Čína si při pořádání olympijských her skutečně sáhla hluboko do kapsy, a to i v porovnání s ostatními státy, které olympijské hry pořádaly v uplynulých letech. Rozpočet olympiády v Pekingu se vyšplhal na rekordních 290 miliard čínských jüanů, asi 42 miliard amerických dolarů. Předchozí olympiáda, která se konala v Athénách, stála 15 miliard amerických dolarů. Rozpočet Číny je tedy nejvyšší v historii olympijských her.
Napadá vás, co byste si koupili za takovou sumu? Určitě v duchu počítáte rezidence a jaguáry ve vaší garáži. Anebo se už vidíte, jak nakrmíte hladovějící děti v Africe či investujete do výzkumu nevyléčitelné nemoci? Možností je řada, ale Čína měla jasno. Investovala 42 miliard amerických dolarů, čili 290 miliard jüanů, do olympiády. 71,3 miliard jüanů padlo na vyčistění životního prostředí a 180 miliard jüanů investovala do infrastruktury silnic a dálnic. Sportovci se mohli těšit na 37 sportovních areálů, z čehož 15 je zbrusu nových. Největší pozornost si jistě zaslouží národní olympijský stadion „Ptačí hnízdo”, na kterém se podíleli švýcarští architekti Jacques Herzog a Pierre de Meuron a který má kapacitu 91 tisíc míst k sezení. Stal se svědkem zahajovacího ceremoniálu, ale stejně tak se na něm bude odehrávat i závěrečný ceremoniál. Další známou architektonickou budovou je Národní centrum vodních sportů, tzv. „Vodní kostka”, kam se vejde až 11 tisíc lidí. Zatímco Ptačí hnízdo stálo 3,45 miliard jüanů, Vodní kostka stála 1,02 miliardy jüanů.
Na kolik olympiáda přijde Českou republiku?
Náklady Číny jsou bezkonkurenčně nejvyšší, ale i ostatní státy do olympiády nemálo investovaly. Sportovci musí být nejen oblečeni v národních barvách, ale je také třeba je na hry nějak dopravit, což je například pro Českou republiku velice nákladná záležitost. Letenky pro našich 130 sportovců stály 9 milionů korun. Pokud připočteme jejich doprovod, který čítá až 230 lidí, tak Českou republiku výprava do Číny stála asi 40 milionů korun. My, jako plátci daní, jsme na tuto příležitost přispěli 26 miliony korun. Jakýkoliv olympijský úspěch českých sportovců by tedy měl být i úspěchem nás všech.
Opomenout se nedají ani částky, které sportovci získají, pokud se jim podaří přivézt jeden z drahocenných kovů. Tyto částky jsou vypláceny z účtů ČOV a podléhají zdanění. Za zlatou medaili dostane sportovec milion korun, za stříbro si na účet připíše půl milionu korun a ani bronz není k zahození, sportovec za něj dostane 300 tisíc korun. Samozřejmě to nejsou jediné příjmy olympijského sportovce. Tyto hry pro ně představují nejen vrchol kariéry, ale také možnost velkých výdělků, a to především prostřednictvím sponzorů. Pokud se jim podaří úspěšně se umístit, stane se jejich tvář mediálně známou a uznávanou mezi sportovci a pravděpodobně je s nabídkou účinkování v reklamě osloví některá ze sportovních značek.
A kolik bude stát fanoušky?
Pokud jste se rozhodli spojit dovolenou a olympijské šílenství, pak jste jistě i vy náklady na tuto sportovní akci pocítili na vlastní kůži. Cena za pobyt v Číně je nyní mnohem vyšší než v loňském roce, ale ani to nezabránilo fanouškům se do této země podívat. Vždyť zájem o letenky v Číně narůstal dokonce už od počátku nového roku. Lety zpět jsou už vyprodané, a to až do týdne po ukončení olympiády. Stejně tak sehnat dnes ubytování je nemožné. Cena za letenku je dokonce více než dvojnásobně vyšší. Zatímco v minulosti se její cena pohybovala kolem 20 tisíc korun, nyní za ni zaplatíte až 50 tisíc korun. Turistům přitom ani nevadí, že z České republiky se do Číny přímou linkou nedostanou a musí přestupovat. To vše jim za to stojí. Pobyt se prodraží i těm, kteří se rozhodli olympijskou podívanou spojit s dovolenou. Na konci roku 2007 by vás taková dvoutýdenní dovolená v Číně přišla na 33 tisíc korun, ale v současné době za totéž zaplatíte dokonce až 100 tisíc korun.
Někteří se rozhodli zakusit olympijskou atmosféru přímo v centru, v Pekingu, a to přestože jim samotné utkání unikne. Sehnat lístky na olympiádu totiž není tak snadné a v těchto dnech je to dokonce už i nemožné. Každá země dostane vždy omezený přísun olympijských vstupenek. V případě České republiky to bylo 6000 kusů. Šest tisíc sportovních nadšenců mělo možnost podívat se do Číny. Šestitisícovou podporu mají čeští sportovci v Pekingu. To se sice může jevit jako velké množství, ale přesto to není ani zlomek toho, co fanoušci žádali. Původně byl hlášen zájem o několik desítek tisíc vyšší. Vstupenky, které jsme získali, byly dokonce na některých místech už na počátku roku vyprodány a jejich ceny se pohybovaly od 100 korun do 16 300 korun. Nejdražší byl samozřejmě úvodní ceremoniál. Náklady, které Čína do olympiády vložila, se tak do velké míry jistě vrátí. Lze předpokládat, že o Čínu díky olympijským hrám stoupne zájem i do budoucnosti.
Olympiáda si na sebe musí vydělat
Náklady na olympiádu jsou opravdu vysoké, jak pro pořádající zemi, tak pro zúčastněné sportovce. Je tedy logické, že to, co hodně stojí, musí také hodně vydělat. Možná proto je tato sportovní událost do velké míry také komerční záležitostí. Cestou k návratnosti investic je reklama a publicita. Olympijští sponzoři tak spoléhají na marketingovou kampaň, která zapíše jejich značky do paměti Číňanů ještě dlouho po skončení her. Výdaje za reklamu v Číně díky olympiádě stouply o 19 %, tedy asi o 54,3 miliard dolarů. Lze však očekávat, že tato investice se několikanásobně vrátí, a to nejen nyní v průběhu her, ale také v nadcházejících měsících. Spousta známých značek si od olympiády slibuje velké zisky. Například Adidas věří, že díky této sportovní příležitosti, kterou má možnost sponzorovat, se mu podaří porazit na trhu svého největšího konkurenta Nike. Olympiáda se tak nestává už jen soubojem sportovců, ale zároveň i soubojem značek a firem.