Lesk a bída povinného ručení Wüstenrot

10. 11. 2006
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Wüstenrot pojišťovna je zatím poslední, devátou pojišťovnou, která vstoupila na český trh s nabídkou povinného ručení. O výši pojistného u ní přitom na rozdíl od jiných pojišťoven nerozhoduje kubatura, ale výkon motoru. Wüstenrot pojišťovna navíc zvýhodňuje ženy a zkušenější řidiče. Vyplatí se mít zde povinné ručení?

Povinné ručení ze Slovenska

Finanční skupina Wüstenrot se v Česku etablovala nejprve v oblasti stavebního spoření. Posléze se začala angažovat i na poli životního pojištění a hypotečních úvěrů. V letošním roce začala prostřednictvím své české pobočky působit slovenská Wüstenrot pojišťovna. Zatím zde nabízí pojištění bydlení a autopojištění, ale svou nabídku hodlá rozšířit i o další produkty. Rozhodnete-li se tedy své vozidlo pojistit právě u ní, budete ho vlastně mít pojištěno u zahraniční pojišťovny, která v Česku působí na základě pojišťovací eurolicence.

To však není jediná zvláštnost povinného ručení u Wüstenrot pojišťovny. Přestože v Česku o přízeň vlastníků a provozovatelů vozidel bojuje dalších osm pojišťoven, vlastnosti jimi nabízeného povinného ručení se zatím příliš výrazně neliší. Je to dáno hlavně tím, že zprvu byl jednotně stanoven nejen rozsah pojistné ochrany a limity plnění ale i kategorizace vozidel a výše pojistného. Tuhá regulace povinného ručení skončila až na konci roku 2002. Snaha jednotlivých pojišťoven o ozvláštnění svých nabídek se začíná projevovat až nyní.

Čerstvý vítr ze zahraničí může zdejšímu poněkud zkostnatělému pojišťovacímu trhu jenom prospět, a to zdaleka nejen u povinného ručení. Otázkou je, zda Wüstenrot pojišťovna tuto úlohu splní. Její start na Slovensku byl velmi úspěšný, ale o její strategii pro Česko toho zatím není moc známo. Soudě podle minimálního rozsahu reklamy však o své zviditelnění na zdejším trhu zatím příliš neusiluje. To ovšem neznamená, že by neměla co nabídnout. Naopak, její povinné ručení může být pro některé řidiče velmi zajímavé. Samozřejmě ale ne pro všechny.

Tak trochu jiné pojištění

Hlavní zvláštností povinného ručení u Wüstenrot pojišťovny je, že na rozdíl od ostatních pojišťoven působících na českém trhu při stanovení výše pojistného u vozidel s výkonem motoru nad 50 kW nevychází z kubatury, ale pouze z výkonu jejich motoru. To je dobrá zpráva hlavně pro majitele vozidel s nepřeplňovanými naftovými motory, kteří nad výší pojistného určovaného kubaturou motoru vcelku oprávněně skřípěli zuby. Dopláceli totiž na to, že poměr výkonu motoru připadající na jednotku objemu jeho válců, je u jejich vozidel podstatně méně příznivý než u vozidel s moderními motory.

Wüstenrot pojišťovna dále zvolila neobvyklou kategorizaci pojistného nejen podle věku, ale i podle pohlaví vlastníka, popř. provozovatele vozidla. Sazby pojistného jsou u mužů rozděleny do tří úrovní podle věku, u žen pak do dvou. Rozdíly jsou přitom docela výrazné – například pětadvacetiletý muž zaplatí na pojistném až o čtvrtinu víc než stejně stará žena. Pro ženy nad 24 let a muže nad 30 let však už jsou sazby stejné. Pro podnikatele je pak stanovena jednotná sazba bez ohledu na jejich věk či pohlaví. Na výši pojistného nemají vliv žádné další parametry s výjimkou stáří pojišťovaného vozidla. Lépe je to zřejmé ze sazebníku.

