Hlavní navigace

Gabriel Kalapoš, PayU: Platba kartou je nejbezpečnější možností

27. 8. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Bojí se lidi platit kartou na internetu? Chystají nové banky platební tlačítka? O tom a o mnohém dalším jsem si povídali s ředitelem české pobočky PayU Gabrielem Kalapošem.

Gabriel Kalapoš

  • absolvent Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně
  • působil jako marketingový manažer Aukro.sk
  • od roku 2009 je manažerem platebních systémů pro Aukro.cz
  • věnuje se rozvoji platební brány PayU, která byla spuštěna loni
  • mezi jeho záliby patří snowboarding, box a cestování

Pokud bych měl internetový obchod a chtěl bych lidem umožnit placení přes bankovní tlačítka, proč bych si měl vybrat zrovna vás? 

Kvůli komplexnosti řešení. Pokud byste dneska chtěl obsáhnout celé spektrum online plateb, musíte kontaktovat každou banku, dohodnout a implementovat všechna řešení zvlášť. Na jedinou implementaci máte od PayU dostupné všechny platební metody.

Nedávno jste představili platební tlačítko České spořitelny. Jak náročná byla vyjednávání? 

Česká spořitelna je velká banka s výrazným podílem na trhu. Rozmýšlí si pečlivě a dlouhodobě, co je pro ni dobré a co není. S takovým partnerem se pak ale dobře spolupracuje.

Jednání se spořitelnou však byla komplikovaná a dlouhá. Trvala dva roky. České spořitelně jsme byli také schopni poskytnout zajímavý byznys. Vidí v nás partnera, který jim pomůže získávat trh pro její platební tlačítko. To byl nejspíše i hlavní důvod, proč k této spolupráci došlo.

Proč to trvalo tak dlouho?

Česká spořitelna si nás chtěla trochu vyzkoušet. Dlouhodobě také zvažovali, jak se svým nástrojem budou nakládat. Zdali v tom budou sami, nebo získají velkého partnera.

Jaké jste měli v roce 2011 výsledky? A jaké očekáváte v tomto roce? 

Od prvního dubna do konce března, což je náš fiskální rok, jsme měli tržby ve výši 660 milionů korun.  Pro roky 2012–2013 očekáváme dobrá čísla. Minulý rok jsme rostli o 450 % a předpokládám, že růst v tomto roce bude na úrovni 300 %.

PayU

Je zprostředkovatelem plateb na internetu. PayU má k dispozici sedm rychlých online převodů hlavních domácích bank (ČS, KB, Raiffeisenbank, GE money, mBank, Fio banka, Volksbank), tři typy platebních karet (Visa, MasterCard, Diners) a další metody (např. SuperCash). Transakce jsou prováděny na základě licence České národní banky a podporují bezpečnostní standard 3D Secure a mají certifikaci PCI DSS.

To jsou výrazné růsty…

Jsme mladý a ambiciózní byznys a tam se růst předpokládá. V momentě, kdy se dostaneme na určitou úroveň, samozřejmě bude ten růst zpomalovat. Stále na trhu existuje obrovský potenciál, který je potřeba využít.


Autor: Ondřej Hošt, Internet Info, s. r. o.

Jak se na vašem podnikání projevil vzestup slevových serverů? A projevuje se i současná konsolidace na trhu? 

Slevové servery jsou fenomén, který sledujeme od jeho úplného začátku. Ještě si vzpomínám, když jsem před více než 2 roky seděl se zakladatelem Slevomatu v kavárně a říkal mi, že má zajímavou myšlenku na slevový server. Bylo to zkrátka hodně rychlé, růst byl enormní. Rychlý růst se ale neobejde bez následků a trh se po určité době musí konsolidovat.

Za PayU vnímáme trh se slevovými servery jako zajímavý segment. Většina plateb tam proběhne online, takže je to pro nás hodně zajímavé. A současná situace je taková, že trh slevových serverů se konsoliduje, respektive dochází k jeho „čištění“. Náš pohled je, že slevový trh je pořád zajímavý, nebude to sice taková „raketa“ jako předtím, jeho stabilita se udrží.  Dochází také k přechodu k atraktivnějším nabídkám. Z masáží a jídla se přechází na dovolené a cestování, kde tato oblast vytváří až 50 % obratu slevových serverů. Některé z nich se přímo zaměřují jen na cestování a dovolenou. 

