Co nového přinese povinné ručení?

22. 10. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Pojišťovny pomalu představují novinky, se kterými si chystají v blízké době přijít na trh povinného ručení. Opět nás čekají jisté změny, na které si budeme muset zvyknout. Nové podmínky, nové služby a samozřejmě také nové ceny.

Jak je již každým rokem zvykem, dávají na podzim pojišťovny nahlédnout pod pokličky hrnců, ve kterých se vaří nově připravované pojistné produkty, v našem případě povinné ručení.

Změny pravidel…

Povinné ručení jako takové se mění. Změna je spojena s připravovanou novelou zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (168/1999 Sb.), kterážto by měla současný zákon harmonizovat s legislativou Evropského společenství.

Konkrétně půjde o navýšení minimálních pojistných částek pro škodu na majetku na 18 mil. Kč (z původně požadovaných 5 mil. Kč) a pro škodu na zdraví dokonce na 35 mil. Kč (z původních 18 mil. Kč). Samotná takováto změna se musí odrazit pozitivním směrem v cenotvorbě pojistného, nelze tedy cenové změny zjednodušeně paušalizovat.

Na druhé straně lze ale konstatovat, že většina pojišťoven již v minulosti nabízela nadstandardní produkty, v jejichž rámci se pracovalo s limity, které jsou dostatečně vysoké i po zohlednění těchto nových pravidel (např. Česká pojišťovna již v loňském roce vyrazila dech limitem pojistného plnění ve výši 5 mld. Kč).

Vybrané sazby pro osobní automobily pro rok 2004
Česká pojišťovna UNIQA pojišťovna Kooperativa
Do 1000 ccm 2 996 Kč 2 962 Kč 2 964 Kč
1001–1350 ccm 3 693 Kč 3 611 Kč 3 496 Kč
1351–1850 ccm 5 130 Kč 5 262 Kč 5 392 Kč
1851–2500 ccm 8 256 Kč 8 290 Kč 8 592 Kč
Přes 2501 ccm 11 392 Kč 12 711 Kč 11 984 Kč

Zdroj: Pojišťovny

Co nás čeká a nemine

Již přes rok mají naše pojišťovny možnost stanovovat výši pojistného zcela podle vlastních výpočtů a nemusí se omezovat pouze na rozčlenění vozidel do jednotlivých skupin, do jakých byla rozdělena podle hmotnosti a kubatury motoru v minulosti.

Naneštěstí se ale nezdá, že by se v budoucnu mělo blýskat na lepší časy. Pojišťovny pohodlně pokračují v nastoleném trendu a klíčovým faktorem pro stanovení pojistného je opět kubatura, popř. hmotnost vozidla.

Přirozeně je v jednotlivých kategoriích počítána skutečná škodovost, od které se současné sazby odvíjejí, je ale stále upřednostňována nesmyslná logika říkající, že auta s nižším objemem válců způsobují vyšší škody. Jsou tedy nadále znevýhodňováni majitelé starších vozů a vozů s dieselovým motorem.

S dalším rokem provozu tohoto pojištění narůstají pojišťovnám časové řady týkající se množství a výše škod, sazby tudíž mohou stále přesněji zobrazovat skutečnou hodnotu pojištění. Stále ale zřejmě nejsou natolik dlouhé, aby si některá z pojišťoven troufla změnit radikálně systém konstrukce pojistného.

Nejrizikovějším faktorem v povinném ručení je kvalita samotného řidiče. Tu zohledňují pojišťovny svým systémem bonusů a malusů, přičemž standardně bývá poskytován roční bonus za bezškodní průběh ve výši např. 10 %, který je možný v průběhu let kumulovat až do předem dané maximální možné úrovně (např. 50 %).

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Co chystají pojišťovny

Pojišťovny zpravidla chystají navýšení pojistných částek, které je způsobeno již původně uvedeným požadavkem novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Mimo to ale některé z nich přicházejí s viditelnými změnami.

Generali Pojišťovna chystá pro své klienty nové asistenční služby, které by mohl využít v případě dopravní nehody každý její klient, který má uzavřenou pojistku na dobu neurčitou a jehož auto se pohybuje pod hmotnostní hranicí 3,5 tuny.

S velmi originální nabídkou pro své klienty přišla Kooperativa. Nabízí totiž pojištění bonusu u povinného ručení. Za roční pojistné 250 – 350 Kč může získat klient jistotu, že v případě nepříznivé události nepřijde o svůj naspořený bonus.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Ceny

Ceny za povinné ručení podle prvních informací mírně vzrostly. V některých případech více (např. ČPP), v jiných méně. Např. UNIQA pojišťovna uvádí, že její sazby narostly v průměru o 5 %. Obecně se ale pojišťovny shodují v tom, že nárůst není ani tak plošný, jako spíše selektivní v neprospěch kategorií vozů, které způsobují nejvyšší škody.

Dobrých řidičů by se ale zdražování příliš dotknout nemělo. Ti, kteří jezdí bez nehod, by měli přeci jenom platit o něco méně, neboť je v případě většiny poskytovatelů povinného ručení bonus za bezškodný rok zpravidla vyšší, než průměrný meziroční nárůst pojistného. A takových řidičů by mělo být přes 90 %.

Vzroste vám cena za povinné ručení?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).