Výňatek ze sazebníku povinného ručení Wüstenrot pojišťovny pro rok 2007
Výkon motoru Objem motoru Stáří vozidla Vlastník Věk vlastníka Pojistné
18/35 mil. Kč 70/70 mil. Kč
do 50 kW do 1850 ccm do 9 let muž do 23 let 6 720 Kč 7 060 Kč
24 – 29 let 5 600 Kč 5 880 Kč
od 30 let 4 480 Kč 4 700 Kč
žena do 23 let 5 600 Kč 5 880 Kč
od 24 let 4 480 Kč 4 700 Kč
podnikatel  – 5 600 Kč 5 880 Kč
od 10 let muž do 23 let 6 040 Kč 6 360 Kč
24 – 29 let 5 040 Kč 5 300 Kč
od 30 let 4 040 Kč 4 240 Kč
žena do 23 let 5 040 Kč 5 300 Kč
od 24 let 4 040 Kč 4 240 Kč
podnikatel  – 5 040 Kč 5 300 Kč
od 1851 ccm do 9 let muž do 23 let 8 740 Kč 9 180 Kč
24 – 29 let 7 280 Kč 7 640 Kč
od 30 let 5 820 Kč 6 120 Kč
žena do 23 let 7 280 Kč 7 640 Kč
od 24 let 5 820 Kč 6 120 Kč
podnikatel  – 7 280 Kč 7 640 Kč
od 10 let muž do 23 let 7 860 Kč 8 260 Kč
24 – 29 let 6 560 Kč 6 880 Kč
od 30 let 5 240 Kč 5 500 Kč
žena do 23 let 6 560 Kč 6 880 Kč
od 24 let 5 240 Kč 5 500 Kč
podnikatel  – 6 560 Kč 6 880 Kč

Pokud je řeč o odlišnostech povinného ručení Wüstenrot pojišťovny, je třeba zmínit i nezvyklou konstrukci volitelného úrazového připojištění. Na rozdíl od jiných pojišťoven Wüstenrot pojišťovna nestanovuje limity pojistného plnění pro každou přepravovanou osobu zvlášť, ale stanoví pevnou pojistnou částku 1 mil. Kč spolu pro všechny osoby nacházející se ve vozidle v době vzniku pojistné události. Je-li ve vozidle pouze řidič, je pojištěn pro případ smrti nebo trvalých následků v důsledku úrazu na částku 1 mil. Kč. Je-li vozidlo obsazeno pěti osobami, je každá pojištěna na 200 tis. Kč.

Měnit pojišťovnu není jen tak. Vypovědět smlouvu o povinném ručení nestačí!

Není všechno zlato…

Povinné ručení Wüstenrot pojišťovny určitě stojí za pozornost minimálně kvůli tomu, že některé jeho vlastnosti jsou odlišné od toho, co nabízí konkurence. Nutně to však neznamená, že je výhodné pro každého. Například pro majitele malých vozů s maloobjemovými výkonnými motory je naopak nevýhodné. U ostatních pojišťoven mohou využít nižších sazeb pro vozidla s kubaturou motoru do 1 000 ccm, resp. 1 350 ccm. Povinné ručení u Wüstenrot pojišťovny v těchto případech vychází jako jedno z nejdražších na českém trhu!

S výjimkou výše uvedených odlišností nejsou vlastnosti povinného ručení Wüstenrot pojišťovny nijak unikátní. Klient si může vybrat ze dvou limitů pojistného plnění – základního 18/35 mil. Kč a zvýšeného 70/70 mil. Kč. Z volitelných připojištění k povinnému ručení je zajímavé snad jen zmíněné úrazového připojištění přepravovaných osob. Dále si lze za 1 200 Kč ročně připojistit čelní sklo (limit pojistného plnění 20 000 Kč, spoluúčast 20 % min. 1 000 Kč) a za 300 Kč ročně si pak mírně rozšířit asistenční služby.

Základní balíček asistečních služeb je přitom v podstatě jediným, za to ale docela zajímavým benefitem k povinnému ručení, který Wüstenrot pojišťovna nabízí všem klientům. Jeho součástí je nejen pomoc radou v nouzi, ale i refundace nákladů na opravu či odtažení havarovaného vozidla do výše 2 000 Kč, nákladů na jeho uschování po dobu dvou dnů do výše 300 Kč/den, nákladů na likvidaci autovraku do výše 2000 Kč a skutečných nákladů na náhradní dopravu osádky vozidla do místa bydliště (max. 30 km) v případě nehody či odcizení vozidla. Další benefit ve formě 10% slevy ze základního pojistného je určen pouze klientům, kteří již mají sjednán některý produkt společností ze skupiny Wüstenrot.

Wüstenrot pojišťovna na svých stránkách také nabízí možnost sjednat si povinné ručení on-line se slevou 500 Kč. V úvodu sice uvádí, že pojištění lze takto sjednat jednoduše a rychle, ale o pár odstavců dál se potenciální klient dočte, že doklad o pojištění a zelenou kartou obdrží poštou během čtrnácti dnů po uzavření smlouvy. Pokud doklady o pojištění potřebuje dřív, povinné ručení prý nemá sjednávat po internetu, ale u obchodního zástupce. Silnou stránkou sjednání povinného ručení u Wüstenrot pojišťovny na dálku za těchto podmínek tedy nebude.

