Jak je již každým rokem zvykem, dávají na podzim pojišťovny nahlédnout pod pokličky hrnců, ve kterých se vaří nově připravované pojistné produkty, v našem případě povinné ručení.
Změny pravidel…
Povinné ručení jako takové se mění. Změna je spojena s připravovanou novelou zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (168/1999 Sb.), kterážto by měla současný zákon harmonizovat s legislativou Evropského společenství.
Konkrétně půjde o navýšení minimálních pojistných částek pro škodu na majetku na 18 mil. Kč (z původně požadovaných 5 mil. Kč) a pro škodu na zdraví dokonce na 35 mil. Kč (z původních 18 mil. Kč). Samotná takováto změna se musí odrazit pozitivním směrem v cenotvorbě pojistného, nelze tedy cenové změny zjednodušeně paušalizovat.
Na druhé straně lze ale konstatovat, že většina pojišťoven již v minulosti nabízela nadstandardní produkty, v jejichž rámci se pracovalo s limity, které jsou dostatečně vysoké i po zohlednění těchto nových pravidel (např. Česká pojišťovna již v loňském roce vyrazila dech limitem pojistného plnění ve výši 5 mld. Kč).
Česká pojišťovna | UNIQA pojišťovna | Kooperativa | |
---|---|---|---|
Do 1000 ccm | 2 996 Kč | 2 962 Kč | 2 964 Kč |
1001–1350 ccm | 3 693 Kč | 3 611 Kč | 3 496 Kč |
1351–1850 ccm | 5 130 Kč | 5 262 Kč | 5 392 Kč |
1851–2500 ccm | 8 256 Kč | 8 290 Kč | 8 592 Kč |
Přes 2501 ccm | 11 392 Kč | 12 711 Kč | 11 984 Kč |
Zdroj: Pojišťovny
Co nás čeká a nemine
Již přes rok mají naše pojišťovny možnost stanovovat výši pojistného zcela podle vlastních výpočtů a nemusí se omezovat pouze na rozčlenění vozidel do jednotlivých skupin, do jakých byla rozdělena podle hmotnosti a kubatury motoru v minulosti.
Naneštěstí se ale nezdá, že by se v budoucnu mělo blýskat na lepší časy. Pojišťovny pohodlně pokračují v nastoleném trendu a klíčovým faktorem pro stanovení pojistného je opět kubatura, popř. hmotnost vozidla.
Přirozeně je v jednotlivých kategoriích počítána skutečná škodovost, od které se současné sazby odvíjejí, je ale stále upřednostňována nesmyslná logika říkající, že auta s nižším objemem válců způsobují vyšší škody. Jsou tedy nadále znevýhodňováni majitelé starších vozů a vozů s dieselovým motorem.
S dalším rokem provozu tohoto pojištění narůstají pojišťovnám časové řady týkající se množství a výše škod, sazby tudíž mohou stále přesněji zobrazovat skutečnou hodnotu pojištění. Stále ale zřejmě nejsou natolik dlouhé, aby si některá z pojišťoven troufla změnit radikálně systém konstrukce pojistného.
Nejrizikovějším faktorem v povinném ručení je kvalita samotného řidiče. Tu zohledňují pojišťovny svým systémem bonusů a malusů, přičemž standardně bývá poskytován roční bonus za bezškodní průběh ve výši např. 10 %, který je možný v průběhu let kumulovat až do předem dané maximální možné úrovně (např. 50 %).
Srovnání povinného ručení na Měšci
Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.
Co chystají pojišťovny
Pojišťovny zpravidla chystají navýšení pojistných částek, které je způsobeno již původně uvedeným požadavkem novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Mimo to ale některé z nich přicházejí s viditelnými změnami.
Generali Pojišťovna chystá pro své klienty nové asistenční služby, které by mohl využít v případě dopravní nehody každý její klient, který má uzavřenou pojistku na dobu neurčitou a jehož auto se pohybuje pod hmotnostní hranicí 3,5 tuny.
S velmi originální nabídkou pro své klienty přišla Kooperativa. Nabízí totiž pojištění bonusu u povinného ručení. Za roční pojistné 250 – 350 Kč může získat klient jistotu, že v případě nepříznivé události nepřijde o svůj naspořený bonus.
Ceny
Ceny za povinné ručení podle prvních informací mírně vzrostly. V některých případech více (např. ČPP), v jiných méně. Např. UNIQA pojišťovna uvádí, že její sazby narostly v průměru o 5 %. Obecně se ale pojišťovny shodují v tom, že nárůst není ani tak plošný, jako spíše selektivní v neprospěch kategorií vozů, které způsobují nejvyšší škody.
Dobrých řidičů by se ale zdražování příliš dotknout nemělo. Ti, kteří jezdí bez nehod, by měli přeci jenom platit o něco méně, neboť je v případě většiny poskytovatelů povinného ručení bonus za bezškodný rok zpravidla vyšší, než průměrný meziroční nárůst pojistného. A takových řidičů by mělo být přes 90 %.