Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Cestování do Severní Koreje z finančního pohledu od Lloyd - Rád si od tebe přečtu články, ale tento...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 10. 2015 16:03

    Lloyd (neregistrovaný) ---.17-4.cable.virginm.net

    Rád si od tebe přečtu články, ale tento jsem se v půli musel zastavit....
    viz. cituji

    . Podle zdrojů na internetu je síť MHD řídká a metro jezdí jen ve špičce. Jestli je doprava pro většinu lidí finančně nebo jinak (např. jestli se jízdenky běžně neprodávají a jsou poskytovány na základě přídělů) nedostupná, nevíme.

    Tak co jsi vlastně zjistil? Všímáš si jak nám podsouváš vlastně co jsi četl na internetu? A následné tvoje domněnky se souladem co ti bylo podsunuto.

    Víš Patriku, přes 12 let se pohybuju venku, mj. žil jsem v Dubaji více jak 3 roky. Když mluvím s cizinci, tak Indové nad námi ohrnují nos, že jsme za komunistů stáli fronty na chleba. Jsem trochu starší, tak si více pamatuju a nikdo mi nic nenavykládá. Žil jsem v CSSR a více jak 80 procent planety může jen závidět. A víš odkud to mají? Propaganda.
    Protože jim to někdo kdysi řekl. Nikdy u nás nebyli, ale tohle znají.
    Tak raději prosím pokud něco píšeš, tak raději co jsi si ověřil, nikoliv
    co ti kdo řekl a co jsi četl na internetu.

    Jinak díky že jsi se podělil o zážitek. Věřím, že příští článek bude lepší.

  • 16. 10. 2015 18:04

    Patrik Chrz

    Tak jinak - podle mapky, která v metru visela (tady nebudeme podezřívat, že tam nějaké stanice zatajili) má metro 2 linky. Jedna má 8 stanic, druhá má 9 stanic. Jedna má být údajně zavřená, ale opět je to z informací na Internetu, tak tomu nebudeme přikládat žádnou váhu. Takže 17 stanic. To na 3 milionové město není mnoho. Ani ne poloviční Praha má 58 stanic.

    I 3 milionové město může fungovat bez podzemky, o tom žádná, ale na povrchu by to mělo být vidět, tedy opravdu hustá tramvajová a/nebo autobusová doprava. V úsecích, kterými jsem opakovaně projížděli sice byly trolejbusy, autobusy i tramvaje, ale ty na elektřinu dost často stály a i tak jich nebylo dost. V Praze, když se člověk postaví na nějakou rušnější ulicí, tak za minutu napočítá i několik vozidel MHD, tady to naopak bylo spíše několik minut mezi nimi (v tom největším centru, ne někde na okraji). Ani z vyhlídek nebyla vidět nějaká přehnaně hustá doprava. Ve výsledku se tak není čemu divit, že zde člověk vidí opravdu hodně (v Praze by to byla taková menší demonstrace) lidí chodit pěšky. Takže ne, že bych si udělal názor z Internetu (naopak, úmyslně jsem si o KLDR nic nevyhledával, abych tímto nebyl ovlivněn), ale moje domněnky (ano, domněnky, protože získat nějaké relevantní informace je velmi těžké, kromě průvodců se nebylo koho zeptat a ti opravdu nemluvili pravdu (ať už šlo o zmiňovaný počet televizních kanálů, nebo popírání existence 2 měn - "konvertibilního" a "národního" wonu - ostatně když nám tvrdili, že 100 Wonů = 1 euro, tak by hlávka zelí stála 50 euro
    http://s9.postimg.org/6iicswhxb/unnamed.jpg

  • 16. 10. 2015 18:27

    Josef Novotný (neregistrovaný) ---.imarvel.cz

    Možná jste zkažený Prahou. My co v Praze nebydlíme, jaksi nevidíme metro ani v městech, kde je 1/3 nebo 1/4 obyvatel oproti Praze. Například pomocí trojčlenky Praha s 1,2 mio má 58 stanic, takže Brno se 1/3 obyvatel má mít 19 stanic metra - ale není. Ostrava by měla mít 15 stanic metra, Plzeň 9 stanic metra. Frekvence MHD, často i počet zastávek se neustále ve valné většině měst, a to i velkých měst, snižuje, rok od roku.

