Hlavní navigace

Ivan Richter, Komerční banka: Při platbách na kontakt banka po zadání čísla ukáže majitele účtu

19. 8. 2022
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Jsou budoucí platby na mobil bezpečné? Jak budou fungovat, co když se spletete a co se bude dít při změně čísla? To a více jsme probírali se šéfem pracovní skupiny pro platby na mobil při České bankovní asociaci.

Příští rok odstartují jednoduché platby na mobil. K zaslání prostředků už nebudete potřebovat číslo bankovního účtu. Postačí vám jen telefonní číslo. S Ivanem Richterem, který při České bankovní asociaci vede o platbách na kontakt pracovní skupinu, jsme probrali větší podrobnosti.

Platba půjde pomocí čísla na mobil zaslat klientům zapojených bank. Ti ale nejdříve musí dát souhlas s registrací telefonního čísla a spárovat ho s číslem svého účtu. Jak přesně toto bude probíhat?

Klient ve svém mobilním či internetovém bankovnictví bude mít nově možnost přiřadit ke svému bankovnímu číslu účtu vlastní mobilní telefonní číslo. Klient dostane ověřovací SMS s kódem, pomocí kterého bance potvrdí, že je vlastníkem uvedeného telefonního čísla. Je to opravdu velmi jednoduché, zároveň ale bezpečné. Registraci lze provést pouze přes aplikace zapojených bank.

Někteří čtenáři v reakci na informaci o připravovaném projektu vyjádřili obavy, že systém dá příležitost pro další podvody založené na sociálním inženýrství. Bude při založení služby v bance nějaké ověření „navíc“ právě kvůli této možnosti?

Bezpečnost je pro banky na prvním místě. Pro placení na telefonní číslo jsou kladeny přísné podmínky, stejně jako u jakékoliv jiné platby či informací o klientech. Banka ihned po zadání telefonního čísla ukáže majitele čísla účtu, na které je toto telefonní číslo navázané.

Klient tak má před samotnou platbou ověření, komu peníze skutečně posílá, což je navíc oproti běžnému placení zvýšení bezpečnosti a komfortu pro klienty. Samozřejmě, aby nedocházelo k systematickému a cílenému získání informací, kdo je registrovaný, u mnoha náhodně zadaných telefonních čísel, má banka detekční systémy podvodného chování a tomuto přístupu včas zamezí.

Co se stane v případě, že se při zadávání čísla spletu, ale výsledek bude odpovídat mobilnímu číslu jiné osoby, které má v systému také připárovaný účet? Bude postup stejný, jako kdybych zadala příkaz k úhradě se špatným číslem bankovního účtu, který ale reálně existuje?

Pokud klient přes všechnu opatrnost zadá platbu na telefonní číslo a ta odejde jinému než zamýšlenému příjemci, musí klient postupovat stejně jako při zaslání platby na omylem zadané jiné bankovní číslo účtu. Před samotným zadáním platby na telefonní číslo dostane klient oproti běžně zadané platbě na číslo účtu jméno příjemce této platby.

Poslali jste omylem peníze na špatný účet? Můžete jen doufat, že je příjemce vrátí Přečtěte si také:

Poslali jste omylem peníze na špatný účet? Můžete jen doufat, že je příjemce vrátí

Ukáže se klientům v aplikaci před platbou nebo v aplikaci či na výpisu po platbě i číslo účtu, ke kterému je mobil připárovaný? Jak se tyto platby budou zobrazovat na výpisu?

Jakmile je platba na telefonní číslo provedená a peníze zaslány příjemci, budeme zobrazovat v aplikacích bank i na výpisech jak bankovní číslo účtu, tak i telefonní číslo příjemce této platby.

Jak to bude v situaci, kdy si klient připáruje číslo, které později zruší (půjde např. o předplacenou kartu)? Jak provede odpárování čísla se svým účtem?

Aplikace bank, pomocí kterých klient registraci služby provede, umožní stejně jednoduše i telefonní číslo odregistrovat s okamžitou platností od svého čísla účtu. Vše bude probíhat online, okamžitě, 24/7. Pokud by s registrací či zrušením vazby měl přesto klient potíže, rádi mu v bance poradí kolegové na telefonním centru, nebo osobně na pobočce.

