Ekonomická krize, inflace, vysoké ceny energií a všech ostatních životních nákladů se projevily nejen na snížení životní úrovně nemalého počtu obyvatel České republiky, ale také na jejich poctivosti.
Při hledání způsobu, kde ušetřit a jak víc vydělat, zjevně mnozí popustili uzdu své „kreativity“ a zaměřili se na získání peněz od svých pojišťoven i s rizikem, že za pojistný podvod hrozí až 10 let vězení (trestný čin podle § 210 trestního zákoníku). Pojišťovny zaregistrovaly až 80% nárůst počtu pokusů o pojistný podvod.
Jak Měšec.cz zjistil, v roce 2022 české pojišťovny odhalily tisíce pokusů o podvod v celkové výši minimálně 2,7 mld. Kč, což znamená nárůst proti roku 2021 o 133 %.
Trojice největších terčů podvodníků: Generali Česká, Allianz a ČSOB Pojišťovna
Zřejmě nejdramatičtějším pokusům o podvod čelila v roce 2022 Generali Česká pojišťovna. Za rok 2022 se jí povedlo zachytit pokusy o podvod v celkové hodnotě přes 546 mil. Kč. Hlavním terčem pokusů o podvod se stala podnikatelská pojištění, kde se klienti snažili pojišťovnu obrat o 310 mil. Kč.
V loňském roce jsme čelili velmi pestrým snahám o podvodné jednání, a to jak z řad jednotlivců, tak podnikatelských subjektů. Potvrdila se naše dlouhodobá zkušenost, že složitá ekonomická období přináší mnohým nutkání získat z pojišťovny pojistné plnění neoprávněně. To platí mnohdy i o snaze získat neopodstatněně vyšší částku,
říká Petr Kafka, šéf útvaru vyšetřování Generali České pojišťovny.
Hned za podnikateli lidé podváděli v případě autonehod. Ne tedy tím, že by požadovali náhradu za poškozená vozidla, ale nárokovali si úhrady škod na zdraví, které se vyplácejí z povinného ručení, a udávali pojišťovně vyšší plat, aby dosáhli na vyšší vyplacenou rentu. V těchto případech se počet pojistných podvodů meziročně zvýšil o 63 %.
Podvodníci jsou naivní. Posílají pojišťovně přelepené doklady a věří v úspěch
Druhou nejokrádanější pojišťovací institucí je Allianz pojišťovna, která odhalila podvody v celkové výši 368 mil. Kč. Tím překonala předchozí, už tak rekordní rok 2021, kdy přišla na podvody jen o 1 mil. Kč nižší. U Allianz se podvodníci soustředili zejména na majetkové a odpovědnostní pojištění, které svým rozsahem dominuje nad ostatními oblastmi. Nejvíce podvodů Allianz zaznamenala v pojištění majetku a odpovědnosti, a to za celkových 238 milionů korun. Poté následovalo autopojištění za 116 milionů korun, což je 20% nárůst oproti předchozímu roku. V životním pojištění specialisté ochránili 13,6 mil. Kč.
Klient nahlásil škodu z pojištění odpovědnosti, při které mělo dojít k poškození notebooku, kdy jej měl omylem shodit ze stolu. Doložil i servisní zprávu o neopravitelnosti zařízení. Likvidátorku Allianz však zarazily přelepené a pozměněné údaje na dokladu. V servisu navíc bylo zjištěno, že skutečné datum vystavení zprávy bylo již o několik měsíců dříve. Po prověření se zjistilo, že totožná škoda byla nahlášena i u jiného pojistitele, jen s jiným datem události. Na klienta tak bylo podáno trestní oznámení a PČR zahájila trestní stíhání,
popisuje mluvčí pojišťovny Marie Petrovová.
Odstavený vrak nahlášený jako kradený, poté jako poškozený
V ČSOB Pojišťovně vzrostl počet pojistných podvodů o třetinu, ale o dvě třetiny vzrostla částka, o kterou mohla pojišťovna teoreticky přijít. Zatímco v roce 2021 specialisté pojišťovny zachytili 649 pojistných podvodů, letos už jich bylo 900 a uchráněná hodnota dosáhla částky 153 mil. Kč. Dominují zde majetková a odpovědnostní pojištění, hned za nimi pojištění vozidel.
