Dobrý den,
jde asi o to, že seznam všech telefonních kontaktů máte v mobilu při ruce hned, zatímco čísla bankovních účtů takhle běžně uložená nemáme (až na stávající výjimky v šablonách aplikace).
Kromě toho lidi, jejichž údaj ještě uložený nemáte, si pamatují určitě své číslo na mobil. To u čísla účtu zdaleka není pravidlem.
Zdravím, Hájková
V rozhovoru probíraná možnost spárovat jedno telefonní číslo s více účty mi nedává moc smysl, to by pak musel odesílatel vybírat, na který z nich chce platbu poslat a není mi jasné, podle čeho by to měl vybírat. Spíš je zajímavá otázka, jestli půjde jednomu účtu přiřadit víc telefonních čísel.
A ještě jedna otázka: ta konverze z telefonního čísla na číslo účtu se provede v okamžiku zadání platby nebo v okamžiku jejího provedení? Lepší by asi bylo to první, jinak bude potřeba řešit situace, kdy se registrace změní mezi zadáním platby a jejím provedení.
1) K jednomu číslu účtu lze mít více telefonů. Půjde tak mít "rodinný" účet, kde bude přiřazen telefon manželky, dítěte atd. Tady je ale třeba myslet na to, že účet je vedený pod nějakým jedním jménem. Pokud tak bude mít pan Jan Novák účet, na který bude spárovaný telefon Lenky Novákové, tak při zadání platby na telefon Lenky se mi zobrazí na platebním příkazu příjemce jako Jan Novák, protože právě on je majitelem účtu.
2) Vzhledem k tomu, že účet se bance dotahuje při zadání platby během toho, co se mi zobrazí jméno protiúčtu, tak platba musí odejít právě na toto číslo účtu. Účet je tedy pro banku znám před tím, než ji reálně odešle. Pokud někdy poté dojde ke změně, z pohledu klienta se nejedná o relevantní informaci, protože klient chtěl zadat právě na účet/telefon, který si vybral při zadání platby.
19. 8. 2022, 10:53 editováno autorem komentáře
No nevím. Dnes na vás na každém rohu vyskakuje GDPR, třeba rodné číslo nebo datum narození je pomalu sprosté slovo. Co kdyby někdo zjistil váš věk nebo pohlaví. Raději se kvůli tomu vymění doklady a překopou systémy ve všech firmách... A najednou si může kdokoli zjistit majitele telefonního čísla a možná i číslo jeho účtu? Jasně, normálního člověka to asi netrápí. Překvapuje mne ale ten dvojí metr. Tuším, že dnes už ani v katastru nepoznáte, zda je nemovitost napsána na dědu, syna nebo vnuka, když se všichni jmenují "Franta Novák" a můžete jen tipovat s kým řešit úřední věci a na druhé straně toto s telefony :-).
Uvedu jen příklad, proč do toho nepůjdu a budu každého varovat před souhlasem s touto bankovní službou.
Zadám si inzerát na bazoši, uvedu telefonní číslo. Proběhne klasický kontakt podvodníky snažíce se vás donutit k zaslání zboží přes kurýra a platbou předem na vaši platební kartu. Ovšem navíc už seberou další údaje, a zjistí navíc jméno, příjmení, číslo vašeho účtu. Průšvih! Mohou se vám odměnit zasláním bagatelních zahraničních částek, které vám banka zaúčtuje v režimu příchozí zahraničí platby mimo eurozónu.
Detekce podvodů na straně banky? Haha. Ani policie nedokáže jednat. Především za svá data jste odpovědní sami, a jediné, co funguje, je předcházet těmto situacím.
Děkuji, nechci.
Číslo účtu je z principu dost veřejnou informací, uvádí se na mnoha jiných místech, než v této službě (jmenovitě například většina faktur vystavených podnikateli, veřejný rejstřík u plátců DPH a další).
Pokud této služby nebudete využívat, bude ve vašem případě k pomstě potřeba jen jeden krok navíc (projevit zájem o prodávaný předmět). Sdělím vám, že mám o předmět zájem, vy mi pošlete údaje k platbě (pravděpodobně číslo účtu) a prostor k pomstě je na světě.
Mimochodem, některé banky ve vámi popsaném případě poplatek za zahraniční platbu odpustí (příp. platbu umožní klientovi odmítnout). Před časem podobný scénář Měšec testoval, viz https://www.mesec.cz/clanky/velky-test-zahranicnich-plateb/.
V článku je podle mě celkem úmyslně zamlčen jeden nebezpečný moment. Dotaz byl jak ověří vlastnictví čísla. Ono to zjevně ověřit NEJDE, máme miliony předplacenek co nejsou na jméno. A ověření VLASTNICTVÍ pomocí SMS? To není ověření vlastnictví ale DRŽENÍ. Stačí kolegovi ze stolu na 10 minut sebrat mobil a rázem jste před bankou jeho "vlastníkem". A v těch 10min stihnete i smazat tu potvrzující SMS že proběhla registrace..
Hlavní je, aby to nezačalo nějak "automaticky" (jako datová schránka). Jinak proti tomu až tak moc nic nenamítám.
Jen mne fascinuje ta urputnost, s jakou banky předpokládají, že číslo musí být mobilní a schopné příjmu SMS. Já chápu, že nás "mimo signál, s pevnou linkou je z jejich pohledu nemnoho, ale možná by měla být možnost i taková čísla registrovat - ostatně, u pevné linky bývá ten majitel jistější.
A souvisí s tím druhá komplikace: pevná linka bývá sdílená v rámci domácnosti a tedy jedno číslo by potřebovalo být přiřazené k více účtům. Což nelze, takže by bylo třeba k té lince mít vícero čísel (což jsem měl naposledy u ISDN).
Dokonce mame i normalni SMS na analogovou pevnou linku kde na analogu pokud mate moderni pristroj ktery to podporuje se procvrlika modemem az na displej telefonu. U ISDN v nemecku to jelo pres D kanal, u nas na ISDN jsem nezkousel.
Dokonce u nas jeste z telefonnich budek fungovalo posilani sms.
U Voip operatoru je podpora SMS ruzna, povetsinou spatna az neexistujici.
30. 8. 2022, 13:51 editováno autorem komentáře