    Dvojí ceny jsou snad ve všech státech na světě, a i v Praze jsou turisté často oholeni pomocí "dvojí měny či ceny". V Česku máme naopak korunu pohodnocenou kvůli ČNB, stejně jako v Číně třeba mají podhodnocené renmimbi, atd. Stačí udělat pokus: Jeďte pražským taxíkem jako cizinec neumějící česky, a pak taxíkem jako Čech - ideálně s kontrolním průkazem inspektora. Uvidíte "konvertibilní" a "národní" korunu v celé své kráse.

  • 16. 10. 2015 19:41

    Patrik Chrz

    Nemám problém s tím, že v hotelu či v centru města je něco dražší. Ale s tím, že průvodci lžou o kurzu a cena 1 won v hotelu není to samé jako 1 won v obchodě pro místní (a je úplně jedno, za kolik se ten won smění). Zkrátka je evidentní, že v hotelu se platí úplně jiným wonem (a asi fyzicky neexistujícím), než "venku". Jinak to celkem nechápu - mohli uvádět ceny rovnou v eurech (nebo renminbi), přepočet na nějaký virtuální konvertibilní won nebyl vůbec nutný, stejně sem místní vůbec nezajdou.

    Ještě jednou to zrekapituluji. Průvodci nám řekli, že 1 euro odpovídá 100 wonům. V této relaci bylo účtováno i v hotelu či ve speciálních obchodech pro turisty (tedy obdoba bývalých československých Tuzexů). A ceny nebyly až tak přemrštěné, plus mínus odpovídaly běžným cenám v západní Evropě.
    Za 1 dolar jsme dostali 3 nanuky, to by tedy bylo cca 80 wonů.

    V delfináriu ovšem byla zmrzlina za 2500 wonů a určitě to nebylo pro turisty, to jsme zde byli pouze my a pochybuji, že by za jednu točenou dal někdo (ať už bohatý turista nebo místní) 25 euro. Pokud bychom to ale vydělili stem, vycházela by zmrzlina na 25 "konvertibilních" wonů a tedy opět 3 zmrzliny za dolar. Případně viz fotka v předešlém příspěvku, kdy v obchodě pro místní byla u zelí cenovka 5000 wonů (jestli někdo umí korejsky, tak může říct, jestli je to za kus nebo kilo), a je opravdu vysoce nepravděpodobné, že by to bylo 50 euro. Naproti tomu 50 centů už je mnohem uvěřitelnější cena.

    Když nám průvodkyně řekla, že lístek do metra stojí 5 wonů, tedy 5 centů, tak to opět nedává smysl, třeba i v poměru k cenám té zeleniny. Buď tedy stojí 5 centů, tedy 500 "národních" wonů a tedy za 10 lístků je 1 hlávka (nebo kilo?) zelí (což by u dotované dopravy mohlo být), nebo stojí opravdu 5 wonů, ale pak by hlávka zelí stála jako tisíc lístků na metro (vyplatilo by se v tom případě vůbec lístky tisknout? Náklady na tisk lístku by musely být (několikanásobně) vyšší, než jejich cena).

    A k té dopravě - s růstem velikosti města roste potřeba dopravy rychleji než růst počtu obyvatel. Nevím, jestli napsat přímo exponenciálně. Ve městě víc jak dvakrát tak velkém jako Praha, které má jen několik stanic podzemní dráhy by měla být povrchová doprava mimořádně vytížená, ale zde nic takového není, z vyhlídek na město jsou vidět prázdné silnice. Jediné, co je vytížené, jsou chodníky a to opravdu velkým množstvím pěších, dokonce i cyklistů je velmi málo.

  • 16. 10. 2015 20:52

    Krakonoš (neregistrovaný) ---.ipv6.broadband.iol.cz

    Abyste se některým diskutérům zavděčil, budete muset napsat příští reportáž z USA o tom, jak jste tam všude viděl vládu mlátit černochy!

  • 16. 10. 2015 23:28

    Antikrakonoš (neregistrovaný) ---.imarvel.cz

    Ano, jinak krakonos neusne a nebude spokojený. Budete ho mít na svědomí.

