Konec polopřevodů: Úřad vás klidně připraví o auto

8. 1. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Začátek roku přinesl konec tzv. polopřevodů aut. Budete-li novinku ignorovat, můžete se i připravit o svůj vůz.

V centrálním registru vozidel už od ledna nesmí být evidován vůz, který odhlásil původní vlastník, ale nový už jej nepřihlásil. Konec tzv. polopřevodů by tak měl očistit registr od aut s nejasným vlastníkem. Novinka vyplývá z novely zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Čemu vadí polopřevod?

Auto bylo běžně v polopřevodu, pokud jej například původní majitel prodával přes autobazar, tedy odhlásil jej, aniž by vůz na sebe okamžitě přehlásil jiný majitel.

Problém byl v tom, že nový majitel už na sebe vůz poté nepřihlásil například proto, aby se vyhnul placení ekologického poplatku. 

Česká kancelář pojistitelů pak od původního majitele (kterému už ale vůz nepatřil) chtěla vyplatit za dobu, kdy bylo auto v polopřevodu, příspěvky do Garančního fondu.

Stejně tak obesílala i majitele vozů, kteří je z registru neodhlásili a neplatili povinné ručení. Auto ale přitom neprovozovali a ani je neměli umístěné na veřejné komunikaci. Soud se však postavil na jejich stranu. Více jsme se tématu věnovali v článku Zaplatili jste ČKP poplatky za auto? Možná vám je musí vrátit zpět

Konec menších autobazarů?

Novinka zkomplikuje činnost autobazarům, které budou muset vozy přehlašovat na sebe, pokud se je nepodaří prodat do 10 dnů, což není zrovna časté. 

Změna si tak vyžádá růst nákladů a pravděpodobně i personální posily. Menší bazary může dokonce položit, pokud nepromítnou zvýšené náklady do cen zákazníkům. I tak se tím ale mohou stát méně konkurenceschopné a k jejich konci může přispět zase nižší poptávka po službách.

Co přesně je tzv. polopřevod?

Auto je v polopřevodu, když původní majitel vozidlo odhlásí, ale nový si ho ještě nepřihlásí. Vozidlo je vedené v registru, fyzicky existuje a má i původní značky. 

Máte půl roku

Od 1. ledna pro auta v polopřevodu platí, že je nutné nejpozději do 30. června 2015 podat žádost o zápis vlastníka a provozovatele, doložit, že prošlo evidenční kontrolou a je technicky způsobilé k provozu a má sjednané povinné ručení.

S sebou budete potřebovat

  • občanský průkaz či jiný doklad totožnosti
  • doklady k vozidlu (technický průkaz + osvědčení o registraci vozidla)
  • doklad o pojištění vozidla (tzv. zelená karta)
  • protokol o evidenční kontrole silničního vozidla
  • doklad o platné technické prohlídce
  • plnou moc s ověřeným podpisem, pokud se neúčastníte vyřizování osobně

Pokud tak do konce června neučiníte, bude vůz z registru vyřazen a administrativně zanikne. Žádný majitel už ho pak nebude moci znovu nikdy přihlásit.

Pokud byste s ním i nadále jezdili, bude vám hrozit pokuta a odebrání řidičského oprávnění na šest měsíců.

Jak s vozy v depozitu

Vozy, které byly k 1. lednu v depozitu s odevzdanými značkami a do konce letošního roku doba dočasného vyřazení nepřesáhne 1,5 roku (dočasně jste je tedy odhlásili po 30. červnu 2013), získají od ledna status „vyřazeno z provozu“. S autem nebudete moci jezdit, ale nebudete za něj ani platit povinné ručení a úředně bude stále existovat. Do konce letošního roku ale musíte nahlásit na obecní úřad, kde auto stojí a jaké s ním máte plány. Pokud tak neučiníte, hrozí vám finanční sankce.

Pokud by doba dočasného vyřazení u takového auta do konce letošního roku přesáhla lhůtu 18 měsíců (dočasně jste ho tedy vyřadili před 30. červnem 2013), opět musíte právě do 31.12. 2015 na obecní úřad nahlásit, kde auto stojí a jaké s ním máte další plány, ale pokud byste tak dokonce roku neučinili, bude auto vyřazeno a administrativně zanikne bez další možnosti přihlášení.

Nová pravidla pro přehlašování

Nová pravidla zavádí novela i do procesu přehlašování vozidla.

Kvůli změně provozovatele auta v registru musíte zajít na úřad, který je místně příslušný z pohledu prodávajícího. Kupující i prodávající zde podají jednu společnou žádost. 

Na úřad by měli zajít spolu. Pokud by přepis zařizoval jen jeden z nich, musí mít od toho druhého plnou moc s úředně ověřeným podpisem. Pokud byste podávali žádost elektronicky, je nutné plnou moc opatřit ověřeným elektronickým podpisem. Ověření je možné zařídit na CzechPointu

Třetí možností je pověřit tímto přepisem třetí osobu opět příslušným zplnomocněním.

Co s sebou budete potřebovat:

  • občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti (u cizinců doklad o pobytu)
  • žádost o změnu vlastníka nebo provozovatele vozidla v registru silničních vozidel
  • doklady k vozidlu (technický průkaz + osvědčení o registraci vozidla)
  • doklad o pojištění vozidla (tzv. zelená karta)
  • protokol o evidenční kontrole silničního vozidla

Jednodušší přepis? Jak pro koho

Ačkoli ministerstvo dopravy se chlubí tím, že novinka proces přepisu majitele zjednodušuje, ve skutečnosti to tak být nemusí. To, že na úřad musí nový i původní majitel zároveň, je totiž komplikace, pokud si vůz prodávají lidi, kteří od sebe bydlí daleko. Navíc stihnout proces od koupě po převod vozu za jeden den nemusí být při frontách na registru nijak snadné, protože je nutné absolvovat i evidenční kontrolu a nový majitel si musí sjednat také povinné ručení. To, že si oba budou muset pravděpodobně vzít dovolenou, protože musí vše stihnout v rámci úředních hodin na pracovišti registru, ani nezmiňujeme.

bitcoin_smenarna

Pokud byste se jako nový majitel nevydali do místa bydliště původního majitele, musíte mu tak jako tak předat úředně ověřenou moc. To se dá urychlit elektronicky, to ale zase jen za předpokladu, že máte ověřený elektronický podpis, který nemá každý.

Celý převod auta se musí stihnout do 10 pracovních dnů od jeho koupě, jinak prodávajícímu hrozí padesátitisícová pokuta.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).