Hlavní navigace

Lovci nehod jsou „zadarmo drazí“. Asistence je často v ceně pojištění

31. 8. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Polovina řidičů neví, že má v povinném ručení předplacené asistenční služby. Klienti pojišťoven tak zbytečně utrácí peníze za služby nesmluvních asistenčních společností, tzv. lovců nehod.

Polovina řidičů neví, že má v povinném ručení předplacené asistenční služby. Klienti pojišťoven tak zbytečně utrácí peníze za služby nesmluvních asistenčních společností, uvádí v tiskové zprávě Česká asociace pojišťoven.

Pojišťovny poskytují svým klientům v rámci povinného ručení i havarijního pojištění různé balíčky asistenčních služeb. Z výzkumu Linky pomoci řidičům 1224 bohužel vyplynulo, že 45 % řidičů o tom neví, říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů, která linku 1224 provozuje.

Zajímavostí je, že český projekt Linky 1224 je i v evropském měřítku unikátní. Paradoxně tak samotní „lovci nehod“ přispěli k tomu, aby se pojišťovny postavily do obranné pozice a vymyslely dobrou službu pro své klienty.

Stres nastartuje malou odolnost proti nevýhodným službám

Dopravní nehoda je vždy nečekanou a značně emocionální situaci pro všechny účastníky. Negativní emoce v první fázi vždy převažují nad racionálním uvažováním, říká Michal Walter, dopravní psycholog.

Na stresovou situaci pak lidé reaguji různě podle typu své osobnosti, předchozí zkušenosti nebo míry odolnosti vůči stresu (resilience).

Může dojít k aktivaci tělesné stránky prostřednictvím hormonů („sešlápnutí plynu“). Jiný reaguje ve smyslu boj nebo útěk nebo mrtvý brouk, kdy prostě zamrzne.

Následuje nahromadění energie a pohotovost k reakci. Jenže situace většinou neumožní energii bezprostředně využít, reakci je potřeba odložit nebo energii využít v jiné situaci.

V konečném důsledku vystresovaný řidič, který neví, jak přivolat pomoc, snadno naletí, je náchylný k využití zbytečných a nevýhodných služeb, popisuje průběh stresového jednání Michal Walter.

Co dělat při dopravní nehodě.
Autor: Česká kancelář pojistitelů

Co dělat při dopravní nehodě.

Lidé neví, na co jsou pojištění

42 % z těch řidičů, kteří tuší, že mají v rámci pojištění vozidla předplacené asistenční služby, nedokážou vyjmenovat ani jeden konkrétní typ služeb, na které mají nárok. Když už si na nějakou službu respondenti vzpomněli, jednalo se v téměř polovině (48 %) případů o odtah a v pětině (19 %) o náhradní vůz.

Odtah je nejčastěji využívanou službou, kterou v rámci asistence motoristům poskytují pojišťovny. Zároveň jde o nejefektivnější způsob rychlého odstranění nepojízdného vozidla, které brání obnovení provozu. Podle statistik České asociace asistenčních společností je 83 % nehod a poruch řešeno právě odtahem.

Řidiči přitom znají nouzová telefonní čísla, na číslo smluvní asistenční společnosti své pojišťovny si ale nevzpomenou.

Většina řidičů si správně pamatuje telefonní čísla na policii (88 %), záchranku (85 %), hasiče (82 %) i tísňovou linku 112 (76 %). Oproti tomu si pouhá 4 % dotazovaných vzpomněla na telefonní spojení na smluvní asistenční společnost své pojišťovny. Právě pro řidiče, kteří potřebují zajistit asistenční služby, je tady Linka pomoci řidičům 1224. Ta poskytuje servis klientům všech pojišťoven, a to 12 měsíců v roce, 24 hodin denně.

Role smluvních asistenčních společností u nehod.
Autor: Česká kancelář pojistitelů

Role smluvních asistenčních společností u nehod.

Nemusíte si pamatovat, kde jste pojištěni

Pokud měníte pojišťovnu a s ní návazné pojištění asistenčních služeb, nemusíte si pamatovat nové kontaktní údaje. S pomocí Linky 1224 je snadno zjistíte a operátoři vám zajistí i asistenční služby.

Jak funguje Linka pomoci řidičům 1224

Lidé, kteří zavolají na číslo 1224, jsou v průměru za 6 vteřin spojeni s jejím operátorem. Linku obsluhují zaměstnanci call center asistenčních společností, které jsou členy České asociace asistenčních společností.

Operátor zjistí pojišťovnu, u které mají řidiči, resp. provozovatel vozidla uzavřené povinné ručení. Pokud si volající motorista pojišťovnu okamžitě nevybaví, operátor si ji sám zjistí podle registrační značky auta. Poté řidiče přepojí na smluvní asistenční společnost pojišťovny, která na místo vyšle vůz a zařídí na místě opravu nebo odtažení do seriózního servisu.

