Kam investovat? Tam, kde je hodně věřících

14. 1. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
O vztahu mezi náboženstvím a podnikáním existuje celá řada výzkumů. Pojďme se podívat na několik z nich.

Podle nové studie prý existuje vztah mezi mírou religiozity v určité oblasti a kolapsem akciových firem, které zde sídlí (především pokud vše nebylo čisté, zamlčovaly se nepříjemné informace apod.). Výzkumníci z University of Toronto proto s trochou nadsázky radí: investujte v oblastech, kde je vysoký podíl věřících. Přitom ani nezáleží, zda se k náboženství hlásí ředitelé firmy. Chování/morálku managementu prý ovlivňují společenské normy převládající v dané oblasti, a ty zase korespondují s religiozitou.

Věřící manažeři více dbají na svoji pověst

Výzkumníci použili ve své studii data z USA z let 1971–2000. Zaznamenali pro jednotlivé oblasti počty náboženských sborů a jejich členů, a poté se podívali na vývoj akcií amerických společností v závislosti na tom, kde se nacházelo jejich sídlo. Ukázalo se, že manažeři v religiózních oblastech si především mnohem méně troufají zadržovat informace a tajit je před svým okolím. Méně časté pak byly incidenty, kdy cena akcií zkolabovala, protože nakupené problémy náhle vypluly na povrch.

V prostředí prodchnutém vírou mnohem otevřeněji cirkulovaly informace a ředitelé se báli, že jejich tajnůstkářství a jiné pletichy by byly rychle odhaleny. Rozdíl byl nápadný u firem se slabým managementem. Dobře řízené společnosti se silným vedením už fungovaly stejně bez ohledu na oblast; religiozita tak slouží do určité míry jako berlička, náhražka manažerských dovedností.

Autoři výzkumu publikovaného v Journal of Financial and Quantitative Analysis nechtějí výsledky interpretovat tak, že by věřící lidé byli nutně čestnější – spíše podle nich v religiózním prostředí musejí lidé mnohem úzkostlivěji dbát na svoji pověst. (Mimochodem, profesor Jeffrey Callen, jeden z autorů výše odkazované studie, je prý ortodoxní Žid, nicméně ve vztahu k tématu výzkumu byl dlouho pochybovačným agnostikem.)
Studie bohužel neuvádí, zda s mírou religiozity nějak souvisí firmy, jejichž cena akcií naopak ve sledovaném období rostla nejvíc.

Věřící obchodníci si více důvěřují

Na tomto místě by asi stálo za upřesnění: závisí výsledky pouze na míře religiozity, nebo i na tom, o jaké náboženství se jedná? Např. ve známé knize Maxe Webera se protestantská etika dává do souvislosti přímo se vznikem kapitalismu. Je nápadné, že v Evropě se hranice mezi katolickými a protestantskými zeměmi do značné míry kryje s ekonomickou vyspělostí.
Ekonomka Jean EnsmingerováCalifornia Institute of Technology přidává příklad vztahu náboženství a podnikatelských aktivit z jiného konce světa. Konverze k islámu v Africe prý byla dlouho především záležitostí obchodníků – při obchodování na velké vzdálenosti si mohli důvěřovat spíše lidé společně věřící v univerzalistické náboženství než v místní, často kmenové víry.

Mitchell J. NeubertBaylor Hankamer School of Business a jeho kolegové podnikli nedávno další průzkum, který se zaměřil na víru samotných podnikatelů. Ukázalo se, že američtí podnikatelé jsou oproti většinové společnosti mnohem více nábožensky založeni (za věřící se v USA prohlašují skoro všichni; zde se tedy zkoumala spíše intenzita zbožnosti, třeba to, kolikrát denně se dotyčný modlí – nebo to alespoň tvrdí). Boha podnikatelé vnímali také mnohem více jako bytost, s níž jsou v osobním kontaktu.

Splynout s většinou?

Zde samozřejmě vyvstává otázka, zda za uváděnými odpověďmi nestojí spíše konformita – pro úspěch podnikání se hodí (alespoň ve většině oborů), pokud postoje obchodníka odpovídají většinové společnosti. Jak by to bylo s religiozitou podnikatelů u nás?

Školení pro účetní - mzdová účtárna v příkladech

Příklad z USA nicméně dobře odpovídá jedné větě z Weberovy knihy Protestantská etika a duch kapitalismu: Nejlepším prostředkem, jak se o své vyvolenosti ujistit, je neúnavně pracovat v povolání. – co nejusilovnější práce je přímo náboženskou povinností a člověk s touhou pracovat 15 hodin denně se stane spíše podnikatelem než řadovým zaměstnancem. Dává to smysl.

Na závěr příklad netýkající se podnikání a financí. Uvádí ho známý odpůrce náboženství Richard Dawkins ve své knize Boží blud, takže je předem jasné, že náboženství tentokrát z výzkumu dobře nevyjde. Studie se konkrétně zaměřila na účinnost modlitby za nemocné. První skupina osob (přirozeně se srovnatelnými chorobami/prognózami) byla ponechána sama sobě. Za druhou skupinu pacientů se věřící modlili, ale neřekli jim o tom. Za třetí skupinu se modlili a tuto skutečnost jim sdělili. Mezi prvními dvěma skupinami nebyly zjištěny rozdíly, třetí na tom byla nejhůř. Pravděpodobně proto, že když se dozvěděli o modlitbě, mělo to na ně úzkostný vliv (ve stylu „tak to je to se mnou asi špatné, když už se za mě musejí modlit“).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).