Daňové odpočty životního pojištění nově aneb Jak zmást veřejnost

11. 2. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Možná jste také před koncem loňského roku dostali od své pojišťovny dopis, ve kterém vás seznamuje s dopadem daňových změn na vaši smlouvu o životním pojištění.

Tedy, že v budoucnu si buď můžete odečítat pojistné od základu daně, nebo si zachováte možnost ze smlouvy vybírat peníze. Dále obvykle následovala instrukce, že pro zachování možnosti daňových odpočtů (tzv. „daňové uznatelnosti“) nemusíte v podstatě dělat nic. Jen přiložený dodatek smlouvy podepsat a pečlivě jej uschovat. Pokud jste si však chtěli nadále uchovat možnost prostředky vybírat, měli jste do pojišťovny odeslat podepsané zamítnutí tohoto dodatku.

Všechno je jinak

Vězte ale, že všechno je jinak. Tedy alespoň v otázce onoho souhlasného „nicnedělání“. Do celé problematiky totiž poměrně razantně vstoupila ČNB. Prohlásila, že „nicnedělání“ není možno považovat za souhlas a že pro zachování „daňové uznatelnosti“ musí také klient aktivně projevit svoji vůli. A to podpisem příslušného dodatku a jeho odesláním zpět do své pojišťovny. Tolik ve stručnosti fakta. Co to ale znamená pro klienty pojišťoven? Pokud už podepsaný dodatek pojišťovně poslali, mohou být klidní. Mají smlouvu „daňově uznatelnou“. Ostatní by měli věnovat otázce nastavení daňového zvýhodnění u své pojistné smlouvy náležitou pozornost.

Část pojišťoven bude nyní chtít pro převod do režimu „daňové uznatelnosti“ po svých klientech podepsaný dodatek vrátit tak, jak požaduje ČNB. Času je na to zatím poměrně dost. Aby mohl klient uplatnit daňový odpočet za celý letošní rok, musí dodatek podepsat do konce března a v přiměřené lhůtě také dopravit do pojišťovny. Jsou ale také pojišťovny, které po svých klientech vrácení dodatku v případě souhlasu s jeho obsahem nepožadují. Naopak chtějí, aby jim poslal své odmítnutí, a tedy požadavek na zachování možnosti ze smlouvy prostředky vybírat.

Jak ale klient pozná, na čem je? Přeloženo do češtiny, jak se dozví, jestli má smlouvu „daňově uznatelnou“, přestože pro to „nic“ neudělal? Musí zkrátka pozorně sledovat vše, co mu jeho pojišťovna posílá a nic nevyhazovat do koše, aniž si to pořádně přečte.

Sledujte vše, co vám pojišťovna posílá. Nevyhazujte korespondenci bez jejího přečtení.

Sledujte korespondenci od pojišťovny

Většina pojišťoven plánuje rozesílat dodatky k podpisu spolu s daňovým potvrzením. Je to logické. Jde totiž o dopis, který většina klientů opravdu otevře, a tak je zde největší šance, že si jej i přečte a udělá to, co je pro zachování daňového zvýhodnění nutné. Takže každý, kdo na přelomu ledna a února obdržel obálku od své pojišťovny, by měl věnovat velkou pozornost jejímu obsahu. Jestliže chce nadále využívat možnost odečítat si pojistné od základu daně, nemělo by ho tentokrát zajímat jen daňové potvrzení, ale i ostatní dokumenty.  Pokud najde v obálce jen daňové potvrzení a dodatek již přitom dostal dříve, pojišťovna jeho smlouvu jako „daňově uznatelnou“ už s největší pravděpodobností eviduje. Nicméně se v těchto případech klientům určitě vyplatí zvednout telefon, do pojišťovny zavolat a přesvědčit se, jak to s „daňovou uznatelností“ jejich smluv ve skutečnosti je. Pro jistotu…

Protichůdné informace

Pokud jste z informací týkajících se těchto změn poněkud zmatení, není se čemu divit. Můžete se uklidňovat snad jen tím, že nejste sami. Podobně jsou na tom nejspíš i ostatní klienti pojišťoven. Dostávali protichůdné informace, podle kterých neměli jednou dělat nic, podruhé zas něco podepisovat a posílat. Někteří z nich možná „druhý“ dodatek dokonce zahodí, protože jim bude připadat, že takovou věc již jednou dostali. Na svůj omyl pak nejspíš přijdou až na začátku roku 2016, když budou marně čekat na daňové potvrzení za rok 2015.