Plánujete spolupráci s nějakým velkým internetovým obchodem?

Máme podepsanou spolupráci s Kasou, která by měla začít fungovat v září. V současné době máme rozjednané další 2–3 velké hráče, jsou to zajímavé značky a velké brandy na e-commerce trhu.

Myslíte si,  že Alza.cz bude vyvíjet nějaké vlastní platební řešení? 

Alza bude určitě postupem času předcházet na OEM platby, protože trend je jasný. Nemyslím si, že by spustili nějaký svůj platební systém. Jsou výborní v tom, co dělají – v retailu. Řešit platební byznys je velice náročné a mohlo by je to odvést od jejich core byznysu.

Náš byznys navíc reguluje mnoho směrnic. Musíte mít řadu licencí, které není jednoduché získat. Důležitá je také stabilní infrastruktura a dodržování dalších zákonů. Musíte také dosahovat velkých objemů, aby to pro velké banky bylo zajímavé. Marže jsou tam navíc extrémně nízké. Nemyslím si, že by nám Alza nějak v tomto konkurovala. S Alzou ale také již delší dobu vedeme rozhovory.


Autor: Ondřej Hošt, Internet Info, s. r. o.

Podle nejrůznějších výzkumů platí Češi kartou prostřednictvím internetu podstatně méně, než jiné západní země. Myslíte si, že se tento trend mění? 

Média značně masírovala veřejnost různými příběhy, které referovaly o tom, že klient zaplatil kartou a přišel o své peníze. Respektive jeho karta byla zneužita.

Je důležité říct, že dneska to procento podvodů v České republice je extrémně nízké v porovnání se zbytkem světa. Platba kartou je v současnosti velmi bezpečná. Málo lidí také ví, že pokud klient zaplatí kartou a nedostane své služby či zboží, tak se vždycky může obrátit na danou banku s tím, že tam byl nějaký problém. Banka by měla posléze peníze vrátit.

Dnes je díky tomu karta paradoxně nejbezpečnější platební možností. Je to také o PR, které karty mají.

Jaké procento tvoří platba kartou z celkového obratu PayU? A půjdou platby kartou nahoru? 

Platba kartou může vytvářet 25–30 % obratu. Okolo 40 %, možno trochu víc, budou platební tlačítka. A další metody jako standardní bankovní převod nebo platba přes terminál sazky atd. Meziročně se provedlo na celém trhu o 84 %  více plateb prostřednictvím karty. A tento rok to může být ještě víc. Lidé přicházejí na to, že je to rychlé a bezpečné. Takže to určitě půjde nahoru.


Autor: Ondřej Hošt, Internet Info, s. r. o.

A jak se vyvíjí trend u platebních tlačítek?

Důležité je také to, že procento plateb prostřednictvím platebních tlačítek roste, to znamená, že postupně ukrajují dalším platebním metodám.  Domnívám se, že je to naší šíří záběru, zatím tu totiž nebyl nikdo, kdo by nabízel veškerá platební tlačítka. Pokud nějaký obchodník integroval do svého internetového obchodu nějaká tlačítka,  bylo jich maximálně 1–2. Já osobně v tomto trendu vidím především jednoduchost. Platba prostřednictvím tlačítka je jednoduší než kartou. Přihlášení do internetbankingu znáte často nazpaměť. Nepotřebujete nic kontrolovat ani zadávat.

Plánují také nové banky online platby?

Víme, že všechny tři nové banky (Zuno, Equa Bank  a Air Bank) plánují nějaký typ online platby. Vedeme s nimi diskuze a v momentě, kdy to bude aktuální, tak bychom velice rádi s nimi šli do spolupráce.

Jak vidíte budoucnost online placení za 5 let? 

Primárně se bude všechno zjednodušovat. Klient bude mít svůj virtuální účet, ze kterého bude vše hradit na jeden klik nebo pípnutí. Identifikace uživatelů pokročí a tím se také zvýší bezpečnost. 

skoleni_15_4

Je v současné době otázka, jaké zařízení k tomu budou klienti používat. Nevíme, zdali to bude karta, mobil nebo kombinace těchto dvou věcí. Velké naděje se vkládají do NFC.

Děkuji za rozhovor.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).