Už jsem taky důchodce. Za nejjednodušší řešení, abych nemusel na poštu, považuji datovou schránku. Mám ji už pár let a jsem spokojen, že jsem se zbavil naprosté většiny otravných front na poště. Článek bohužel toto řešení nezmiňuje.
I když pod slovem "důchodce" si veřejnost představí starého, tělesně i duševně neschopného člověka, jsou mezi těmito staršími lidmi velké rozdíly, právě tak velké, jako mezi lidmi mladými, mladšími a středního věku. Jsem už dost letitá, ale ovládám počítač a jeho uživatelské funkce, mám e-mailovou adresu a mám zařízenou datovou schránku. S datovou schránkou jsem pracovala už od platnosti zákona, který přikazoval zřízení datových schránek pro společnosti zapsané v obchodním rejstříku. Ano. To jsem já a to jste vy. Ale ve stejném věku je spousta lidí, méně schopných, kteří s touto technikou nedokáží pracovat. Ta paní v článku je zřejmě ten případ, protože i když je imobilní, může ovládat PC. A když byla na poště a měla v úmyslu si zařídit, aby její poštu přebíral někdo jiný, vidím chybu v pracovníkovi té pošty, že jí nenabídla možnost, kterou dnes popisuje měšec.
Před lety jsme si s manželkou (tehdy ještě ne manželkou) ty jejich karty zmocněnce nechali pro sebe navzájem zřídit. Hromada papírů včetně čtyř souhlasů se zpracováním osobních údajů (každý musel zvlášť podepsat souhlas pro každou z karet), ale budiž. Naivně jsme si mysleli, že už máme pokoj... ale po půl roce najednou zase přišly čtyři souhlasy se zpracováním osobních údajů, které je prý potřeba podepsat a osobně donést na poštu, jinak karta přestane platit. Tehdy jsme pochopili, jak naivní je představa, že by Česká pošta někomu opravdu ušetřila práci a chození na poštu, a karty radši nechali propadnout.
To je chyba nebo neochota pracovnic na té konkrétní poště. Toto přece mohli té paní doporučit. Sedmdesátiletá paní je sice imobilní, ale je asi také neschopna mít např. počítač s e-mailem nebo datovou schránku. Já služeb pošty téměř nevyužívám. Snad jen některý e-shop nemá jinou možnost dodávky než přes ČP.
měl bych pár doporučení
1. v jakém městě paní žije? Ve velkých městech není problém vzít Bolt, Uber nebo podobné, klidně vás odvezou "jen za roh". Také města a obce mají často různá "taxi pro seniory", někdy i zadarmo
2. je možné telefonicky si požádat o opakované doručení
3. pokud místní pošta neplní řádně své povinnosti (nedoručuje), nespraví se to samo od sebe. Chce to na to upozornit, stěžovat si. Mne hodněkrát zafungoval mail na info@cpost.cz, když nepomohlo ani to, tak stížnost na Český telekomunikační úřad. Řešil jsem takhle ledaccos, např. v jednom z minulých zaměstnání doručování cenných zásilek, které "výjimečně nebyly doručeny z důvodu vysoké udané ceny", po několika stížnostech už byly doručovány.
Já obecně můžu říct, že s Českou poštou mám spíše pozitivní zkušenosti, resp. na rozdíl od kurýrních služeb se dá "vychovat". Prostě si to, co potřebuji, postupně "vystěžuji". U soukromých služeb je jakáholiv stížnost házením hrachu na zeď, mám špatnou zkušenost snad se všemi, co v ČR působí - PPL, DPD, FedEx, UPS, HERMES. Vykradená zásilka, zašantročené zásilky (zboží pro vánoční trh se našlo až po Vánocích), vrácení zpět s "adresát neexistuje", často vůbec bez pokusu doručit, zásilka za 2 dny přepravená přes půl světa, ale 2 týdny řešení celní deklarace, atd. V tomhle je Česká pošta zlatá. Mám také štěstí, že pobočku mám v pěší docházkové vzdálenosti a má velmi vstřícnou otevírací dobu, ve všední den 8-20, v sobotu 9-13. To DPD mi doručilo do místa s provozní dobou 8-16 a to pouze ve všední den.