  • 16. 10. 2015 21:00

    Josef Novotný (neregistrovaný) ---.imarvel.cz

    S většinou toho co jste psal v článku, v diskusi i v tomto příspěvku souhlasím.

    Nesouhlasím ohledně metra a dopravy - to je subjektivní hledisko. I kdyby rostla potřeba dopravy exponenciálně s velikostí města, pořád to nevysvětluje, proč Plzeň, Ostrava a Brno nemá žádné metro. A už vůbec to nevysvětluje, proč se MHD neustále s rostoucím letopočtem zmenšuje prakticky ve většině českých měst. Osobně mi přijde už že je zde něco shnilého i v České republice.

    Matně mi to připomíná metriku "počet bezdomovců", kterým bychom hodnotili nevyspělost různých států, nebo "počet dětí", atd. Je to jen otázka subjektivního výběru metriky.

    Co se týká měny - pokud zahraniční turista nemůže měnu získat, pak takové měna de facto venku neexistuje, je to jen vnitřní nástroj směny, který se turistů netýká. KLDR evidentně využívá turisty jako zdroj zahraničních deviz pro stát a pro vyvolené osoby - průvodce. Měnový kurs je volný, zcela tržní, jak kdo má odvahu. Jestli jsem pochopil, Kim přidělí každému turistovi jeho osobní veksláky, a bez nich turista nikam nesmí. Otázkou je, zda ceny ve wonech nebyly pro místní, ale jen pro turisty - a odhad, jak je pořádně oholit. Matně mi to připomíná jednoho veksláka, který v 80. letech vysvětloval rozčilujícím se Němcům, že on není směnárka, a proto má tak nevýhodný kurs, když chtějí platit markami a ne korunami.

    Nicméně i v Česku mě už sýří, že třeba když chci koupil plastový kanystr 5 litrů, tak ho koupím buď za stovku i více, a nebo si dojdu do Tesca, kde si za 42 Kč koupím 5 litrů Jaru v kanystru a kromě jaru mám i ten kanystr. A někdy jsou ceny i 1:100.

    Dokážu si živě představit, kdyby Praha zavedla povinnost, že každý turista musí mít dva pražské průvodce a jen skrze ně smí kupovat, že bychom získali dvojí korunu. Že dvojí won není důsledkem KLDR, ale právě veksláků, které jste měl sebou.

    Jinak se znovu omlouvám, váš popis je přesný a dobrý, a skoro se stydím, když ryji do v podstatě nepodstatností.

  • 16. 10. 2015 21:32

    Lloyd (neregistrovaný) ---.17-4.cable.virginm.net

    Myslím že je potřeba si uvědomit co je vlastně Severní Korea...
    Země která je ve válce..., tedy doslova a do písmene...
    Země na kterou jsou uvalena embarga...a největší cetník světa se svou partou po něm jde ....
    Země s uzavřenou ekonomikou...nemá moc co nabídnout...tak čemu se divit...
    dvě měny, dvoje ceny....
    pokud někdo chce colu, tak si jí zaplatí. Musí se dovézt a ještě hodně vydělat...proč by měli např. jezdit v metru zadarmo cizinci, nebo platit levný potraviny nebo zadarmo svítit? Proč, to jsou vymoženosti jednotlivých zemí. To jsou jejich sociální vymoženosti.
    Na druhou stranu že nemají auta, ale mají třeba všichni stejný vzdělání, lékaře....apod. Vyprávějte to těm chudým v tzv. vyspělých státech. Možná by jim záviděli...co spí pod mostama, s bolákama a hladoví..bez možností se zvednout....se strachem kdo je zbije jen tak pro radost, jestli policajt, výrostci nebo partička co nemá nic lepšího na práci.
    A že jsou všude policejní kontroly, že průvodcové neříkají pravdu apod. ...jsou ve válce...

    Jinak až padne opona, a spojí se Severní a Jižní Korea, no tak pozdrav koště...silná ekonomika se silnou armádou...

  • 16. 10. 2015 23:44

    Josef Novotný (neregistrovaný) ---.imarvel.cz

    Ve válce je mnoho zemí, KLDR není ani zdaleka jedinou.

