Hlavní navigace

Co je nejlepší na létání, cena nebo kvalita?

29. 1. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pojem nízkonákladový v mnoha z nás budí představy něčeho extrémně levného, co upřednostňuje cenu nad ostatními parametry. Jenže vlivem konkurence už dávno není pravda, že levný znamená nekvalitní nebo snad špatný.

Levně (skoro) kamkoliv

Létat levně v dnešní době není vůbec žádný problém. Právě naopak, ceny leteckých spojení jsou při včasném nákupu natolik zajímavé, že směle konkurují pozemní dopravě. A vlivem silné konkurence dnes není problém koupit letenku za rozumnou cenu ani pár hodin před odletem. Ovšem slovo „skoro“ má i zde své výjimky. Všimněme si, že levné aerolinie neuvidíte na zámořských destinacích a zapomeňte na ně směrem na východ. Ne že by nízkonákladoví dopravci neměli o tamní trhy zájem, ale získat povolení a všechny licence například pro létání do Ruska, při silném lobby národních dopravců, spolehlivě odstraní potenciální zájemce o dálkové tratě s levnějšími letenkami.

S jakými low-cost aeroliniemi nejčastěji létáte?

Vlakem jen za příplatek

Vraťme se proto na území kontinentální Evropy. Současná nabídka aerolinií hraje především pro zákazníka. Včasným nákupem, lze ušetřit nemalé náklady, na straně druhé právě nízká cena působí často další omezení. Zatímco změnit let na letence za běžnou cenu zpravidla nic nestojí, u levných letenek je se změnou problém, a to nemusí jít jen o levné dopravce. Pokud vůbec letenku je možné vrátit či změnit, poplatky nejdou pod tisíc korun.

Jenže právě nízkonákladovým aerolinií patří pomyslný dík za povědomí o létání. Ještě před deseti lety si občan pobírající průměrnou mzdu těžko mohl dovolit využít leteckou dopravu, snad mimo jednoročního slavnostního leteckého zájezdu na dovolenou. A v nynější době je naopak letenka mnohdy levnější, než jízdenka autobusem či po železnici. Domnívám se, že dokonce nejsme daleko od doby, kdy jízda vlakem bude považována za luxus, který se musí zaplatit.

Srovnatelná kvalita

Strach z nízké kvality levných aerolinií se již dávno rozplynul. Naopak, levní dopravci dnes již ani mezi sebou nebojují jen cenou, ale snaží se nalákat na další přidané hodnoty. Click4Sky vsází na partnerství s Českými aeroliniemi, což má působit jako lákadlo na osvědčený standard kvality. easyJet propaguje ekologické létání a disponuje jednou z nejmladších letek v Evropě. SkyEurope přešly z pojmu nejlevější nízkonákladové aerolinie na premium low-cost aerolinie, což jim má dodat jakýsi lepší punc. Snad jen RyanAir dodržuje politiku nejnižší ceny, ale právě tyto aerolinie patřily mezi první, které zbortily ekonomické bariéry v létání. Oproti Polákům však stále máme co dohánět. Podle průzkumu easyJet mají nejvíce zkušeností s létáním nízkonákladovými společnostmi právě Poláci. Více než tři čtvrtiny již letělo s levnými dopravci.

Co je pro vás při letecké dopravě nejdůležitější?

Je libo mobil?

Všichni respondenti dostali možnost vyjádřit jedno svoje přání spojené s leteckou dopravou. 39 procent by rádo využívalo služby přednostního nástupu na palubu, 26 procent internetového odbavení. Většina Čechů by si přála používat na palubě mobilní telefon. I zde dochází k zajímavému srovnání. Klasické aerolinie často operují vyšší kvalitou poskytovaných služeb a občerstvením v ceně, ale zdá se, že s ohledem na cenu se cestující klidně smíří s tím, že dvě tři hodiny letu vydrží bez kávy či sedviče.

Upřímně, ani levní dopravci nazmar s cenou nepřijdou. Kdo měl možnost létat s jejich letadly, nemohl si nepovšimnout ochotných a usměvavých letušek, které vám s radostí sobě vlastní prodají občerstvení za 15 euro. Výhoda levné letenky se tak vynuluje, ale je to zcela přirozené. Výhody a slevy návazných partnerů leteckých společností, které na vás dýchají z katalogů u sedadel, mají vytáhnout z peněz cestujících ty drobné, které na letenkách ušetřili. Kdo se naláká, platí. Ale to je v pořádku, jde o normální obchod. A tak to má být.

Byznys, který jde dělat levněji

Při cestování Evropou se dnes téměř nesetkáte s papírovou letenkou. U levných aerolinií dali papíru sbohem dávno, u těch klasických si za papír připlatíte zpravidla 500 Kč navíc, pokud vůbec tuto možnost dostanete. Výsledky průzkumu odrážejí fakt, že v dnešní době si stále více cestujících kupuje letenku přes internet (například 83 procent Poláků a 61 procent Turků). Slovinci a Maďaři získávají letenku také prostřednictvím cestovních kanceláří (56 procent, respektive 44 procent odpovědí). Zajímavé však je, že vysoké procento Čechů si kupuje letenky i na letišti. Turci platí většinou kreditní kartou (90 procent odpovědí), Češi také (74 odpovědí), zatímco kreditní kartu používá ke koupi letenky jen 35 procent Maďarů.

dan_z_prijmu

A kam se nejčastěji létá? Mezi nejčastěji uváděné destinace levných aerolinií patří Paříž, Londýn a Milán. Při včasné rezervaci letenky do Londýna dnes můžete letět dokonce za nižší cenu, než nabízejí zavedení autobusoví dopravci na pravidelných linkách. Ale co přes všechny lákadla působí na zákazníky nejvíce, je cena. Právě cena, která je nižší, než je u klasických aerolinií, hraje zásadní rozhodování, kdo s kým poletí.

Věrnost se u nízkonákladových dopravců moc necení, jejich klienti volí cenu, a tak nepatří zrovna mezi loajální zákazníky. Přesto i nízkonákladoví dopravci mohou své zákazníky k věrnosti motivovat, třeba tím, když se zákazníci na vlastní oči přesvědčí, že kvalita poskytovaných služeb tzv. „neodpovídá ceně“, nýbrž je v tomto případě srovnatelná s běžnými aeroliniemi. Prostě že tento letecký byznys jde dělat levněji

.

Létáte s nízkonákladovými aeroliniemi?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako pojišťovací poradce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).