A co když odpárování neprovede a zrušené mobilní číslo dostane za nějaký čas jiný zákazník operátora? Předpokládám, že pokud by si nový zákazník chtěl také připárovat číslo, zjistí, že už v systému tento mobil k nějakému účtu párovaný je. Může se nějak domoci toho, aby banka donutila původního klienta číslo odpárovat? Pokud se na to tímto způsobem nepřijde, bude prostě číslo mobilu dál spárované s původním číslem bankovního účtu?

Ke změnám vlastníka telefonního čísla může opravdu docházet, jsme na to připraveni. Naše systémy vyhodnocují, zda je klient stále vlastníkem daného telefonního čísla, které je registrované ve službě Platby na kontakt. V případě pochybností požádáme klienta o potvrzení platnosti této registrace. V krajním případě banka může tuto registraci z bezpečnostních důvodů zrušit.

Pokud narazí vlastník telefonního čísla ať již při registraci do služby, nebo od svého okolí na informaci, že jeho telefonní číslo je v registru z dřívější doby registrováno jiným klientem, může tuto již existující registraci jako ověřený vlastník telefonního čísla sám zrušit, nebo kontaktovat banku, kde mu se situací rádi pomůžeme.

Ivan Richter

Vedoucí pracovní skupiny pro platby na mobil při České bankovní asociaci.

V Komerční bance, kde pracuje od roku 2016, působí jako manažer pro domácí platební systémy.

V roce 2018 byl členem interního startupu pro finanční vzdělávání dětí.

Podle vlastních slov jsou inovace jeho vášní, a proto je mu jeho práce koníčkem. V osobním životě se věnuje kryptoměnám a rád cestuje.

Jak se bude ověřovat, že dané číslo patří danému klientovi? Budou z tohoto titulu nějaké požadavky na to, které mobilní číslo je možné registrovat, pokud jich má klient víc? Například Česká spořitelna bude párovat jen čísla, která jsou u klientů vedená u bankovní identity. Jak jinak se ještě čísla budou ověřovat? Pomocí SMS?

Banka musí před vznikem dané registrace mít vždy ověřeno, že daný klient je vlastníkem uvedeného telefonního čísla. To je možné více způsoby. U nás v Komerční bance pro naše klienty nabídneme možnost registrovat i telefonní číslo manžela či manželky, kde budeme vyžadovat ověření skrze jednorázové heslo zaslané jako SMS na telefonní číslo uvedené v registraci.

Každá platba na mobil bude ověřena tak, že banka kontaktuje registr vedený centrální bankou. Pokud v registru bude dané číslo spárované s číslem účtu, platba proběhne. Banky, které jsou zapojené ve schématu okamžitých plateb, budou umožňovat i tyto platby zasílat jako okamžité, pokud bude do schématu zapojena i banka příjemce. Spojení tedy bude fungovat v režimu 24/7/365?

Máte pravdu, chceme našim klientům přinést stejný zážitek jako při psaní zpráv na mobilu. Pouze otevřete svou mobilní banku, zadáte platbu na telefonní číslo a registrovaný příjemce obdrží platbu za pár vteřin v kterýkoliv den či hodinu, již žádné čekání a starosti.

Budou platby na mobil probíhat technologicky jinak než klasicky zadané platební příkazy?

Pro platbu na telefonní číslo bude navíc nutné nejprve zjistit z centrálního registru, spravovaného u ČNB, na jaké bankovní číslo účtu má banka platbu odeslat. Následně je zpracování platby stejné, jako by klient zadal platbu přímo na bankovní číslo účtu. Kouzlo je právě v začátku, kdy nemusíte zjišťovat, na jaké číslo účtu platbu zaslat, dokonce si nemusíte pamatovat ani telefonní číslo, to máte uloženo v seznamu kontaktů ve vašem telefonu.

Banky zatím moc nechtějí prozrazovat konkrétní limit pro výši platby, ale zdá se, že takto půjdou posílat spíš jen nižší částky. Proč?

Platby na telefonní číslo ze své podstaty slouží zejména pro placení v rodině a mezi přáteli či kolegy. Nejsou vhodný nástroj pro platby vysokých částek, jako např. koupě auta. Výše limitů nastaví každá banka samostatně, dle vlastních pravidel, vždy s ohledem na bezpečnost prováděných plateb.

