Hlavní navigace

Co čeká klienty Union banky?

24. 2. 2003
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Union banka je ve správním řízení a její klienti jsou odstřiženi od svých peněz. Kdy se k nim dostanou? Budou jim vráceny všechny jejich úspory? Co v takové chvíli mají postižení klienti dělat a kam se mají obrátit?

Klienti Union banky jsou v nelehké situaci. Banka zavřela všechny své pobočky, zmrazila většinu plateb a přerušila klientům všechny cesty, jak se dostat k penězům – nefungují bankomaty, telefonní ani internetové bankovnictví (více aktuálních informací v článku Union banka zavírá všechny pobočky). Nejpravděpodobnější scénář zatím naznačuje, že banka přijde o licenci a na řadu přijde Fond pojištění vkladů, který postižené klienty do tří měsíců vyplatí. Jak se zachovat do té doby?

O část peněz asi klienti přijdou
Je téměř nemožné, aby Union banka povstala jako bájný fénix z popela otřesené důvěry. Proto klienti, kteří u ní měli úspory, musejí počítat s tím, že od banky samotné se svých peněz už asi nedočkají. Přijde na řadu Fond pojištění vkladů, který vyplácí pojištěné vklady klientů.

V současné době jsou pojištěny veškeré neanonymní korunové i devizové vklady, a to jak fyzických, tak právnických osob. Náhrada se vyplácí v korunách (i když jde o devizový účet) ve výši 90% z pojištěné částky, nejvýše však do částky odpovídající 25.000 euro (aktuálně zhruba 790 000 Kč) pro jednu oprávněnou osobu u jedné banky.

To znamená, že všechny běžné, spořící i termínované vklady jsou pojištěné. Jeden člověk (na jedno rodné číslo) může dostat náhradou maximálně zmíněný ekvivalent 25.000 euro, tedy asi 790.000 Kč, a to i v případě, že měl u banky více účtů a součet vkladů na nich tuto částku přesáhl (podle premiéra Špidly v bance prý byla pouhá stovka klientů, kteří měli vklady nad 1 mil. Kč). Naopak, pokud klient měl více účtů, ale součet vkladů, které na nich ležely, byl nižší než uvedená částka, budou nahrazeny všechny z 90 %.

Fond pojištění vkladů by měl tyto náhrady začít vyplácet do tří měsíců od chvíle, kdy dostane pokyn k výplatě. Do té doby tedy budou klienti bez peněz. O své peníze se nemusíte nijak zvlášť starat – v minulosti vše probíhalo většinou tak, že podle evidence příslušné banky byly osloveni jednotliví klienti, přesto se doporučuje, abyste si uschovali doklady o vlastnictví vkladů u Union banky (např. výpisy).

Pro klienty banky ještě existuje jistá naděje, že dostanou plných 100 % svých vkladů. Tak to totiž zatím fungovalo v minulosti, kdy se klientům zkrachovalých bank vyplácelo pojištění vkladů zpětně až do výše 4 mil. Kč. Jestli se tak stane, je však ve hvězdách, a proto je lepší nespoléhat se na to a nechat se spíše příjemně překvapit.

Kam se obrátit do té doby?
Žít a platit se však musí i během těch tří měsíců, než Fond pojištění vkladů začne s výplatou náhrad. Samozřejmě, některé věci se dají oželet, ale s nájmem a jídlem se čekat moc nedá. Jak se proti platební neschopnosti bránit? Kde se dají sehnat peníze?

Nejdůležitější je zachovat chladnou hlavu, jakkoliv to může být obtížné, a nepanikařit, abyste se nenechali vlákat do nevýhodné nabídky jen proto, že je zrovna po ruce.

Než začnete vybírat mezi nabídkami jednotlivých bank, které se vám teď nabízejí, zkuste se obrátit na přátele a příbuzné. Měli by mít pro vaši situaci pochopení a jejich pomoc vás vyjde určitě levněji než kterákoli výhodná komerční půjčka. Může vás zachránit i jen několik tisíců, abyste přežili do chvíle, než dostanete pravidelnou mzdu od zaměstnavatele. Zaměstnavatel sám může také pomoci mimořádnou zálohou na mzdu. V každém případě byste mu měli nahlásit změnu způsobu výplaty peněz – buď aby je vám vyplácel hotově nebo mu nahlásíte nový bankovní účet.

Pomoci vám také může odklad výdajů na pozdější dobu. Určitě stojí za to vyzkoušet, jestli vám třeba tříměsíční zpoždění nájmu umožní majitel bytu (zvláště obce by mohly být velkorysé), jestli by prošlo zpoždění splátek úvěru (spotřebitelského, hypotečního nebo ze stavebního spoření), jestli na splátky počkají různí dodavatelé energií a služeb atd.

