Hlavní navigace

Adresát nezastižen. Jak zařídit, aby za vás mohl na poště vyzvedávat zásilky někdo jiný?

8. 3. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Nemohoucí senioři, vytížení pracovníci nebo mladí lidé, kteří studují v jiném městě, ti všichni mohou mít stejný problém. Nemohou si sami převzít zásilky, které zůstávají ležet na poště. Poradíme, jak můžete situaci vyřešit.

Paní Zdena je sedmdesátiletá seniorka, která žije v panelákovém bytě zcela sama. Je částečně imobilní a s pohybem po bytě, který téměř neopouští, jí pomáhá chodítko. Občas si troufne na chvíli vyjít před dům, pokud je venku pěkně, ale tím její možnosti fyzické aktivity končí. Její syn žije ve Spojených státech, takže jediný způsob, jak může matce pomoct, jsou peníze, které jí posílá na přilepšenou k důchodu.

Tato paní dlouhodobě bojuje s problémem, který netrápí jen ji, ale také i další seniory: jak vyzvednout doporučenou zásilku, která leží uložená na poště, protože doručovatel jen vhodil oznámení o uložené zásilce do schránky, aniž by zjišťoval, jestli je paní doma (což samozřejmě je, když prakticky nikam nechodí).

Já se sama z bytu na poštu nedostanu, i když ji mám půl kilometru od domu. Chtěla jsem si objednat taxi, ale žádný taxikář nebyl ochotný vzít zakázku na tak krátkou vzdálenost. To radši vezme jiný, výhodnější kšeft. Už jsem dávala i plnou moc sousedům, ale na poště ji neuznali a moje zásilky jim nikdy nevydali, stěžuje si paní Zdena.

Podobná potíž se netýká jen seniorů, kteří se nedočkali pošťáka nebo pošťačky, ani když na ně čekali doma. Jak se mají dostat ke svým poštovním zásilkám lidé, kteří jsou například v dlouhodobé ústavní péči, v nemocnici, nebo třeba jen tráví léto na chalupě?

Pro paní Zdenu, která našla ve schránce oznámení o uložení zásilky, je prvním a nejjednodušším řešením zavolat na poštu, stěžovat si a požádat o opakované doručení. Zároveň však stojí o to, aby její zásilky mohl případně na poště vyzvedávat také někdo jiný než ona osobně. Jak to tedy zařídit, aby na poště vydali vaši zásilku někomu z rodiny, nebo třeba sousedovi?

Jedno je jisté: s plnou mocí, byť s ověřenými podpisy, nemusíte uspět, i když se to občas povede (například autorce tohoto textu pošta doporučené dopisy, které nebyly určeny výhradně do vlastních rukou, pro nemohoucí maminku po předložení plné moci vydala).

Co si musíte zařídit, aby za vás mohl zásilky přebírat někdo jiný?

  • Jako první si požádejte o vydání zákaznické karty České pošty.
  • Až ji budete mít aktivovanou, požádejte o tzv. průkaz příjemce. Můžete ho mít jak elektronický, který bude součástí zákaznické karty, tak i papírový.
  • Tyto dva průkazy musí mít jak adresát zásilky, tak i člověk, který bude oprávněn je přebírat. Pomocí průkazu příjemce můžete zmocnit až 20 osob.
  • Pokud budete chtít, aby za vás někdo přebíral i zásilky určené do vlastních rukou, tedy například doporučené dopisy, musí mít oprávněný člověk ještě navíc tzv. rozšířený průkaz příjemce. Pozor, je rozdíl mezi zásilkami určených do vlastních rukou a výhradně do vlastních rukou. Zvolenou formu určuje odesílatel. Pokud jde o zásilky výhradně do vlastních rukou, pak je není možné vydat nikomu jinému než adresátovi uvedenému na obálce.

Zákaznická karta

Zákaznickou kartu si můžete zřídit online, nebo o ni požádáte na pobočce České pošty. Dostanete ji domů na adresu do 10 pracovních dnů od požádání. Pošta ji vám i budoucímu zmocněnci pošle formou výhradně do vlastních rukou. Už tady možná budete bojovat se situací, kdy se místo zazvonění doručovatele dočkáte výzvy k vyzvednutí ve schránce. V takovém případě se obrňte trpělivostí a požádejte poštu o opakované doručení.