Řidiči si díky lince 1224 nemusí pamatovat složitá telefonní čísla a jednoduše využívají služeb, které již mají v povinném ručení či havarijním pojištění zaplacené. To vše navíc pomáhá k rychlému odstranění následků nehody na silnici a prevenci následných havárií, vysvětluje Jakub Hradec.

Využívání Linky 1224 a způsoby řešení zásahů.
Autor: Česká kancelář pojistitelů

Využívání Linky 1224 a způsoby řešení zásahů.

Trpká zkušenost s lovcem nehod

Využívání takzvaných lovců nehod, jak se přezdívá samozvaným asistenčním službám bez smluvního vztahu s pojišťovnami, mohou provázet na cestách úskalí. Ukázkový příklad poskytl Pavel, bývalý majitel vozidla Renault Scénic. Na křižovatce mu nedal přednost jiný řidič, nehodu naštěstí odnesly „jen plechy“. Zhruba do patnácti minut k nám přijelo auto asistenční služby místního, autorizovaného prodejce Škoda a Volkswagen a nabídlo mi, že za mě vše vyřídí. Protože jsem potřeboval jezdit, přijal jsem nabídku půjčení auta, rozepsal se Pavel. Oprava vozidla se táhla, mezitím tři týdny používal náhradní auto zapůjčené tzv. lovcem nehod. Poté, co pojišťovna vyplatila pojistné plnění přímo „asistenční společnosti“, předala firma Pavlovi opravené auto.

Prvotní radost, že vše bylo zadarmo, vystřídalo překvapení ze způsobu opravy. Ti rošťáci použili ty nejlacinější náhradní díly a ještě je špatně sletovali, popisoval bez příkras své vystřízlivění. Pravé světlo bylo z místního šrotiště, což mu potvrdil i majitel, se kterým se náhodou osobně znal. Poté, co mu auto začalo vařit a do motoru se opakovaně dostávala voda, celou opravu reklamoval. Firma se k nápravě moc neměla a reklamace byla úspěšná až po urgenci. Autu jsem už nevěřil, tak jsem jej raději obratem prodal. Dodnes jsem se od nich ani nedozvěděl, kolik jim pojišťovna vyplatila na pojistném plnění, uzavřel svoji zkušenost s lovci nehod řidič.

Využili jste někdy služby "lovců nehod"?

Smluvní vs. nesmluvní asistenční společnosti

Smluvní asistenční společnosti pojišťoven

  • Dodržují podmínky pojišťoven.
  • Poskytují předplacené služby v rámci povinného ručení a havarijního pojištění.
  • Jsou pod průběžnou kontrolou pojišťoven.

„Samozvané“ asistenční služby

  • Nejsou vázány podmínkami pojišťoven.
  • Poskytují různou kvalitu služeb.
  • Své služby zákazníkům velmi často vnucují.
  • Nepodléhají žádné kontrole.
  • Jimi poskytnuté služby nemusí být pojišťovnami plně proplaceny, poté je vyžadují na zákaznících.

Nehodové centrum pojišťoven

Málokdo z veřejnosti ví o existenci Nehodového centra pojišťoven (NCP). To je neveřejná telefonní linka pro Policii České republiky a Hasičský záchranný sbor. Callcentrum NCP působí od roku 2009 jako spolupráce policie, pojišťoven a jejich asistenčních společností.

skoleni_15_4

Jeho hlavním úkolem je zjistit pojišťovnu účastníka nehody a případ předat její smluvní asistenční společnosti. Ta následně vyšle odtahový vůz. Zatímco pro policii a HZS je prioritou odstranění následků nehody nebo poruchy nepojízdného vozidla/-el a rychlé obnovení silničního provozu, pro řidiče jde naopak velmi často o stresovou situaci, při které je schopen podepsat cokoli, jen aby stres pominul a problém nepojízdného vozidla byl vyřešen.

Vlivem stresu je pak snadným cílem pro lovce nehod, jímž chce Linka 1224 naopak předcházet. Myslíte si, že jde jen o povídání? Přeji vám, abyste tuto linku nikdy nemuseli volat. Ale když už se pro poruchu nebo nehodu vozidla dostanete do nepříjemné situace, Linku 1224 vyzkoušejte. Pokud nebudete s jejími službami spokojeni, podělte se o své zkušenosti do redakce Měšce. A pokud naopak spokojeni budete, napište nám taky.

Využili jste někdy asistenční služby pojišťovny?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje finančnímu poradensví v praxi a publikační činnosti na téma finanční gramotnosti.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).