Na fingovanou škodu jsme přišli i za pomoci městské policie. Mezi nejzajímavější případ patřila fingovaná krádež vozidla, kdy klient nejprve oznámil odcizení, a následně, když se vozidlo našlo poškozené, uplatňoval poškození vozidla,
uvádí mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata. Přítrž jeho snahám učinily záznamy městské policie, která řešila předmětné vozidlo jako odstavený vrak během posledních 3 let celkem čtyřikrát. Na dokumentaci bylo detailně zachyceno nejen vozidlo samotné, ale i všechna poškození vozidla, které klient uplatnil. Skutečnost, proč jsou uplatněná poškození zachycena ještě před tím, než uzavřel pojistnou smlouvu, bude už ale muset vysvětlit orgánům činným v trestním řízení,
dodává k případu, který skončil na stole policejního vyšetřovatele.
Také někteří klienti Kooperativa pojišťovny se vloni takříkajíc utrhli z řetězu a pokusili se pojišťovnu obrat celkem o více než 100 mil. Kč, tedy o téměř dvojnásobnou sumu než v roce 2021.
Prošetřovali jsme přes 700 podezřelých pojistných událostí a v pěti stech případech jsme prokázali podvodné jednání. Celková uchráněná hodnota přesáhla 104 milionů Kč. V roce 2021 to bylo 400 podvodů za 58 milionů Kč. Nárůst u uchráněné hodnoty je tedy téměř stoprocentní,
říká Dita Němečková, vedoucí Odboru vyšetřování a prevence v pojišťovně Kooperativa.
Polovina podvodně nahlášených pojistných událostí pocházela z Prahy a ze Středočeského kraje, kde Kooperativa odhalila pojistné podvody za téměř 60 mil. Kč. Nejčastěji šlo o podvody v autopojištění a v životním pojištění.
Právě Kooperativa má zkušenost s rozsáhlým organizovaným podvodem v oblasti životního pojištění, který po 9 letech skončil se zatím nepravomocným rozsudkem pro skupinu obžalovaných. Hlavní organizátor pojistných podvodů v tzv. kauze Medical má jít do vězení na 9 let a také ostatní členové skupiny dostali nepodmíněné tresty.
Na podvody upozornila v roce 2013 tehdejší Pojišťovna České spořitelny (PČS), jejíž bezpečnostní systém zaznamenal u několika pojistných smluv životního pojištění podezřelé signály. Policejní vyšetřování ukázalo, že PČS přišla na dobře organizovaný pojistný podvod za desítky milionů korun.
UNIQA pojišťovna zachytila přibližně 1500 případů pokusu o pojistný podvod, což bylo o dvě třetiny více než v roce 2021. Celková uchráněná hodnota však zůstává stejná, cca 40 mil. Kč.
Průměrná hodnota jedné takové události tedy meziročně poklesla, ale stále činila obecně asi 55 000 Kč. Z jednotlivých druhů vyčnívá průměrná škoda u prokázaných fingovaných škod na majetku, loni činila přes 250 000 Kč,
uvádí mluvčí UNIQA pojišťovny Eva Svobodová.
Specialisté Komerční pojišťovny specialisté řešili 9000 podezřelých transakcí, z nichž 200 nakonec prošetřili a zjistili, že se pojišťovnu klienti pokusili obrat o 600 tis. Kč. Většina prošetřovaných událostí se týkala případů rizikového životního pojištění.
V loňském roce jsme zaznamenali 50% nárůst prošetřovaných událostí oproti roku 2021. Zdá se, že nepříznivá ekonomická situace nutí lidi hledat zdroje příjmu nejen prací, ale i podvodným jednáním bez ohledu na riziko trestu,
uvedl pro Měšec.cz Miroslav Poula, Fraud manager KB Pojišťovny.