Můžete vysvětlit, proč nejsou vhodné pro platby vyšších částek?

Placení na mobilní telefonní číslo zjednodušuje placení zejména mezi lidmi napřímo a přináší jim jednoduchou možnost, jak spolu s okamžitou platbou uhradit drobné platby např. za kávu či oběd.

Některým čtenářům se nelíbí, že půjde mobil spárovat jen s jedním číslem účtu. Jaký to má důvod?

Klienti vyžadují po bance u plateb zejména jednoduchost a rychlost. Proto nyní umožníme registrovat pouze jedno unikátní telefonní číslo ve spojení s jedním číslem účtu. V rámci rozvoje služby plánujeme rozšířit možnosti registrace na například i e-mail, a tak není vyloučeno, že v budoucnu umožníme registrovat i více bankovních čísel účtů k jednomu telefonnímu číslu klienta.

Některé banky plánují službu nejdříve implementovat do mobilní aplikace, a po vyhodnocení teprve rozhodnou, zda se objeví i v internetovém bankovnictví. Jak k tomu přistoupí Komerční banka? Je řešení pro internetové bankovnictví technologicky hodně odlišné od řešení v mobilní aplikaci?

V Komerční bance poskytneme službu jak v mobilním, tak i internetovém bankovnictví. Hlavní použití placení na telefonní čísla je samozřejmě z Mobilní banky, kde má klient přístup ke svým kontaktům, které pohodlně vybere a platba je za pár vteřin zpracovaná. Přesto je mnoho klientů, kteří mají v oblibě naše internetové bankovnictví, a tyto klienty nechceme o tento zážitek připravit.

Implementace v internetovém bankovnictví se v základu nijak neliší od mobilní aplikace. V internetovém bankovnictví však na rozdíl od mobilního nemá klient přístup ke svému telefonnímu seznamu a toto rozšíření nyní neplánujeme.

Nové limity u okamžitých plateb: přehled, co se mění a kolik pošlete Přečtěte si také:

Nové limity u okamžitých plateb: přehled, co se mění a kolik pošlete

Jak bude zavedení služby do bankovnictví vypadat? Budou si tam klienti tvořit jakýsi telefonní seznam, který pak budou pro zasílání plateb využívat?

V mobilním bankovnictví bude možnost otevřít již existující telefonní seznam daného mobilu, kde si klient pohodlně vybere kontakt, na který si přeje platbu zaslat.

Jak to bude s ukládáním telefonních kontaktů v internetovém bankovnictví? Přiděláte tam nějakou možnost kontaktů, kde si budu moci telefonní čísla uložit, nebo je budu muset v IB pokaždé naťukat?

Mobilní telefonní číslo si plátce může pohodlně uložit jako platební šablonu a při dalším použití bude stačit již pouze vybrat šablonu a telefonní číslo se do platebního formuláře doplní.

U většiny mnou oslovených bank půjdou poslat peníze na mobilní číslo jen korunovou platbou. Výjimkou je Fio banka, která umožní posílat platby z účtů vedených v jakékoli měně. Platby ale mají vždy směřovat jen na účty vedené v korunové měně, takže případně proběhne konverze. Proč musí platby směřovat jen na účty vedené v korunách?

Pro začátek jsme se rozhodli dát našim občanům k dispozici nejpoužívanější platby, tedy korunové. Z plateb v cizí měně se nabízí EUR platby, které budeme v budoucnu diskutovat.

Budete chtít využít novou službu Platby na kontakt?

Jak náročné je pro banku implementovat nový způsob plateb a kolik prostředků to stojí?

Jedná se o dopad do mnoha systémů, zavádíme nový jednoznačný identifikátor platby – telefonní číslo, navíc k již danému bankovnímu číslu účtu. Jako banky se ale vždy snažíme přinášet pro naše klienty služby, které ocení a které jim zjednoduší život.

CHP22

Mnou oslovené banky neplánují službu zpoplatňovat. V případě, že klient u banky posílá elektronicky zadaný příkaz k úhradě bez poplatku, bude bez poplatku i platba na mobil. Jak k tomu přistoupí KB?

Komerční banka v tuto chvíli neplánuje zpoplatňovat placení na telefonní číslo. Vše se bude řídit stejnými pravidly jako u zadání platby na bankovní číslo účtu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).