Jakmile kartu budete mít v ruce, nabývá ihned platnosti a můžete ji začít používat. Ke kartě dostanete také 4místný bezpečnostní kód pro případ, že byste potřebovali kartu zablokovat nebo změnit kontaktní údaje. Také ho použijete při objednání průkazu příjemce. Pokud kód ztratíte, můžete pomocí čísla zákaznické karty a e-mailové adresy požádat o jeho obnovu. Pošta vám nový kód doručí do 3 pracovních dnů.

Průkaz příjemce

Vy i lidé, které chcete označit za osoby zmocněné pro vyzvedávání vaší pošty, už tedy máte zákaznickou kartu. S ní teď můžete požádat o vydání papírového nebo elektronického průkazu příjemce. V případě elektronické podoby se tento průkaz stane nedílnou součástí vaší zákaznické karty. Jinými slovy, zákaznická karta bude vybavena o tuto funkci navíc.

O průkaz můžete požádat buď osobně na pobočce pošty pomocí vyplněného formuláře, nebo online přes webové stránky České pošty, kam se zaregistrujete a přihlásíte pomocí zákaznické karty. Při osobní návštěvě pobočky si budou pracovníci ověřovat totožnost žadatele. Je však možné, aby vámi podepsaný formulář na poštu odnesl někdo jiný, ale musí k tomu mít vaši ověřenou plnou moc. Průkaz příjemce vám pak umožní vyzvedávat zásilky na pobočce pošty nebo na doručovací adrese (například pokud je váš blízký dlouhodobě v nemocnici a podobně).

Papírová forma průkazu příjemce od České pošty

Papírová forma průkazu příjemce od České pošty

Autor: Česká pošta a.s.

Výhodou průkazu příjemce je, že můžete zvolenou osobu zmocnit k vyzvedávání pošty i na dálku, například když jste v zahraničí. Stačí zadat do svého průkazu příjemce číslo zákaznické karty člověka, který vám zásilku půjde vyzvednout. Váš zmocněnec pak bude dostávat do své e-mailové pošty upozornění, když vám na poštu dorazí nějaká zásilka.

Touto formou se dá na poště také přebírat například důchod manžela nebo manželky, pokud si nezvolil/a variantu vydávání důchodu výhradně do vlastních rukou.

Rozšířený průkaz příjemce

V případě, že budete potřebovat vyzvedávat zásilky do vlastních rukou (nebo důchodu), je nutné, aby váš zmocněnec požádal ještě o tzv. rozšířený průkaz příjemce. Jedná se o plastovou kartičku, která doplňuje samotný průkaz příjemce. Na poště ho bude zmocněnec předkládat společně se zákaznickou kartou.

Rozšířený průkaz příjemce - Česká pošta

Rozšířený průkaz příjemce – Česká pošta

Autor: Česká pošta a.s.
Rozšířený průkaz příjemce - Česká pošta

Rozšířený průkaz příjemce – Česká pošta

Autor: Česká pošta a.s.

Jak už jsme upozornili výše, zásilky, které jsou určeny výhradně do vlastních rukou, není možné vyzvednout ani s tímto průkazem.

Zásilky určené výhradně do vlastních rukou

Co dělat v situaci, kdy adresátovi, který je dlouhodobě mimo své trvalé bydliště, například v domově pro seniory, v nemocnici a podobně, uloží pošta zásilku, která je určena výhradně do vlastních rukou?

V takovém případě pošta umožňuje dosílku na adresu, kde se právě adresát nachází.

Dle mých informací dosílka do nemocnice možná je, potvrdila pro server Měšec.cz tisková mluvčí pražské nemocnice Bulovka Eva Libigerová.

Abyste mohli dosílku, tedy změny adresy místa dodání, zařídit, je nutné vyslat na poštu zmocněnce s vyplněným formulářem. Musí však být vybaven ověřenou plnou mocí.

Ceník České pošty platný k 7. 3. 2023
Služba Poplatek
Vydání zákaznické karty Bez poplatku
Opakované doručení zásilky Bez poplatku
Obnova a zaslání nového bezpečnostního kódu 30 Kč
Vydání elektronického průkazu příjemce 89 Kč
Vydání papírového průkazu příjemce pro 1 osobu 200 Kč
Vydání papírového průkazu příjemce pro 2–3 osoby 400 Kč
Vydání papírového průkazu příjemce pro 4–6 osob 600 Kč
Vydání rozšířeného průkazu příjemce 20 Kč
Změna místa dodání (dosílka) – dlouhodobé dosílání, poplatek za měsíc 200 Kč
Změna místa dodání (dosílka) prostřednictvím aplikace Změna doručení online – jednorázové doslání 10 Kč

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je redaktorkou serveru Měšec.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).