Hlavní navigace

Názor k článku Cestování do Severní Koreje z finančního pohledu od Patrik Chrz - Nemám problém s tím, že v hotelu či...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 10. 2015 19:41

    Patrik Chrz

    Nemám problém s tím, že v hotelu či v centru města je něco dražší. Ale s tím, že průvodci lžou o kurzu a cena 1 won v hotelu není to samé jako 1 won v obchodě pro místní (a je úplně jedno, za kolik se ten won smění). Zkrátka je evidentní, že v hotelu se platí úplně jiným wonem (a asi fyzicky neexistujícím), než "venku". Jinak to celkem nechápu - mohli uvádět ceny rovnou v eurech (nebo renminbi), přepočet na nějaký virtuální konvertibilní won nebyl vůbec nutný, stejně sem místní vůbec nezajdou.

    Ještě jednou to zrekapituluji. Průvodci nám řekli, že 1 euro odpovídá 100 wonům. V této relaci bylo účtováno i v hotelu či ve speciálních obchodech pro turisty (tedy obdoba bývalých československých Tuzexů). A ceny nebyly až tak přemrštěné, plus mínus odpovídaly běžným cenám v západní Evropě.
    Za 1 dolar jsme dostali 3 nanuky, to by tedy bylo cca 80 wonů.

    V delfináriu ovšem byla zmrzlina za 2500 wonů a určitě to nebylo pro turisty, to jsme zde byli pouze my a pochybuji, že by za jednu točenou dal někdo (ať už bohatý turista nebo místní) 25 euro. Pokud bychom to ale vydělili stem, vycházela by zmrzlina na 25 "konvertibilních" wonů a tedy opět 3 zmrzliny za dolar. Případně viz fotka v předešlém příspěvku, kdy v obchodě pro místní byla u zelí cenovka 5000 wonů (jestli někdo umí korejsky, tak může říct, jestli je to za kus nebo kilo), a je opravdu vysoce nepravděpodobné, že by to bylo 50 euro. Naproti tomu 50 centů už je mnohem uvěřitelnější cena.

    Když nám průvodkyně řekla, že lístek do metra stojí 5 wonů, tedy 5 centů, tak to opět nedává smysl, třeba i v poměru k cenám té zeleniny. Buď tedy stojí 5 centů, tedy 500 "národních" wonů a tedy za 10 lístků je 1 hlávka (nebo kilo?) zelí (což by u dotované dopravy mohlo být), nebo stojí opravdu 5 wonů, ale pak by hlávka zelí stála jako tisíc lístků na metro (vyplatilo by se v tom případě vůbec lístky tisknout? Náklady na tisk lístku by musely být (několikanásobně) vyšší, než jejich cena).

    A k té dopravě - s růstem velikosti města roste potřeba dopravy rychleji než růst počtu obyvatel. Nevím, jestli napsat přímo exponenciálně. Ve městě víc jak dvakrát tak velkém jako Praha, které má jen několik stanic podzemní dráhy by měla být povrchová doprava mimořádně vytížená, ale zde nic takového není, z vyhlídek na město jsou vidět prázdné silnice. Jediné, co je vytížené, jsou chodníky a to opravdu velkým množstvím pěších, dokonce i cyklistů je velmi málo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).