Vlastně s otevírací dobou pobočky stojí a padá její použitelnost. I v Praze se najdou pobočky, kam se člověk pracující "od devíti do pěti" nemá šanci dostat, pak je docela smůla spadat pod takovou pobočku :(
Ano, taky jsem to řešil stížnostmi na Českou poštu, případně Český telekomunikační úřad i na ministerstvo. Na nějakou dobu to pomůže, po určité době začne znovu - jako právě teď po novém roce, opět u nás končí dopisy pro jiný dům.
Postupně tak jsem přestal používat Českou poštu pro cokoliv, co mohu ovlivnit. Včetně toho, že eshop co má jen Českou poštu prostě nahradil konkurencí a datovkou.
Nejraději a nejčastěji používám zásilkovnu a když to např. kvůli rozměrům, hmotnosti nejde jiné služby. A víte co? Nevím, jestli bych s reklamací u konkurence uspěl a s čím. Zatím jsem neměl potřebu cokoliv reklamovat.
Staré matce jsem zřídil datovou schránku a je to bez problémů.
Komunikace s úřady je bez problémů.
Občas se stane, že poštovní doručitelka vhodí lístek do schránky o nemožnosti doručení doporučeného dopisu, i když je matka doma.
To si pak nepřejte slyšet ten důrazný telefonát na pobočku pošty, proč doručovatelka byla líná dojít k bytu a předat dopis.
Důrazný být můžete, ale oni mají dost hroší kůži. U nás to obvykle dopadne tak, že se jen suše zeptají, jestli tedy žádáme opakované doručení, a při další doporučené zásilce se situace opakuje. Až když se nový doručovatel naučí, že na téhle adrese bývá někdo doma, což nějakou dobu trvá, dá se očekávat, že bude zvonit rovnou.
Zásadní je, aby o tom byl někde záznam. Takže nějaké zavolání na pobočku, kde jim to jde jedním uchem tam a druhým ven nemá smysl. Mail na info@cpost.cz fakt funguje, případně ten ČTÚ.
U nás pošta nedoručovala balíky několik (5+ ?) let vůbec. Jako že se vůbec nepokusili ho dovézt, jen přišlo oznámení "adresát nezastižen", i když jsme samozřejmě byli celou dobu doma. Pak si asi lidi moc stěžovali, že z nich dělají blbce, tak už házeli něco jako "Pokus o doručení nebyl proveden z technických důvodů". Ale výsledek stejný, pro "Balík do ruky" jsme museli mazat na poštu. Příplatek si samozřejmě pošta nechala.
Každopádně pokud má eshop jako jedinou metodu doručení Českou poštu, je to pro mne důvod podívat se po zboží jinde.
14. 3. 2023, 08:36 editováno autorem komentáře
Něco podobného jsme měli u nás ve firmě - psal jsem už výše. Nedoručovali cenné balíky - zdůvodnění "doručení nebylo provedeno z důvodu vysoké udané ceny". Stačila pak stížnost na ČTÚ a začalo to fungovat.
Prostě "voják se stará, voják má". Naopak se soukromými přepravními společnostmi jsem nehnul nikdy. Třeba když kupuji na německé eBay, tak je mojí noční můrou doručování přes HERMES (myslím, že tady má partnera PPL). Zhruba polovina balíků se vrátí zpět odesilateli s "adresát neexistuje", zkrátka se vůbec nepokusí doručit. Naproti tomu pošta bez problémů.
Pokud je vaším koníčkem podávání stížností na ČTÚ, tak chápu, že vám pošta vyhovuje.
Mě to ale nebaví a tak raději používám společnosti, které doručují spolehlivě bez toho, že bych musel dělaj něco navíc.
Bohužel při pravidelnějším využívání jsem žádnou spolehlivější soukromou službu nenašel. Česká pošta je opruz, když je člověk nechá, ale daná konkrétní pobočka se pár stížnostmi nechá "vychovat" a pak funguje naprosto perfektně.
Další výhodou České pošty jsou náhrady - ty, na rozdíl od kurýrních společností, vyplácí "bez keců". Zatímco FedEx nám za vykradenou zásilku nedal ani korunu, Česká pošta platí velmi poctivě, patřila mezi naše vážené zákazníky :). Hlavně pojistné je velmi levné.