Pojišťovna | Celkový počet podvodů | Celková výše uchráněných peněz v roce 2022 | Celková výše uchráněných peněz v roce 2021 | Nárůst proti roku 2021 | Nejčastější podvody |
---|---|---|---|---|---|
Allianz pojišťovna | 2470 | 368 mil. Kč | 367 mil. Kč | 0,3 % | 1. Pojištění majetku a odpovědnosti 2. Pojištění vozidel 3. Životní pojištění |
Česká podnikatelská pojišťovna | 1100 | 90 mil. Kč | 60 mil. Kč | 33 % | 1. Pojištění vozidel 2. Životní pojištění |
ČSOB Pojišťovna | 900 | 153 mil. Kč | 92 mil. Kč | 63 % | 1. Pojištění majetku a odpovědnosti 2. Pojištění vozidel |
Direct pojišťovna | 72,8 mil. č | 36 mil. Kč | 50 % | 1. Pojištění vozidel – POV 2. Majetkové pojištění |
|
Generali Česká pojišťovna | Pojišťovna neuvádí | 546 mil. Kč | 532 mil. Kč | 2,5 % | 1. Pojištění podnikatelů 2. Pojištění vozidel |
Komerční pojišťovna | 200 | 600 tis. Kč | 300 tis. Kč | 50 % | 1. Životní pojištění |
Kooperativa pojišťovna | 700 | 104 mil. Kč | 58 mil. Kč | 80 % | 1. Pojištění vozidel 2. Životní pojištění |
MAXIMA pojišťovna | Na vyjádření čekáme | - | – | – | – |
MetLife | Pojišťovna se nechce k pojistným podvodům vyjadřovat | - | - | - | Pojišťovna se zabývá pouze životním pojištěním |
NN Životní pojišťovna | Není k dispozici exaktní srovnání | - | - | - | Pojišťovna se zabývá pouze životním pojištěním |
Simplea pojišťovna | 8 | Pojišťovna neuvádí | Pojišťovna neuvádí | – | Pojišťovna se zabývá pouze životním pojištěním |
Slavia pojišťovna | Na vyjádření čekáme | – | – | – | – |
SV pojišťovna | Na vyjádření čekáme |
- |
- |
- |
- |
UNIQA pojišťovna | 1500 | 40 mil. Kč | cca 40 mil. Kč | 0 % | 1. Pojištění vozidel 2. Životní pojištění |
YOUPLUS | Zatím nejsou k dispozici příslušná data | – | – | - | Pojišťovna se zabývá pouze životním pojištěním |
CELKEM | – | 2 675 399 556 Kč | 1 149 000 000 Kč | 133 % | – |
Co obnáší § 210 trestního zákoníku:
Pojistného podvodu se dopustí každý, kdo v souvislosti s uzavíráním nebo změnou pojistné smlouvy, v souvislosti s likvidací pojistné události nebo při uplatnění práva na plnění z pojištění nebo jiné obdobné plnění uvede nepravdivé nebo hrubě zkreslené údaje nebo podstatné údaje zamlčí.
Pojistným podvodem je také jednání, kdy někdo v úmyslu opatřit sobě nebo jinému prospěch vyvolá nebo předstírá událost, s níž je spojeno právo na plnění z pojištění nebo jiné obdobné plnění, nebo stav vyvolaný pojistnou událostí udržuje a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou.
Příklady podvodného jednání:
- Zamlčování podstatných údajů,
- úmyslné uvádění nepravdivých nebo hrubě zkreslených údajů (věk, zdravotní stav, velikost rizika, výše škody, důvod vzniku, doložené doklady apod.),
- úmyslné nadhodnocení náhodně vzniklé škody,
- úmyslné způsobení škody (autonehoda, ublížení na zdraví apod.), která je prezentována jako náhodná událost krytá pojištěním,
- nadhodnocení majetku při uzavírání pojištění a následně uměle vyvolaná pojistná událost,
- pojištění již poškozené věci jako nepoškozené (např. havarovaného vozidla),
- různé kombinace uvedených jednání.
Aby bylo možné pokusům o pojistné podvody zabránit, vyvinula Česká asociace pojišťoven Systém pro výměnu informací o podezřelých okolnostech (tzv. SVIPO a SVIPO II), do kterého se mohou zapojit všechny komerční pojišťovny na českém pojistném trhu. Právě díky těmto systémům umělé inteligence se daří podvody stále častěji odhalovat.
SVIPO slouží k odhalování pojistných podvodů v oblasti motorových vozidel a dokáže rozpoznat pojistné události, u nichž se vyskytuje vysoké procento pravděpodobnosti, že by se mohlo jednat o trestný čin.
Jeho „bratr“ SVIPO II umí zachytit pokus o podvod u životních pojištění. Potenciálního podvodníka dokáže detekovat už v okamžiku, kdy si pojistník sjednává pojistnou smlouvu.