Pro takové klienty mám hned dvě zprávy. Jednu dobrou, druhou špatnou. Tou dobrou je, že dodatek, který udělá z jejich smlouvy „daňově uznatelnou“, mohou podepsat i později. Jedinou podmínkou je, že od 1. 1. 2015 neprovedou na své smlouvě žádný výběr. Špatnou zprávou je pak to, že „daňovou uznatelnost“ již nemohou získat zpětně. To znamená, že si budou moci odpočítávat jen pojistné zaplacené po podpisu tohoto dodatku (v tomto případě tedy nejspíš od února, nebo od března 2016).

Někteří klienti pojišťoven si svůj omyl uvědomí až v roce 2016, kdy budou marně čekat na daňové potvrzení.

Šité horkou jehlou

Asi není těžké se vcítit do pocitu frustrace, který bude mít ten, komu se něco podobného stane. Nejspíš bude obviňovat pojišťovnu, že ho nesprávně nebo rozporuplně informovala. Bude mít ale pravdu jen částečnou. Informace, které vycházejí v této otázce od pojišťoven, opravdu protichůdné jsou a mohou člověka lehce zmást. Není to však tak docela jejich vina.

Pojišťovny totiž připravovaly celou akci v časové tísni, bez závazných výkladů a takříkajíc za pochodu. Většina z nich zvolila metodu souhlasu „nicneděláním“ proto, aby bylo daňové zvýhodnění zachováno pro co nejvíce klientů (a na začátku roku 2016 bylo co nejméně těch rozčarovaných). Výhodou bylo i to, že pokud by někdo později změnil svůj názor a chtěl mít možnost opět provádět výběry, lze z režimu daňového zvýhodnění poměrně lehce vystoupit.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Takto klientovi sice vznikne povinnost dodanit odpočty realizované od roku 2015, to ovšem nelze chápat jako sankci. Jde spíše o narovnání stavu, protože tuto daň by musel stejně zaplatit, kdyby měl smlouvu „daňově neuznatelnou“. Jinak řečeno – z režimu „daňové uznatelnosti“ je možné poměrně lehce vystoupit, a to bez finanční ztráty, zatímco do tohoto režimu se dá sice dodatečně vstoupit, ale už ne zpětně, a tak klient o nějaké peníze přijít může. Pojišťovny proto zvolily postup, který měl klientům peníze ušetřit. Když měly vše připravené a některé už i rozeslaly klientům dopisy s dodatky, přišla se svým stanoviskem ČNB a všechno je jinak.

Na klienty pojišťoven může mít ale tato situace ještě jeden nepříjemný dopad. Zmatený nebo frustrovaný člověk je totiž velice lehce ovlivnitelný různými dezinformátory. Především, pokud v něm živí jeho pocit nejistoty a zklamání. Na to pozor. Pokud se vám bude někdo snažit namluvit, že vaše pojišťovna neví, co dělá, a proto je na čase přestoupit k nějaké jiné, která navíc nabízí pojištění „nové a lepší“, nevěřte mu. Jednak vaše pojišťovna je v tom nevinně a jednak ta „jiná“ pojišťovna na tom byla v otázce daňových změn pravděpodobně úplně stejně jako ta vaše. Ale koumáci, kteří vám budou tvrdit opak, se určitě najdou.

Autor článku

Autorka je expertkou pro pojišťovací sektor. Působí v oddělení poradenství pro finanční instituce společnosti EY.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).