Jak změnit pojišťovnu? Podle čeho vybírat povinné ručení? Na tyto a další otázky vám odpoví Jan Žalčík, produktový manažer společnosti Callin, která se specializuje na prodej povinného ručení po telefonu a přes internet. – Poradna Povinné ručení 2007

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Tajemná finanční skupina Wüstenrot

Vyloženě slabou stránkou Wüstenrot pojišťovny je dostupnost informací. Na jejich stránkách se toho o vlastnostech povinného ručení mnoho konkrétního nedozvíte. Uváděny jsou zde jen zcela obecné informace připomínající spíše reklamní slogany. Například o sazbách pojistného se dozvíte pouze to, že jsou atraktivní podle výkonu motoru, přičemž ženy jsou mimořádně zvýhodněny a dále že jsou poskytovány snížené sazby pro zkušené řidiče. Toť vše. Žádné příklady, žádný sazebník, žádné obvyklé informace o kategorizaci vozidel nebo o možnosti výběru různých limitů pojistného plnění atd.

Některé informace lze získat až z kalkulátoru v rámci on-line sjednávání pojištění. Ovšem třeba po kliknutí na odkaz jak postupovat při pojistné události, zjistíte, že se týká jen pojištění bydlení. Stáhnete-li si pojistné podmínky povinného ručení, s údivem zjistíte, že podle nich Wüstenrot pojišťovna uplatňuje nejen bonusy ale i malusy – obdobně jako jiné pojišťovny. V úvodních obecných informacích o povinném ručení je však uvedeno: Měl-li pojistník u předchozího pojištění škodní průběh nebo sjednává-li povinné ručení poprvé, neuplatňujeme žádné malusy. Jak to je ve skutečnosti, se mi zjistit nepodařilo.

Zavoláte-li na bezplatnou infolinku, na níž Wüstenrot pojišťovna slibuje informovat klienty o svých produktech, ze záznamu se dozvíte ledacos o stavebním spoření, hypotečních úvěrechživotním pojištění. Jen o povinném ručení nezjistíte zhola nic. O mnoho lépe neuspějete ani na druhém telefonním čísle, které je určeno poradcům. Tam telefon pro jistotu nikdo nezvedá. Zavoláte-li do obchodní kanceláře v sídle společnosti v Praze 5 na náměstí Kinských, záleží, kdo vám vezme telefon. Mně se ani na tři pokusy nepodařilo hovořit s někým, kdo by byl schopen sdělit mi k povinnému ručení nějaké bližší informace.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Napadne-li vás jako mě zajít do pražské obchodní kanceláře Wüstenrot pojišťovny na Janáčkově nábřeží s cílem získat nějaké materiály k povinnému ručení, odejdete nejspíš s prázdnou. Já jsem tam v pátek odpoledne jako potenciální klient od obchodního zástupce získal alespoň příslib, že mi zašle sazebník pojistného, což se o dva dny později splnil. Byl to také první a zároveň poslední člověk, s nímž jsem při shánění podkladů pro tento článek přišel do styku a který působil dojmem, že o konkrétních vlastnostech povinného ručení Wüstenrot pojišťovny má přehled.

Tristní je, že podobně jsem dopadl, když jsem před časem sháněl informace o produktech Wüstenrot hypoteční banky. Jako by si management společností skupiny Wüstenrot neuvědomoval, že pro obchodní úspěch nestačí mít zajímavý produkt, ale je třeba ho také umět prodat. Určitě je spousta lidí, kteří by mohli specifických vlastností produktů Wüstenrot pojišťovny s výhodou využít, ale jednoduše se o nich nedozvědí. Stěží lze očekávat, že klient zvyklý na to, že jsou mu informace servírovány přímo pod nos, po nich bude u Wüstenrot pojišťovny složitě pátrat.

Má pojišťovna rozlišovat řidiče též podle pohlaví?

  • Rozhodně ano.
    21 %
  • Spíše ano.
    17 %
  • Spíše ne.
    10 %
  • Rozhodně ne.
    50 %
  • Nevím.
    2 %

Autor článku

Narozen v roce 1968. Absolvent FEL VUT obor jaderná energetika. Má mnohaletou praxi v soukromém i státním sektoru, zejména v oblasti Managementu a kontroly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).