106 | 61 / 123 | 62 / 117 | 60 / 116 | 57 / 119 |
Kombinovaná spotřeba paliva (l) | 6,8 | 7,1 | 5,9 | 7,0 | 6,2 | 6,6 | 7,4 |
Posilovač řízení | ne | ne | ne | ano | ano | ano | ne |
ABS | ne | ne | ne | ne | ano | ne | ne |
Airbag řidiče / spolujezdce | ano / ne | ano / ano | ano / ne | ano / ne | ano / ano | ano / ne | ne / ne |
Tónovaná skla | ne | ano | ne | ano | ano | ano | ne |
Záruční lhůta celková / na prorez. karoserie | 2 / 6 | 2 / 12 | 2 / 10 | 3 / 6 | 3 / 6 | 3 / 6 | 2 / 3 |
Zákl. cena (Kč) | 199.900 | 269.900 | 224.900 | 277.900 | 299.900 | 279.980 | 239.900 |
Cenová akce (Kč) | ? | – 40.000 | až – 25.000 | až – 20.000 | – 30.000 | – 30.000 | ? |
Zdroj: www stránky autorizovaných prodejců
Koupit nebo nekoupit?
Dacia Logan je bezesporu nejlevnější vůz na českém trhu, který lze díky rozměrům označit za rodinný. Nízké ceně základní verze ale odpovídá spartánská výbava. Pro jízdy důchodců na chalupu, přepravu ekonomicky slabší rodiny se dvěma dětmi nebo třeba party zedníků za prací však určitě stačí.
Investovat do lépe vybavené verze Loganu se mi nezdá být příliš výhodné, protože její cena se pak blíží ceně sice o něco menších, ale lépe vybavených modelů jiných značek. Pro podnikatele také může být zajímavější vybrat si některé z o něco dražších vozidel a cenu kompenzovat u nich možným odpočtem DPH, popř. si počkat na Dacii Logan v užitkové verzi.
Přestože výrobky rumunské automobilky nemají zrovna pověst bezporuchových a trvanlivých vozidel, je třeba si uvědomit, že Logan nemá se starými Daciemi téměř nic společného. S ohledem na použité francouzské díly (motor, převodovka atd.) a moderní evropské technologie se jedná spíše o Renault než o Dacii. Koneckonců, třeba v poslední době tolik oblíbený Renault Thalia také nevzniká ve Francii, ale v Turecku.
Provozní zkušenosti s Loganem zatím nejsou k dispozici, ale vše nasvědčuje tomu, že by se mohlo v nejnižší cenové kategorii jednat o poměrně solidní vůz. Pokud tedy máte hluboko do kapsy, nejste moc zhýčkaní a potřebujete prostorné vozidlo, mohla by pro vás být Dacia Logan dobrou volbou.