    Taková Kuba měla na sebe uvalená ostrá embarga, a světový četník po ní šel hůře než po Koreji - ale měla strategicky lepšího prezidenta v čele. Obávám se, že Kubu teď dodatečně čeká sametové vytunelování poté, co se domýšlí, že snad už vše skončilo.

    Další stát, který je ve válce, a po kterém jde světový četník je Sýrie.

    Další stát, který je ve válce, a po kterém jde ... je Afghánistán.

    A mohl bych určitě jetě desítku států připojit.

    Spojení Severní a Jižní Koreje by bylo katastrofou především pro Jižní Koreu, a podle mého se nedá očekávat. IMHO si myslím, že změny v S.K. spíše nastanou, až vůdcovský rod někde škobrtne či vymře nebo tak nějak.

    Nicméně KLDR má na severu Čínu a Rusko, a myslím, že ani jeden stát by si nenechal líbit vojenský útok a Kim by se ještě na kolenách přišel omluvit, kdyby něco takového zkusil. A na jihu má Jižní Koreu, kam si párkrát vystřelí, sem tam zabije pár jihokorejčanů, ale jinak nic. Musel by jižní Koreu anektovat, a nedokáži si dost dobře představit, jaké události by následovaly.

    Podle mého je KLDR silně ztracený stát, který čeká na nějakou šťastnou náhodu či událost.

  • 16. 10. 2015 19:00

    Lloyd (neregistrovaný) ---.17-4.cable.virginm.net

    Právě, pravdivé informace nejsou, tak každý článek pokud není propaganda by měl být o to více vyváženější a opatrnější. Je to jako vstoupit na tenký led.
    Od tebe, tvých kvalit jsem očekával trošku větší nadhled a hloubku...to snad vše.

    Promin, nebylo to nic osobního.

    Patriku, at ti to lítá a at se daří a opravdu se těším na další články...

  • 16. 10. 2015 18:07

    Josef Novotný (neregistrovaný) ---.imarvel.cz

    Ámen!

    Já jsem se po prvních kontaktech v zahraničí také strašně divil, jak je realita na hony vzdálená jednak propagandě (= tomu, co je Čechům vtloukáno do hlavy o té které zemi, společnosti, režimu, ...) a jednak tomu, jaký byl první dojem, řekněme turistický v té které zemi.

    Ale naprosto nejvíce se divím, když slyším, co se povídá o době před rokem 1989, a to školním dětem a studentům. Tu dobu jsem prožil, a když to poslouchám, tak mám dojem, že dětem se strašně lže. Je to hlavně proto, že je třeba obhájit současný režim a vedení státu. Nechci návrat komunismu ani za zlaté prase, ale čím dál více přemýšlím, jak moc si je současný stát, vláda, režim i celý západ jistý v kramflecích když nedokáže ani poctivě a pravdivě informovat o jiných dobách. A jak pravdivá je asi celá současná historie.

    Pobyt v cizích státech a život tam mě překvapil - v některých státech kladně, v jiných záporně. Ale téměř vždy to bylo jiné, než je nám tu vtloukáno v médiích do hlavy. Nakonec všude byli lidé, s podobnou psychikou a myšlením jako zde - jen s jiným základem kultury, výchovy a ostatního.

    Ve druhé světové válce způsobili Japonci možná více lidských obětí a vražd, než evropští nacisté. Japonci velmi krutě genocidovali jak Čínu, tak Koreu - a Koreu velmi drsně, mnohem drsněji, než to, co vidíte ve firmech v koncentrácích. Za Japonskem možná zůstaly desítky miliónů mrtvých, a nebýt atomových bomb na Hirošimu a Nagasaki, tak se to nejspíše rozmnoží o další obrovský počet obětí. Není divu, že následně Korea začala být fanatická pro svou obranu - a v důsledku událostí se také rozdělila. Paranoia a podezřívavost v rámci genocidy, která na nich byla páchána je ošklivý důsledek nesvobody, která dnes je. Ostatně ze stejného důvodu Čína Japonsko moc nemusí. A to přesto, že v minulosti Japonsko obdivovalo Čínu stejně jako Češi obdivovali/ko­pírovali/nená­viděli Němce, a v japonském jazyce i kultuře je Čína tak zapsaná, jako germanismy v češtině.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).