Hlavní navigace

Banky a technologie: kyberbezpečnost i pomoc ze strany umělé inteligence

15. 3. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Co je Achillovou patou technologického pokroku u velkých firem? Kde může bance pomáhat umělá inteligence a proč se banky mohou postavit na hlavu, ale 100% bezpečí stejně zajistit nemohou?

V pražském Hotelu Jalta proběhl koncem února další ročník konference s názvem Fin (R‌)Evoluce, který se zaměřoval na aktuální témata spojená zejména s digitální transformací finančního sektoru. Témata se tedy točila hlavně kolem technologií, které zde nějakým způsobem rezonují.

Nástrahy dynamického vývoje v technologiích

O otázkách, které v oblasti technologií řeší v ČSOB, nám přišla povídat Denisa Škantová, zdejší šéfka pro informační technologie. Zmínila několik témat, která banku v této souvislosti v poslední době ovlivňují.

Jedním z nich, které podle ní ale řeší všechny velké firmy na trhu, je problematika shrnutá do pojmu Core modernization. Ten se obecně týká modernizace IT aplikací a IT infrastruktury firmy. Problematika začala být podle Škantové aktuální hlavně v posledních letech, kdy vznikal ve firmách velký tlak na flexibilitu, na rychlý produkt a situaci samozřejmě výrazně ovlivnil i vývoj spojený s pandemií nového koronaviru – hlavně rychlý přechod do virtuálního prostředí a rychlá digitalizace.

Firmy byly tímto vývojem nuceny ve velkém investovat do tzv. frontend aplikací (těch, které využívají přímo klienti firmy) a do aplikací obecně. Naproti tomu zmíněný „core“, tedy samotná IT infrastruktura, která je „pod tím“, zůstala v tomto smyslu opomíjena. Hodně firem teď vnímá, že právě toto je blokuje v dalším rozvoji, vysvětlila Škantová s tím, že tento problém se negativně odráží například i do snah poskytovat služby v režimu 24/7.

Mobilní bankovnictví a virtuální karty. Proč banky tolik chtějí, abyste je používali? Přečtěte si také:

Mobilní bankovnictví a virtuální karty. Proč banky tolik chtějí, abyste je používali?

Další velký trend, kterým se ČSOB zabývá, se dá shrnout do pojmu „microservices“, tedy snížení komplexity aneb laicky třeba přístup řízený heslem budeme to řezat na menší kousky. Tato tendence se do praxe promítá hodně na úrovni aplikací, ale v rámci IT architektury se přenáší níž a níž. Aplikovat tento přístup u jednotlivé aplikace není zas tak velký problém. Ale udělat to na úrovni databází nebo core systému, to už je velké téma, vysvětlila šéfka technologií.

Velkou příležitostí v oblasti technologií je pro banku samozřejmě umělá inteligence, což je podle Škantové spíš otázka přístupu, který se může prolnout v bance úplně všude.

Dál ale ČSOB řeší intenzivně i otázku automatizace, ne však ve smyslu automatizace procesu, ale automatizaci uvnitř IT. Představit se to dá na příkladu automaticky generovaného kódu, který je následně automaticky i otestován a na základě výsledků testování se kód znovu upraví.

Poslední téma, které šéfka technologií zmínila, se týká pracovního prostředí ve firmě, kam spadají např. pojmy jako employee experience nebo employee workspace. I tato oblast podle ní prošla během pandemie velkou zátěží, protože většina firem najednou řešila otázku, jak přesměrovat pracovní režim do virtuálních schůzek. Vývoj se ale v této otázce s pandemií nezastavil. Jen jsou teď místo toho aktuálnější bezpečnostní témata.

