V posledních letech jsme si navykli vybírat internetový prohlížeč na základě funkčního vybavení, možnosti rozšíření či rychlosti, bezpečnosti a stability. Až na některé drobné výjimky (především prohlížeč Opera) nebylo nutné zvažovat, zda se internetové stránky zobrazí dostatečně dobře a kvalitně.
Nezvyklý rychlík
Druhého září uvedla americká firma Google prohlížeč s názvem Chrome. Ač se jedná testovací verzi, lze říci, že vzbudila rozruch větší než malý. Prohlížeč již při prvních testech vykazuje větší rychlost především u online aplikací, ale také i celé řady dalších „obyčejných“ stránek.
Google Chrome je z části postavený na zdrojových kódech Firefoxu, částečně na WebKit a je nabízen jako open source. Jedná se o beta verzi, která má být pro Google reflexí toho, co uživatelům chybí a co se jim naopak líbí. Hovoří se o něm jako o snaze Google ukrojit podíl IE od Microsoftu z koláče podílů prohlížečů. Spíše se ale jedná o snahu společnosti otevřít si cestu k robustnějším a kvalitnějším online aplikacím, v jejichž vývoji hraje světově jednoznačně prim. Je vybaven Google V8 JavaScript Engine, který zajišťuje rychlejší práci s JavaScriptem. Ten se používá nejen pro většinu tzv. web 2.0 aplikací, ale slouží na celé řadě stránek jako nějaký „aktivní prvek“. Chrome je k dispozici také v češtině.
Jaký internetový prohlížeč nejčastěji používáte (nebo budete používat)?
Do banky s problémy
Jistě se bez zajímavosti neobjede ani skutečnost, že české internetové bankovnictví (IB) pod ním příliš nefunguje. Jen namátkou; u ČSOB nedojde k načtení stránky pro přihlášení, u Komerční banky není možné užít java applet (jedná o podivné řešení IB, ale budiž), takže se také přihlásit nemůžete. Podle ohlasů je prohlížeč Chrome skutečně rychlý, ale některé bankovní internetové stránky s ním mají potíže.
Naskýtá se tedy otázka, zdali má podobný prohlížeč na českém trhu ve stávající podobě vůbec nějakou šanci. Ponechme stranou technické specifikace prohlížeče a jeho porovnání s konkurencí a zaměřme se na nemožnost používání internet banking – je fatálním nebo jen dílčím hendikepem? Postavme si tedy otázku, zda je podpora IB pro nás jedním z klíčových parametrů prohlížeče.
Přinejmenším podle názoru bank je internetové bankovnictví nejlepší cestou spojení zákazníka a jeho finančního ústavu. A aby i klient byl stejného názoru, je mu to náležitě vysvětleno nejen letáčky a plakáty, ale především poplatky. Kontaktní bankovní služby se stávají stále dražší a telefonní linka se poměrně dobře hodí na řešení problémů, nikoli na každodenní kontrolu zůstatku na účtu a k platebním transakcím.
Řešením dva prohlížeče?
Mít tedy dva internetové prohlížeče? Jeden na web 2.0 a běžné surfování a druhý na IB? To se zdá být jako relativně moudrým, avšak ne zcela pohodlným řešením. Téměř každý uživatel ocení jistou uniformitu svých pracovních prostředí a přecházet od jednoho prohlížeče k druhému se nejeví jak právě uniformní a praktické (i když asi racionálně nejvýhodnější).
Zdá se, že prohlížeč bez internetového bankovnictví bude jen těžko konkurence schopný. I když jedna možnost zde přece jen je. Pokud budete mít účet u bank, ve kterých funguje Google Chrome, pak žádné problémy nepocítíte. Chrome ukázal ještě na jednu věc. Když se podíváme na našeho bankovního nováčka na trhu, mBank, tak zatracované, nepohodlné, ale jednoduché prostředí jejího internetového bankovnictví funguje a relativizuje tak kritiku směrem k němu.
Přestože většina uživatelů internetu stále používá hlavně Internet Explorer, takže banky se nemusí cítít být tlačeny k větší podpoře alternativních prohlížečů, mohly by jejich podporu vnímat třeba jako svoji prestiž, konkurenční výhodu či přidaný servis pro klienty. Co to znamená dobré internetové bankovnictví? To je takové, které si spustíte v jakémkoli prohlížeči. K čemu jsou pěkné ikonky, když se k němu ani nepřihlásíte?
V diskusi pod článkem můžete připojit své postřehy z chování Chrome a vašeho IB.
Doplnění redakce finančního serveru Měšec.cz
V tabulce jsou uvedeny v praxi vyzkoušené možnosti přihlášení a ovládání internetových aplikací s nejvíce používanými prohlížeči.
Aktualizováno 5.9.2008 v 10 hodin: Podle příspěvků v diskuzi tohoto článku je nefunkčnost Google Chrome a dalších prohlížečů u internetového bankovnictví ČSOB a Poštovní spořitelny způsobena absencí certifikátů I.CA. Stačí tyto certifikáty nainstalovat podle návodu banky a internetové bankovnictví poté funguje bez problémů.
Finanční instituce | Google Chrome | Internet Explorer | Opera | Firefox |
---|---|---|---|---|
BAWAG Bank | OK | OK | OK | OK |
CCS | OK | OK | OK | OK |
Citibank | OK | OK | nefunkční | OK |
Commerzbank | OK | OK | OK | OK |
ČSOB | OK | OK | OK | OK |
Česká spořitelna | OK | OK | OK | OK |
Diners Club | OK | OK | OK | OK |
Fio | OK | OK | OK | OK |
GE Money Bank | OK | OK | OK | OK |
HSBC Bank | s omezením | OK | OK | OK |
ING Bank | OK | OK | OK | OK |
J&T BANKA | OK | OK | OK | OK |
Komerční banka | nefunkční | OK | OK | OK |
mBank | OK | OK | OK | OK |
Moneybookers | OK | OK | OK | OK |
Oberbank | OK | OK | OK | OK |
PayPal | OK | OK | OK | OK |
PaySec | OK | OK | OK | OK |
Poštovní spořitelna | OK | OK | OK | OK |
Raiffeisenbank | OK | OK | OK | OK |
Raiffeisenbank im Stiftland | nefunkční | OK | OK | OK |
Raiffeisen stavební spořitelna | OK | OK | OK | OK |
UniCredit Bank | OK | OK | OK | OK |
Volksbank CZ | nefunkční | OK | OK | OK |
Volksbank Löbau-Zittau | OK | OK | OK | OK |
Waldviertler Sparkasse | nefunkční | OK | nefunkční | OK s doplňkem IE Tab |
Wüstenrot stavební spořitelna | OK | OK | OK | OK |
V případě bank a družstevních záložen jde o internetové bankovnictví. U ostatních společností jde o internetové aplikace pro ovládání zákaznických účtů.