Vyplatí se využít nabídky konkurence?
Po pádu Union banky rychle vycítily příležitost k získání nových klientů konkurenční banky. Především ty menší jako Živnostenská banka, GE Capital Bank a Raiffeisenbank přišly se zvýhodněnými nabídkami, které podle jejich slov mají klientům Union banky podat pomocnou ruku a usnadnit jim překlenutí obtížné situace. Má smysl jejich nabídky využít?

Obecně platí: půjčujte si od bank s rozmyslem. Vzhledem k řadě výše zmíněných metod, jak přechodné potíže překonat, bych po bankovní půjčce sahal až v případě, kdy by opravdu nic jiného nezbývalo. A i v takové chvíli bych řádně zvažoval, na kterou banku se obrátit.

Současné zvýhodněné nabídky všech tří uvedených bank v sobě skrývají malý háček – k jejich využití, tedy získání půjčky, je nutné založit si u dané banky běžný účet (často s přídatnými službami). Ten sice může být na přechodné období osvobozen od poplatků, ovšem pak naskočí na standardní cenový režim, který vám nemusí vyhovovat – a pak se rušení účtu může docela prodražit.

Nejjednodušší to mají studenti
Nejjednodušší rozhodování mají studenti, kteří měli u Union banky Amos konto (popřípadě Junior konto). Konkurenční nabídka není příliš široká, aby se nedala snadno porovnat, a zároveň je natolik pestrá, aby si se z ní dalo vybrat. Studentská konta mají navíc levný provoz, takže se s nimi nedá sáhnout příliš vedle (více informací). Navíc, některé banky umožňují rychlé získání kontokorentu (např. u ČS lze hned druhý den konto bez zábran přečerpat do mínusu 10.000 Kč).

Složitější výběr budou mít klienti, kteří už na studentské výhody nemají nárok. Je vhodné, aby výběr neomezili jen na ty banky, které se jim nabízejí v reklamních akcích typu „Přebíráme klienty Union banky“. Rychlý kontokorent totiž můžete získat i od dalších bank v rámci standardních programů a může se stát, že bude levnější než nějaká „zvýhodněná nabídka“. Stejně tak běžný účet, popřípadě celý balíček služeb, může být výhodnější v rámci standardní nabídky jedné banky než u zvýhodněné nabídky jiné banky. Dalším faktorem pro rozhodování může být šíře a dostupnost pobočkové sítě a sítě bankomatů dané banky. Podrobný návod, jak se orientovat v nabídkách a jak vybrat balíček služeb, naleznete v článku Vyberte si nejlepší konto.

Speciální akce
Podívejme se teď, jak vypadají ony zvýhodněné nabídky tří bank, které se snaží oslovit klienty Union banky. Všechny tři nabízejí svůj běžný účet (nebo balíček služeb) s možností okamžitého přečerpání.

Úroky a výše kontokorentu
S cenově zřejmě nejvýhodnější nabídkou přišla Živnostenská banka, která nabízí kontokorentní úvěr od 10.000 Kč do 50.000 Kč se sazbou 8,6 %, což je cena nižší, než je obvyklé (ovšem nabídka je pouze pro klienty, kteří v Unionce měli aspoň 200.000 Kč nebo měsíční příjem jejich rodiny přesahuje 30.000 Kč).

Raiffeisenbank se úrokovou sazbou ve výši 12,5 % drží svého standardu a nijak ji nezvýhodňuje proti ostatním klientům. Půjčit si můžete jen do 5.000 Kč, pokud však přinesete potvrzení o poslední výplatě, můžete si půjčit až do výše výplaty.

Nejdražší je GE Capital Bank, kde se při úroku 16 % nedá hovořit zrovna o nějakém solidárním gestu. Půjčit si můžete až 20.000 Kč.

Další zvýhodnění
Živnostenská banka vám při zřízení účtu odpustí povinný minimální vklad a při žádosti o kontokorent do 27. února potvrzení o příjmu. GE Capital vám zase povede běžný účet půl roku zdarma. U Raiffeisenbank máte účet zdarma tři měsíce. Živnostenská banka podobnou slevu nedává, protože vedení účtu je u ní zdarma standardně při ceně výpisu 10 Kč.

skoleni_15_4

Podmínkou pro získání zvýhodněné nabídky jsou obecně u všech bank jednak obvyklé doklady nutné k získání půjčky (jako doklady totožnosti, doklad o zaplacení služeb kvůli ověření adresy, doklady o příjmu a doklady o existenci účtu u Union banky, např. výpisy).


Až se budete rozmýšlet, kde si založit konto, od koho si půjčit peníze, co udělat jako první a co nechat na potom, čiňte tak s chladnou hlavou. Vaše situace může být vážná, ale rozhodně se dá překonat, stejně jako mnoho jiných „ran osudu“. Zkrátka „Nepropadejte panice!“, jak zní motto jedné slavné knihy. Měšec vám při tom bude držet palce. 

Jak byste řešili platební neschopnost?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).