Komerční banka chystá na jaře překvapení. Bude jiná, než jakou jste ji dosud znali Přečtěte si také:

Komerční banka chystá na jaře překvapení. Bude jiná, než jakou jste ji dosud znali

Od robotů k virtuální asistentce

Využití technologií v bance Škantová ilustrovala na čtyřech příkladech, z nichž první se týká virtuální asistentky Kate. Když před šesti lety přišly první firmy s nabídkou robotické automatizace, vypadalo to na velkou revoluci. Přitom se podle ní časem ukázalo, že je to všechno jen o tom, jak dobře umíte poskládat automatizaci, upozornila. ČSOB se proto poměrně brzo od čistě robotické automatizace přesunula a zaměřila se na celé procesy.

Autor: Gabriela Hájková z PPT Denisy Škantové

Současné zapojení robotů a umělé inteligence Škantová ilustruje na příkladu zpracování notářských žádostí. Při přijetí žádosti ji přečte technologie se zapojenou umělou inteligencí a z dokumentu vyhodnotí, co notář po bance chce. Na základě toho robot rozešle dotazy do interních systémů, aby zajistil podklady. Když se dotazy vrátí zpět, robot je zkonsoliduje a odešle dopis. Virtuální asistentka Kate je výsledkem snahy technologii umělé inteligence s dobrým využitím dat přesunout blíže ke klientům.

Banku v mobilu budeme ovládat hlasem. Příkazy provede digitální asistent Přečtěte si také:

Banku v mobilu budeme ovládat hlasem. Příkazy provede digitální asistent

Dělat něco navíc pro klienta

Každá banka se podle Škantové snaží kromě svých klasických produktů nabídnout ještě něco navíc. Za ČSOB by se v tomto případě daly jmenovat příklady jako Skip Pay (bývalý Mall Pay), validátory pro bezkontaktní platbu za jízdenku v MHD nejen v Praze, ale i v řadě dalších měst, nebo technologická podpora bezobslužné prodejny COOP. Nejnovější z aktivit, které v ČSOB nazývají Beyond banking, jde podle ní ještě dál. Jedná se o projekt Igluu, který má poskytnout lepší zážitek (a samozřejmě i navazující služby) lidem, kteří chtějí koupit nějakou nemovitost, a kde banka využila řadu technologií včetně umělé inteligence.

Autor: Gabriela Hájková z PPT Denisy Škantové

Poskytovat služby 24/7

ČSOB chce směřovat k tomu, aby své služby mohla nabízet v režimu 24/7 a 365 dní v roce. Jde o režim, kdy banka nemusí o víkendech odstavovat systém ani kvůli technologické úpravě, která zasahuje až do core systému či databáze ve vnitřní IT infrastruktuře. Na cestě za tímto cílem banka hojně využívá proces cloudizace a containerizace a už zmíněné microservices.

Autor: Gabriela Hájková z PPT Denisy Škantové

Kyberbezpečnost

V otázce bezpečnosti dochází v posledních letech k velkým posunům hned v několika oblastech. Bohužel, vše co my vymyslíme, je druhá strana schopna využít proti nám, zdůraznila šéfka technologií z ČSOB, podle které jsou útočníci stále sofistikovanější. Zatímco dříve bylo běžné, že na vás útočili z jednoho státu, dnes jsou to synchronní útoky z několika míst.

Dále své nástrahy skýtá i fakt, že firmy fungují ve spolupráci s jinými subjekty, takže se na ně sekundárně přesunou problémy i s jejich výpadky v důsledku kyberútoků.

skoleni_15_4

Velkou roli hraje i to, že se útoky v posledních letech zaměřily na bankovní klienty a ne na samotné banky. A zařídit, aby klient svým chováním neohrozil bezpečnost vlastních peněz, je náročnější než ochránit perimetr banky.

Z toho podle Škantové vyplývá, že společenská úloha banky nespočívá jen v tom chránit pouze svůj prostor, ale i důsledně vzdělávat veřejnost.

Autor: Gabriela Hájková z PPT Denisy Škantové
Pozor na falešný web správy sociálního zabezpečení a Úřadu vlády. Můžete přijít o peníze Přečtěte si také:

Pozor na falešný web správy sociálního zabezpečení a Úřadu vlády. Můžete přijít o peníze

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).