Výpisy z účtu jsou citlivým dokumentem. Obsahují celou řadu soukromých údajů, z nichž lze vyčíst nejen kontaktní údaje na majitele účtu, ale i jeho finanční situaci a aktivity, včetně míst výskytu (například podle placení v obchodech platební kartou či výběry z bankomatu). Všechny údaje ve výpisu uvedené jsou nezbytné k ověření oprávněnosti odečítaných částek a k identifikaci příchozích plateb, ale pokud by se dostaly do rukou nepovolaným osobám, mohou být zdrojem nepříjemností. Proto je důležité vědět, jak s těmito informacemi banky nakládají.
Nebezpečí, že se váš výpis z účtu dostane do nepovolaných rukou, není příliš veliké. Banky měsíčně rozesílají celkově více než šest miliónů výpisů fyzickým osobám a počet reklamací lze zapsat v řádech stovek. Jako nejčastější příčinu reklamace banky zpravidla uvádějí nedoručení výpisu.
Porovnání „úspěšnosti“ v bezchybovosti výpisů mezi bankami je takřka nemožné. Například Česká spořitelna, největší peněžní ústav v České republice co do počtu klientů, rozeslala 2 549 184 lednových výpisů ke sporožirovým účtům a 2 725 898 ročních potvrzovacích výpisů. Nedokáže však říci, kolik klientů výpis reklamovalo – většinu sporných případů vyřeší přepážkoví pracovníci na pobočkách bez dalšího záznamu.
Naproti tomu největší „česká“ banka co do výše spravovaného jmění – ČSOB – pro jistotu neodpověděla vůbec. Pravděpodobně po dovršení slučování s IPB za 600 dní nemá ve výpisech příliš jasno.
Komerční banka zdá se rozesílání výpisů zvládá. Z téměř 3 miliónů výpisů zaslaných v lednu (tedy všech, které v lednu odesílala) neřešila ani jedinou reklamaci. Za celý loňský rok si na výpisy stěžovalo pouhých 11 klientů, z nichž pro téměř polovinu byla příčina stížnosti na straně České pošty, nikoli banky.
Přes půl miliónu výpisů měsíčně generuje a více než 400 tisíc odesílá GE Capital Bank. V lednu vyhotovila 548 106 výpisů, z nichž odeslala 401 368 kusů (ostatní byly určeny k osobnímu vyzvednutí). Z nich bylo reklamováno 31 (13 nebylo doručeno a 14 obsahovalo chybu ve výpisu). Pro roční kontrolu nevyužívá samostatně zasílaný výpis, nýbrž upozorňuje na důležitost kontroly zůstatku v prosincovém výpisu. To (dle banky) zapříčinilo zvýšenou míru reklamací z 634 591 vygenerovaných a 496 655 odeslaných výpisů. Stěžovalo si celých 59 klientů, nejčastěji na chybu ve výpisu.
eBanka nerozesílá příliš mnoho měsíčních výpisů z účtů, neboť převážná většina klientů této banky využívá elektronickou podobu výpisů. Zajímavý je údaj o ročních výpisech z účtu, kterých odeslala cca 57 800 a doručeno jich bylo o 19 méně.
Plzeňská banka rozesílá řádově stovky výpisů (přesné číslo neuvádí) a žádnou reklamaci letos zatím neřešila. O mnoho více se nedozvíme ani od Citibank. Ta v rámci firemní politiky neuvádí počet svých klientů, který je téměř identický s počtem rozesílaných výpisů – proto neuvádí ani ten. Chybovost lednového doručení byla 0,3 %, kdy se jednalo převážně o chybnou adresu uvedenou klientem. Nic se nedozvíme od Raiffeisenbank, Union banky a Živnostenské banky, které odpovědi, podobně jako ČSOB, nezaslaly.
A kolik za výpisy zaplatíme? To shrnuje následující tabulka ceny měsíčních výpisů z účtů zasílaných poštou.
Banka |
Zaslání měsíčního výpisu |
Česká spořitelna1) | 5 Kč + poštovné2) |
ČSOB | 30 Kč |
ČSOB – divize Poštovní spořitelna | 12 Kč |
eBanka | 0 Kč + cena kanálu3) |
GE Capital Bank | 0 Kč4) |
Komerční banka | 10 Kč |
Plzeňská banka | 3 Kč + poštovné2) |
Raiffesenbank | 10 Kč |
Union banka | 15 Kč |
Živnostenská banka | 10 Kč |
Poznámky:
1) sporožirový účet
2) poštovné 5,40 Kč
3) cena kanálu 20 Kč
4) cena zahrnuta ve vedení účtu
14. března 2002
Statistika výpisů ČSOB rozeslaných prostřednictvím České pošty
Postžira | Postkonta | ČSOB | |
Prosinec 2001 – ultimo měsíce (resp. ultimo roku) | 881278 | 148965 | 909178 |
Leden – denní výpisy | 31905 | 75006 | 481811 |
Leden – ultimo měsíce | 879423 | 130229 | 702994 |
Reklamace (pro všechny typy výpisů) se nejčastěji týkají pozdního zasílání výpisů poštou, popř. jeho neobdržení.
Počet rekamací se pohybuje v řádu desítek (cca 30 měsíčně).